مسوول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی کوار از اجرای عملیات ردیابی و پایش آفات باغی این شهرستان خبرداد. به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس، سهراب ریحانی گفت: عملیات ردیابی و پایش آفات باغی شامل خوشه خوار انگور، مگس میوه مدیترانه‌ای، کرم گلوگاه انار، بید زیتون و مگس […]

مسوول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی کوار از اجرای عملیات ردیابی و پایش آفات باغی این شهرستان خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس، سهراب ریحانی گفت: عملیات ردیابی و پایش آفات باغی شامل خوشه خوار انگور، مگس میوه مدیترانه‌ای، کرم گلوگاه انار، بید زیتون و مگس زیتون انجام شد.

او با بیان این که ردیابی آفات به روش مشاهده‌ای، نصب تله‌های جلب کننده فرمونی و داده‌های هواشناسی انجام شده است، تصریح کرد: تاکنون ۲۰ تله فرمونی در نقاط مختلف شهرستان نصب، و به صورت هفتگی بررسی می‌ شود.

مسوول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی کوار گفت: آفت کرم خوشه خوار انگور در ۶ هزار و ۷۰۰ هکتار از باغ های این شهرستان و حدود ۶۰۰ هکتار از باغ های هلو و انار علیه آفات مگس میوه مدیترانه‌ای و کرم گلوگاه انار ردیابی و زمان مبارزه تعیین و اطلاع رسانی شده است.

نصب فرمون‌های جلب کننده آفت توسط کارشناسان از اسفند سال ۱۴۰۰ شروع شده است و تا پایان سال جاری به طور مستمر در باغ‌های این شهرستان، نصب می‌ شود.

ریحانی اظهارداشت: آماده سازی و نصب تله‌های جلب کننده حاوی مایع سراتراپ، فرمون‌های جلب کننده حشرات و طعمه مسموم تهیه شده با پروتئین هیدرولیزات نقش بسزایی در کاهش جمعیت آفت مگس میوه مدیترانه و پیشگیری از خسارت آن داشته است.

مسوول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان کوار با بیان این که مهمترین گام در مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی، ردیابی و پیش‌آگاهی است، افزود: نخستین قدم، ثبت داده‌های هواشناس از حداکثر و حداقل دما، رطوبت، سرعت و جهت باد و همچنین تعیین فنولوژی گیاه و آفت است که با ردیابی و پایش می‌توان از زمان مناسب کنترل آفت مطلع شد، کاهش مصرف بی‌رویه سموم شیمیایی و به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی آفت‌کش‌ها، بهبود کیفیت و تولید محصول سالم و ارتقای سطح سلامت عمومی جامعه را به همراه دارد.