بررسی نرخ خوراک پتروشیمی ها نشان می دهد حاشیه سود این شرکت ها با فرمول جدید نرخ خوراک در سال ۱۴۰۱ حتی با افزایش مواجه شده است به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران ،یکی از مواردی که در ماه‌های اخیر به مسأله‌ای جنجالی تبدیل شده بحث خوراک پتروشیمی‌ها بوده و پتروشیمی‌ها مدعی هستند که به مرز […]

بررسی نرخ خوراک پتروشیمی ها نشان می دهد حاشیه سود این شرکت ها با فرمول جدید نرخ خوراک در سال ۱۴۰۱ حتی با افزایش مواجه شده است

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران ،یکی از مواردی که در ماه‌های اخیر به مسأله‌ای جنجالی تبدیل شده بحث خوراک پتروشیمی‌ها بوده و پتروشیمی‌ها مدعی هستند که به مرز زیان دهی رسیده‌اند اما بررسی‌های مهر نشان می‌دهد تنها حاشیه سود این شرکت‌ها کاسته شده و بحث زیان دهی مطرح نیست.درآمدهای عملیاتی پتروشیمی زاگرس در صورت‌مالی ۶ ماهه با افزایش ۱۷ درصدی مواجه شده و به ۱۲,۷۵۷ میلیارد تومان رسیده است. هزینه‌های عملیاتی این پتروشیمی نیز با افزایش ۴۵ درصدی نسبت به ۶ ماهه اول سال قبل به ۸,۹۳۵ میلیارد تومان رسیده است. حاشیه سود ناخالص این شرکت در ۶ ماه نخست سال جاری به ۳۰ درصد رسیده و نشان می‌دهد این پتروشیمی همچنان با سوددهی بالایی برخوردار است، البته حاشیه سود ناخالص این شرکت در سال قبل ۴۳ درصد بوده است.

اما نکته قابل توجه عملکرد ۶ ماه سال جاری این پتروشیمی افزایش ۳۶ درصدی هزینه‌های فروش، اداری و عمومی است که از عملکرد بد مدیریت این شرکت خبر می‌دهد. پتروشیمی زاگرس بزرگترین متانول ساز ایران بوده ولی با وجود افزایش نرخ‌های جهانی نتوانسته افزایش تولید را داشته باشد. ۹۰ درصد محصولات پتروشیمی صادراتی و تنها ۱۰ درصد محصولات در بازار داخلی به فروش می‌رسد.نرخ خوراک در آخرین گزارش فعالیت ماهانه این پتروشیمی به میزان ۵۰,۰۸۹ ریال برای هر متر مکعب است.

عملکرد ضعیف مدیریت این پتروشیمی باعث شده حاشیه سود خالص این شرکت از ۲۷ درصد در ۶ ماه نخست سال قبل به ۱۱ درصد در مدت زمان مشابه سال جاری برسد، اما با تمام ضعف‌های مدیریتی این پتروشیمی همچنان سود ساز است.
پتروشیمی خراسان محصولاتی نظیر؛ اوره حمایتی، ملامین داخلی، آمونیاک داخلی و اوره صنعتی را در بازار داخلی تولید و به فروش می‌رساند، نرخ خوراک در این پتروشیمی ۵۰,۰۰۰ ریال برای هر مترمکعب است که تفاوت چندانی با نرخ خوراک پتروشیمی زاگرس ندارد، حال وضعیت صورت‌مالی ۶ ماهه این نماد را بررسی می‌کنیم:

پتروشیمی خراسان در ۶ ماه ابتدایی سال جاری با افزایش ۱۲۴ درصدی درآمدهای عملیاتی روبرو است و درآمدهای عملیاتی این شرکت در ۶ ماه به ۴,۶۱۹ میلیارد تومان رسیده است.

حاشیه سود ناخالص پتروشیمی خراسان نسبت به سال قبل با افزایش روبرو شده و از ۶۹ درصد به ۷۱ درصد رسیده است که بسیار عالی و قابل توجه است، اما حاشیه سود خالص این شرکت نسبت به سال قبل با ۲ درصد کاهش به ۶۴ درصد رسیده است اما حاشیه سود ناخالص وزن بیشتری در عملکرد شرکت داشته و نشان می‌دهد وضعیت این شرکت پیشرو است.