دلیر جمعه گفت:در حال حاضر دو کشور توافق کرده اند که ارزهای ملی و همچنین ارزهای که در منطقه کاربرد دارند در مبادلات تجاری خود استفاده کنند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، در جلسه روسای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و تاجیکستان در وزارت نیرو، رییس ایرانی این کمیسیون با اشاره به اینکه در […]

دلیر جمعه گفت:در حال حاضر دو کشور توافق کرده اند که ارزهای ملی و همچنین ارزهای که در منطقه کاربرد دارند در مبادلات تجاری خود استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، در جلسه روسای کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و تاجیکستان در وزارت نیرو، رییس ایرانی این کمیسیون با اشاره به اینکه در پانزدهمین اجلاس مشترک نسبت به اجلاس های قبلی موفق تر عمل کرده ایم، اظهار کرد: در این نشست کمیته های مختلفی تشکیل و توافقات زیادی حاصل شد، به طوری که در کمیته های تجاری، مناطق آزاد ، بانک ها و بیمه، صنعتی، اتاق تعاون، مذاکرات خوبی شکل گرفت و همچنین در کمیته آموزش و پرورش، میراث فرهنگی و بهداشت گفتگو برای راه اندازی مدرسه رودکی در دوشنبه تاجیکستان توافق شد و در کمیته حمل و نقل و کشاورزی و… مذاکراتی برای همکاری در بخش شرکت های دانش بنیان و همچنین حوزه نفت و گاز توافق شد و در نهایت در کمیته آب و نیرو هم مذاکرات به نتیجه رسید.

علی اکبر محرابیان با بیان اینکه حجم روابط امسال سه برابر سال گذشته شده است، تصریح کرد: حضور فعال بخش خصوصی ایران و تاجیکستان زمینه برای همکاری بیشتری فراهم شده است و در حال حاضر اعلام می کنیم دو طرف آمادگی بستر تعامل بخش خصوصی کشور را فراهم خواهیم کرد.

او افزود: گشایش مسیر تجاری با تاجیکستان از مسیر ترکمنستان اتفاق افتاده است که امیدواریم همین مسأله کمک کند تا سطح تجاری دو کشور بهبود یابد.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه ایران سابقه ساخت نیروگاه در کشور تاجیکستان دارد، اظهار کرد: امیدوارم که همکاری در بخش سلخت نیروگاهها ادامه یابد و مقامات تاجیکستانی خواستار همکاری بیشتر مهندسان ایرانی برای راه اندازی یک پروژه نیروگاهی که هم اکنون در حال انجام است.

محرابیان با بیان اینکه در حوزه آب همکاری بحث فنی و ساخت نیروگاه های همچنین رییس تاجیکستانی این کمیسیون با اشاره به جزئیات دور پانزدهم نشست گفت: در این جلسات تفاهم‌نامه های برای بهبود تجارت از طریق مبادلات بانکی و نمایشگاهی تسهیل شود.

دلیر جمعه افزود: از طرف ایرانی برای ادامه این نشست ها درخواست کرده ایم.

وزیر نیروی تاجیکستان در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج درباره توافقات بانکی ایران و تاجیکستان و اینکه مبادلات با چه ارزی خواهد بود، گفت: در حال حاضر دو کشور توافق کرده اند که ارزهای ملی و همچنین ارزهای که در منطقه کاربرد دارند در مبادلات تجاری خود استفاده کنند.