آخرین وضعیت تأمین آب شهر همدان/ خط آبرسانی تالوار به مرحله بهره‌برداری رسید تلاش برای حل اساسی مشکل تامین آب شهر همدان با گذشت چند هفته ادامه دارد و تکمیل و راه‌اندازی خط اضطراری آبرسانی همدان خبر خوشی است که امید می‌رود در کنار تامین آب از سایر منابع پیش‌بینی شده، تنگناهای موجود را تا […]

آخرین وضعیت تأمین آب شهر همدان/ خط آبرسانی تالوار به مرحله بهره‌برداری رسید

تلاش برای حل اساسی مشکل تامین آب شهر همدان با گذشت چند هفته ادامه دارد و تکمیل و راه‌اندازی خط اضطراری آبرسانی همدان خبر خوشی است که امید می‌رود در کنار تامین آب از سایر منابع پیش‌بینی شده، تنگناهای موجود را تا حد بسیاری برطرف کند.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، مسئله تأمین آب شهر کهن و باستانی همدان اگرچه در هفته‌های اخیر به موضوع روز بدل شده است، اما به گفته ناظران مشکلی ۲۰ ساله است و این شهر در سال‌های گذشته نیز به شکل مدیریت شده با مسئله توزیع آب رو به رو بوده است، به گونه‌ای که بعضاً مدیریت فشار شبانه آب شهرهمدان به شکل برنامه‌ریزی و اعلام شده صورت می‌گرفته، اما با تشدید خشکسالی این وضعیت وارد مرحله بغرنج‌تری شده است.
بر این اساس، پروژه بزرگ تأمین آب همدان و به عبارتی ابرپروژه آبرسانی از سد تالوار روی میز دولت‌های پیشین قرار داشته است، اما از سال ۱۳۸۳ با گذشت بیش از ۱۷ سال، عملیات اجرا و احداث آن از ۴۰ درصد فراتر نرفته است.

آخرین وضعیت آبرسانی به شهر همدان
بنا بر این گزارش، به دلیل کاهش منابع موجود سد اکباتان و از مدار خارج شدن تصفیه‌خانه شهید بهشتی که ۹۰۰ لیتر بر ثانیه آب را به ضلع شرقی شهر همدان انتقال می‌داد، تامین آب این بخش با مشکل مواجه شد، به همین دلیل نیز تأمین آب ضلع شرقی از منابع موجود درضلع غربی شهر آغاز شد.
این در حالی است که به دلیل ساختار مجزای تأمین آب دو ضلع شرقی و غربی و پیچیدگی‌هایی که در توزیع آب در شبکه شهر همدان اعم از شیب زمین و ایجاد فشار وجود دارد، این روند با دشواری‌هایی رو به رو است، مسئله‌ای که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در روند اجرای پروژه بزرگ آبرسانی شهر همدان و با احداث مخازن و خطوط اتصال بین این مخازن، قرار است برطرف شود.

تامین آب شهر از منابع مختلف
درعین حال شرکت آب و فاضلاب شهر همدان تا زمان بهره‌برداری از پروژه اصلی آبرسانی شهر، تأمین آب مورد نیاز مردم از منابع مختلف را در دستور کار دارد. حفر چاه در منطقه آق حصار همدان یکی از اقدامات انجام شده در این باره است و تا کنون ۷ حلقه چاه در این منطقه با دبی ۳۰۰ لیتر بر ثانیه حفر و تجهیز شده و حفرو تجهیز حداقل ۵ حلقه چاه دیگر نیز در حال اجرا و پیگیری است.
اجاره آب مازاد بر نیاز چاه‌های کشاورزی استان از دیگر اقداماتی است که با جدیت از سوی مسئولان در دست پیگیری است و تا کنون ۶۳ حلقه چاه کشاوری در مدار بهره‌برداری این شهر قرار گرفته و آب آن به شبکه توزیع شهر همدان تزریق می‌شود.
در عین حال اجرای خط اضطراری انتقال آب از تالوار نیز به طول ۱۶ کیلومتر به پایان رسیده و در حال شستشو، تست و نصب اتصالات است. به گفته مسئولان با راه‌اندازی این خط، بخشی از آب سد تالوار و همچنین آب چاه‌های منطقه خالق وردی به ایستگاه پمپاژ سد آبشینه که به همین دلیل اخیراً افزایش ظرفیت داده شده است، منتقل می‌شود و تا اربعین، مشکل تأمین آب همدان تا حد زیادی مرتفع خواهد شد.

پیگیری روزانه وزیر نیرو درباره وضعیت آب همدان
این گزارش حاکی است، پروژه اجرای خط اضطراری آبرسانی توسط وزیر نیرو به صورت روزانه پیگیری شده و محرابیان طی ماه گذشته نیز به صورت سرزده از روند اجرایی این کار بازدید داشته است.
تأمین آب از طریق تانکرهای آبرسانی از دیگر اقداماتی است که هم‌اکنون در بخش‌های مختلف شهر در جریان است، روزانه به طور متوسط در شهر بالغ بر ۱٫۶ میلیون لیتر آب توزیع می‌شود که بخشی از آن در اختیار بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، بخشی در حال تخلیه در مخزن تصفیه خانه شهید بهشتی و بخش دیگر آن با رصد و پایش مرکز ارتباطات مردمی شرکت آبفا ۱۲۲ از طریق نیروهای مستقر آبفا، داوطلبان جهادی‌، بسیج‌، طلاب و فرمانداری همدان توسط تانکرهای اعزامی از سراسر کشور در اختیار مردم همدان قرار می‌گیرد.
بنا بر این گزارش، با اقدامات صورت گرفته و راه‌اندازی خط اضطراری تأمین آب، امید می‌رود به زودی مشکل تأمین آب همدان به شکل اساسی حل شود. در عین حال نباید فراموش کرد که خشکسالی به پدیده‌ای عمومی در جهان تبدیل شده است و کشورهای مختلف دنیا برای افزایش بهره‌وری آب تمهیدات گسترده‌ای را اتخاذ می‌کنند، رویکردهایی که با توجه به اقلیم خاص کشور و تنگناهای آبی باید مورد توجه جدی قرار گیرند.