مدیرگروه سلامت بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه گفت: در شش ماهه اول امسال بالغ بر ۳ هزار و ۸۳۵ مورد شکایات مردمی در سیستم رسیدگی به شکایات (۱۹۰) ثبت شده است که ۹۹.۶ درصد شکایات مردمی مربوط به مراکز تهیه و توزیع غذا است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، سید مهدی میرجهانیان در […]

مدیرگروه سلامت بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه گفت: در شش ماهه اول امسال بالغ بر ۳ هزار و ۸۳۵ مورد شکایات مردمی در سیستم رسیدگی به شکایات (۱۹۰) ثبت شده است که ۹۹.۶ درصد شکایات مردمی مربوط به مراکز تهیه و توزیع غذا است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، سید مهدی میرجهانیان در گفتگو با خبرنگار وبدا اظهار داشت: واحد بهداشت محیط در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یکی از مهمترین و پرکارترین واحدهای بهداشتی و نظارتی محسوب می شود و وظیفه اصلی آن مراقبت، نظارت بر غذا، آب آشامیدنی و اماکن عمومی است و همینک با تمام توان و امکانات و قوانین موجود، مراقبت کامل از سلامت مردم عزیز استانمان را عهده دار است .

وی در ادامه افزود : در حال حاضر ۵۵ هزار و ۷۴۱ مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی، ۲۰ هزار و ۳۶۱ مورد اماکن عمومی، ۸۹۰ مورد اماکن بین راهی و ۱۵۵۱سامانه آبرسانی در استان اصفهان فعالیت دارند که نظارت و بازرسی بر همه این مراکز بر عهده کارشناسان بهداشت محیط است.

وی با بیان اینکه معیار سنجش بهداشت محیط مراکز بر اساس چک لیست وزارت بهداشت است، افزود: اعمال رفتار سلیقه ای در نظارت بر بهداشت محیط امکان پذیر نیست و الزام بر رعایت اصول بهداشت محیط در مراکز صنفی در راستای مراقبت از سلامتی شهروندان است.

مدیرگروه سلامت بهداشت محیط معاونت بهداشت استان اصفهان به آمار بازرسی‌ها در نیمه اول امسال اشاره کرد و گفت: بالغ بر۱۲۳ هزار بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، ۲۱ هزار بازرسی از اماکن عمومی ، ۲۳۰۰ بازرسی از اماکن بین راهی و ۲ هزار بازرسی از سامانه آبرسانی انجام شده که ۹۹.۳ درصد مطلوبیت کلرسنجی آب شهری و ۹۸.۲ درصد کلرسنجی آب روستایی انجام گرفته است.

وی تصریح کرد: بالغ بر ۲۵ هزار نمونه برداری میکروبی از آب شرب انجام گرفته که ۹۹.۹۹ درصد مطلوبیت میکروبی آب شرب شهری و ۹۹.۸۲ درصد روستایی گزارش شده است.همچنین ۴۳ مورد نظارت بر سیستم‌های فاضلاب و دفع فاضلاب انجام گرفته است.

سید میرجهانیان عمده چالش‌های پیش روی بهداشت محیط را بهداشت آب، سلامت هوا، آلودگی زیست محیطی و دفن صحیح فاضلاب و پساب ناشی از تصفیه فاضلاب عنوان کرد و افزود: از نظر سلامت هوای شهر اصفهان باید بدانیم که در نیمه اول امسال همچون نیمه اول سال گذشته هیچ روز پاکی نداشته ایم .

وی گفت: در حوزه آلودگی زیست محیطی بالاترین آمار شکایات مردم از وضعیت زباله‌های شهری گزارش شده است که گاهی در معابر عمومی شاهد سرریز شدن شیرابه‌های زباله ها هستیم واین یک خطر جدی برای بهداشت محیط است، البته پیگیریها در این خصوص حتی منجر به تشکیل پرونده قضایی برای بعضی از شهرداریها شده است.

مدیرگروه سلامت بهداشت محیط استان، نظارت بر مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان‌ها را نیز یکی از وظایف دیگر این گروه عنوان نمود و افزود: تعداد ۱۴۳ مورد بازدید در شش ماهه اول امسال بخشی از عملکرد این واحد می باشد .

وی همچنین گفت: بررسی وضعیت بهداشت محیط مراکز درمانی و بیمارستان ها زیر ذره بین است و در جهت تامین سلامتی بیماران بررسی ها موشکافانه انجام می گیرد.

مهندس میرجهانیان افزود : وجود ۴۵۰ صنعت آلوده کننده در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان از دیگر چالش های پیش روی بهداشت محیط است که در این راستا گزارشات و تذکرات لازم تهیه و ارائه شده است.

وی به واردات سم‌های کشاورزی غیر استاندارد که بصورت غیرقانونی و قاچاق وارد استان می شود اشاره کرد و بیان داشت: میزان مواد سمی خطرناک و فلزات سنگین هشت محصول مهم کشاورزی از جمله سیب، پرتقال، پیاز و سیب زمینی توسط جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت ارزیابی و مورد سنجش قرار می‌گیرد.

سید میرجهانیان گفت: ازدیاد جمعیت سگ‌های ولگرد و افزایش چایخانه‌ها از دیگر معضلات پیش رو در بهداشت محیط است که لازم است با همکاری شهردار یها و سایر دستگاههای ذیربط در هر دو مورد اقدامات عاجلی صورت پذیرد .

وی افزود: در سالهای اخیر با کاهش منابع آب شاهد استفاده از ذخایر زیر زمینی برای تامین آب شرب خانواده ها هستیم که به همین منظور ۷۶ حلقه چاه جهت تامین آب شرب مورد استفاده قرار میگیرد و این مسئله بار مسئولیت و حجم کار بهداشت محیط را دو چندان کرده با این حال بدلیل اولویت ویژه موضوع آب، سنجش سلامت آب از برنامه های اصلی و دائمی بهداشت محیط است و همه روزه این کار صورت می گیرد.