اسقف اعظم انگلیس در نخستین سفرش به اوکراین، نسبت به طولانی شدن جنگ و افزایش آمار تلفات انسانی در این کشور ابراز نگرانی کرد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، جاستین ولبی در گفت‌وگو با خبرنگاران در کی‌یف که فرازهایی از آن در رسانه‌های انگلیس منتشر شد هشدار داد که حوادث اوکراین ممکن است مانند […]

اسقف اعظم انگلیس در نخستین سفرش به اوکراین، نسبت به طولانی شدن جنگ و افزایش آمار تلفات انسانی در این کشور ابراز نگرانی کرد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، جاستین ولبی در گفت‌وگو با خبرنگاران در کی‌یف که فرازهایی از آن در رسانه‌های انگلیس منتشر شد هشدار داد که حوادث اوکراین ممکن است مانند جنگ فلسطین و رژیم صهیونیستی چندین دهه ادامه یابد. وی هنگامی که آژیر خطر برای حمله هوایی در کی‌یف به صدا درآمد،گفت: اینکه تقریباً ۸۰ سال پس از پایان جنگ جهانی دوم، همچنان در یک کشور اروپایی آژیر خطر شنیده می‌شود وحشتناک و شرم‌آور است.

به نوشته روزنامه تایمز چاپ لندن، ولبی پس از پایان صدای آژیر، گفت: «این وضع تا کی ادامه خواهد داشت؟ آیا این مانند برخی از جنگ‌هایی است که دیده‌ایم؛ مانند درگیری‌های بین هند و پاکستان که یک سال یا ۱۸ ماه طول کشید، یا جنگ جهانی دوم که شش سال به درازا انجامید؛ یا آن چیزی است که مردم آن را یک جنگ “یخ زده” می نامند که دارای لحظات فعالیت بزرگ و لحظات آرامش نسبی است اما صلح در کار نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا جنگ در اوکراین با جنگ میان رژیم صهیونیستی و فلسطین به لحاظ مدت درگیری، قابل مقایسه است گفت: «من فکر می کنم این یک نگرانی واقعی و منطقی است. . . گمان می‌کنم کشورهای غربی باید بدانند که باید انعطاف‌پذیری بلندمدت نشان دهند.»

اسقف اعظم انگلیس تحت فشار قرار دادن اوکراین برای تسلیم شدن یا پذیرش شرایط روسیه را به تجزیه چکسلواکی برای راضی کردن هیتلر در سال ۱۹۳۸ تشبیه کرد و «غیراخلاقی» دانست.

ولبی در بخش دیگری از اظهاراتش خطاب به پاتریارک کریل، رئیس کلیسای ارتدکس روسیه و حامی دولت مسکو گفت که “وظیفه رهبران مسیحی تلاش برای برقراری صلح و پیگیری آن است”. وی همچنین از اینکه حمله روسیه به اوکراین را در ماه فوریه “عمل شیطانی” خواند ابراز پشیمانی نکرد و افزود حتی اگر جنگ به زودی پایان یابد، بازسازی کشور چندین نسل طول می‌کشد.

این مقام انگلیسی، امروز در آخرین روز سفر خود به اوکراین از مناطق آسیب دیده در نزدیکی کی‌یف بازدید خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی روسیه که آن را “عملیات ویژه” خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو – کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.