نگرانی ها در بوداپست بالا گرفته مبنی بر اینکه ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان ممکن است تصویب الحاق فنلاند و سوئد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را به دلایل سیاسی به تاخیر اندازد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از روزنامه آنلاین اروپایی «ای یو آبزرور»، اگنس وادای نماینده ارشد حزب مخالف […]

نگرانی ها در بوداپست بالا گرفته مبنی بر اینکه ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان ممکن است تصویب الحاق فنلاند و سوئد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را به دلایل سیاسی به تاخیر اندازد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از روزنامه آنلاین اروپایی «ای یو آبزرور»، اگنس وادای نماینده ارشد حزب مخالف سوسیالیست مجارستان گفت: شایعاتی در محافل سیاسی مجارستان سر زبان هاست که این مساله ممکن است به خاطر مسکو و به دلیل روابط نزدیک بین اوربان و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه باشد.

وی افزود: الحاق فنلاند و سوئد، ناتو را قوی تر می کند و این به نفع روسیه نیست.

اعضای ناتو ماه ژوئن در اجلاسی در مادرید به اتفاق پذیرفتند که این دو کشور به ناتو ملحق شوند.

این دو کشور اسکاندیناوی قبلا در نشست های ناتو به عنوان اعضای دعوت شده شرکت می کردند، اما تا زمانی که همه ۳۰ عضو ناتو با گسترش این ائتلاف موافقت نکنند، مشمول بند دفاع متقابل قرار نمی گیرند.

حدود چهار ماه قبل، ۲۸ کشور از ۳۰ کشور عضو ناتو این کار را انجام داده اند، اما ترکیه و مجارستان هنوز باید در این مورد تصمیم گیری کنند.

یک مقام سازمان پیمان آتلانتیک شمالی گفت: این سریعترین تصویب در تاریخ مدرن ناتو بوده است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه موافقت با عضویت فنلاند و سوئد را به استرداد تروریست های کرد کرده است.

اما رای پارلمان مجارستان یک توافق تمام شده تلقی می شد، با توجه به اینکه حزب حاکم اوربان و همچنین اوپوزیسیون مجارستان به طور علنی از این اقدام حمایت کرده اند.

در این میان، وزارت امور خارجه سوئد اعلام کرد که دولت سوئد باور ندارد که مجارستان درمورد تصویب عضویت فنلاند و سوئد در ناتو، پرسش های مهمی دارد.

وزارت مزبور افزود: وزیران امور خارجه، دادگستری و دفاع مجارستان جملگی گفته اند که از طرح عضویت فنلاند و سوئد حمایت می کنند.

اما از نظر وادای نماینده ارشد حزب مخالف سوسیالیست مجارستان، محاسبات اوربان شاید شامل چیزی باشد که وی آن را بازی های کثیف سیاسی می خواند.

وی افزود: اوربان همچنین مناسبات نزدیکی با آنکارا دارد، نه به لحاظ سیاسی، بلکه در زمینه روابط تجاری و اردوغان اردوغان نمی خواهد به عنوان تنها عضو ناتو که مانع از عضویت فنلاند و سوئد می شود، تنها بماند.

وی دلیل سوم برای این تعلل را دسترسی به وجوهات مالی اتحادیه اروپا دانست، زیرا به گفته وی، فنلاند و سوئد عضو گروهی هستند که می گویند این وجوهات باید به دلیل سوءاستفاده اوربان از حاکمیت قانون در داخل کشورش، از بوداپست دریغ شود.

فنلاند و سوئد در ۱۸ مه برابر با ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ درخواست عضویت در ناتو را دادند، این درخواست عضویت باید به تایید تمامی ۳۰ کشور عضو در این پیمان نظامی برسد، ترکیه طی این مدت نسبت به پیوستن آنها مخالفت و سوئد را متهم به حمایت از گروه ها و نهادهای تروریستی کرده است.

پیمان آتلانتیک شمالی در سال ۱۹۴۹ و برای مقابله با نفوذ اتحادجماهیر شوروی سابق در اروپا تاسیس شد، پس از فروپاشی شوروی و برچیده شدن پیمان ورشو، اما همچنان به ماهیت خود ادامه داد. بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان ابقای این پیمان نظامی غربی را ابزاری در دست واشنگتن به منظور اجرای مقاصد نظامی خود در نقاط مختلف جهان می دانند.