مریم کاظم زاده اولین عکاس زن جنگ در زمان دفاع مقدس و عکاس باسابقه سال‌های انقلاب و جنگ تحمیلی امروز چهارم خرداد درگذشت. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، مریم کاظم زاده اولین عکاس زن جنگ در زمان دفاع مقدس همسر شهید اصغر وصالی فرمانده «دستمال سرخ‌ها» و عکاس باسابقه سال‌های انقلاب و جنگ […]

مریم کاظم زاده اولین عکاس زن جنگ در زمان دفاع مقدس و عکاس باسابقه سال‌های انقلاب و جنگ تحمیلی امروز چهارم خرداد درگذشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، مریم کاظم زاده اولین عکاس زن جنگ در زمان دفاع مقدس همسر شهید اصغر وصالی فرمانده «دستمال سرخ‌ها» و عکاس باسابقه سال‌های انقلاب و جنگ تحمیلی امروز چهارم خرداد درگذشت.

مریم کاظم زاده برای اولین بار در مهر ماه سال ۱۳۵۹ به مناطق جنگی رفت و با هنر عکاسی خود خاطرات بسیاری از حضور رزمندگان و فرماندهان در مناطق جنگی را ثبت کرد.

از آثار مرحومه کاظم‌زاده کتاب «عکاسان جنگ» است که در سال ۱۳۹۷ توسط انتشارات انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس منتشر شده است. کتاب عکس مریم کاظم‌زاده از مجموعه کتاب‌های عکس «عکاسان جنگ»، است که در مورد وقایع کردستان و اوایل جنگ تحمیلی عراق علیه ایران است. این کتاب حاوی ۱۶۰ قطعه عکس سیاه‌وسفید در ۲۰۰ صفحه می باشد.

همچنین کتاب «خبرنگار جنگی» خاطرات ایشان است که قبلا با نام «تا شهادت» توسط دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری منتشر شده است.

مرحومه همسر شهید علی‌اصغر وصالی طهرانی‌فرد از بنیانگذاران اصلی بخش اطلاعات سپاه است. با توجه به این‌که نیروهای تحت‌امر شهید علی‌اصغر وصالی که در جبهه‌های غرب کشور حضور داشتند و با رشادت‌های خود به خوبی درخشیدند به دلیل بستن دستمال سرخ بر گردن‌هایشان به «گروه دستمال سرخ‌ها» معروف بودند.

شهید وصالی در حوالی ظهر عاشورا، در تنگه حاجیان از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و بر اثر همین جراحت، مصادف با چهلمین روز شهادت برادرش اسماعیل به شهادت رسید.

بنا بر این گزارش مریم کاظم‌زاده در ۶۵ سالگی بر اثر سرطان درگذشت. مراسم خاکسپاری این عکاس پیشکسوت امروز ۴ خردادماه در قطعه ۱۰۳ بهشت زهرا (س) برگزار خواهد شد.

خبرنگار: کویستان عبدالحکیمی