دستمزد کارگران با تورم هم‌خوانی ندارد محمد باقری، بازرس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران گفت: دستمزد کارگران درمقایسه با تورم منطقی نیست و این میزان حقوق گاهی جوابگوی نیازهای اولیه یک کارگر و خانواده آن نیست. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از ایراسین، نمایندگان کارگران در شورای عالی کار به […]

دستمزد کارگران با تورم هم‌خوانی ندارد

محمد باقری، بازرس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران گفت: دستمزد کارگران درمقایسه با تورم منطقی نیست و این میزان حقوق گاهی جوابگوی نیازهای اولیه یک کارگر و خانواده آن نیست.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از ایراسین، نمایندگان کارگران در شورای عالی کار به تازگی خواستار بازنگری دستمزد کارگران باتوجه به نرخ تورم و هزینه معیشت شده‌اند. در همین راستا مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز خواستار بازنگری در ساختار تعیین دستمزد در ایران شد. درمقابل بررسی‌ها نشان می‌دهد کارگران روزمزد بیش از همیشه با بحران دستمزد دست‌وپنجه نرم می‌کنند و در مواقع بسیاری مزد آن‌ها به صورت توافقی با کارفرما مشخص می‌شود. محمد باقری، بازرس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران درباره نرخ فعلی دستمزد کارگران در ایران به خبرنگار ایراسین گفت: دستمزد کارگران درمقایسه با تورم منطقی نیست و این میزان حقوق گاهی جوابگوی نیازهای اولیه یک کارگر و خانواده آن نیست.

وی درخصوص دستمزد کارگران روزمزد نیز بیان داشت: ما هیچ قانون مشخصی برای دستمزد کارگران ساختمانی روزمزد نداریم؛ برای نمونه یک کارگر با ۷۰۰ هزار تومان و کارگر دیگری با دریافت ۴۰۰ هزار تومان در ازای یک روز کار می‌کند. متاسفانه اکنون نه دستمزد روزانه استاد کار و نه کارگر ساده مشخص نیست.

باقری ادامه داد: دستمزد کارگران روزمزد توافقی یا قراردادی تعیین می‌شود و گاهی کارگران به صورت پیمانی با دستمزد مشخصی مسئولیت یک پروژه را به عهده می‌گیرند.

«کارگر نیست» عبارتی که این روزها از زبان کارفرمایان بسیاری به گوش می‌رسد؛ به اعتقاد کارفرمایان، کارگران به دلیل دستمزد پایین و یا شرایط کاری دشوار، رغبتی به کار ندارند. همچنین به گفته شماری از کارفرمایان، کارگران زیادی به سمت کارهای دلالی و واسطه‌گری روی آورده‌اند. نمایندگان کارگران در شورای عالی کار در پاسخ به این پرسش که آیا با کمبود کارگر مواجه هستیم، گفت: اکنون در حدود ۱۴ یا ۱۵ استان مانند خراسان رضوی، مازندران، لرستان و… معضل حضور کارگر اتباع بیگانه را نداریم. در مقابل کارگر اتباع بیگانه به وفور در شهرهایی مانند تهران، اصفهان، شیراز و… دیده می‌شود. البته افزایش تعداد کارگران اتباع بیگانه مسئله مطلوبی نیست و پیش از این طرحی به مجلس ارائه شد تا این موضوع را به نوعی حل‌وفصل کند. همچنین خواستار این مسئله بوده‌ایم که در قسمت‌های مورد نیاز در سطح کشور مانند کشاورزی، خدماتی و بخشی از ساختمانی معضل نبودِ کارگر جبران شود.

وی ادامه داد: یکی از اتفاقات ناگوار درخصوص کارگران اتباع خارجه، صدور کارت کارگری است. تاکنون حدود ۶۰۰هزار نفر کارگر خارجی در استان تهران موفق به دریافت کارت کارگری شده‌اند. ما در رابطه با صدور کارت کارگری برای اتباع خارجی اعتراضات و شکایت های خود را به وزارت کار ارسال کرده‌ایم و فعلا پروسه صدور کارت برای این قشر متوقف شده است. اگرچه ما در شرایط فعلی مشکلی با صدور کارت برای کارگران بومی نداریم ولی متاسفانه اتباع بیگانه مثل آب خوردن در کشور کارت کارگری دریافت می‌کنند که باید با این مسئله برخورد جدی شود