دولت سوئد یکی از اعضای گروهک حزب کارگران کردستان (پ ک ک) را که به ۶سال و ۱۰ ماه زندان محکوم شده بود به ترکیه تحویل داد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، خبرگزاری آناتولی بامداد شنبه خبر داد، محمود تات پس از دستگیری به اتهام عضویت در سازمان تروریستی پ‌ک‌ک در سوئد به ۶سال […]

دولت سوئد یکی از اعضای گروهک حزب کارگران کردستان (پ ک ک) را که به ۶سال و ۱۰ ماه زندان محکوم شده بود به ترکیه تحویل داد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، خبرگزاری آناتولی بامداد شنبه خبر داد، محمود تات پس از دستگیری به اتهام عضویت در سازمان تروریستی پ‌ک‌ک در سوئد به ۶سال و ۱۰ ماه زندان محکوم شد. او در سال ۲۰۱۵ به دلیل محکومیتش از سوئد درخواست پناهندگی داد اما این تقاضا رد شد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، تات روز جمعه به یک بازداشتگاه در مولدال منتقل شد و پس از انجام مراحل قانونی، با هواپیما به ترکیه منتقل شد.

سوئد و فنلاند در ماه اردیبهشت رسماً برای پیوستن به ناتو درخواست عضویت داده و دهه‌ها عدم تعهد نظامی را کنار گذاشتند، تصمیمی که به دلیل جنگ روسیه علیه اوکراین ایجاد شد.

اما ترکیه – که بیش از ۷۰ سال از اعضای ناتو است – نسبت به درخواست عضویت اعتراض کرد و دو کشور را به تحمل و حتی حمایت از گروه‌های تروریستی متهم کرد.

ترکیه و این دو کشور شمال اروپا در ماه خرداد در نشست سران ناتو یادداشتی را برای رسیدگی به نگرانی‌های امنیتی مشروع آنکارا امضا و مسیر عضویت نهایی خود در این ائتلاف را هموار کردند.

بر اساس این یادداشت، فنلاند و سوئد حمایت کامل خود را از ترکیه در مقابله با تهدیدات علیه امنیت ملی این کشور ابراز می‌کنند. به همین منظور، هلسینکی و استکهلم نباید از گروه تروریستی YPG/PYD یا سازمان تروریستی فتح (FETO) – گروهی که پشت کودتای شکست خورده ۲۰۱۶ در ترکیه قرار دارد، حمایت کنند.

پ ک ک طی ۳۵ سال اخیر در لیست سازمان‌های تروریستی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا قرار داشت. YPG شاخه سوری آن است.

مقامات ترکیه از جمله رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور هشدار داده‌اند تا زمانی که این تفاهم نامه اجرا نشود، ترکیه با عضویت سوئد و فنلاند موافقت نخواهد کرد.

برای پیوستن یک کشور به ناتو، رضایت یکپارچه ۳۰ کشور عضو لازم است.