نماینده دائم روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد مسکو آماده بررسی احتمال ایجاد یک منطقه امن در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا است. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، میخائیل اولیانوف امروز (چهارشنبه) گفت: مسکو آماده بررسی احتمال ایجاد یک منطقه امن در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا است […]

نماینده دائم روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد مسکو آماده بررسی احتمال ایجاد یک منطقه امن در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا است.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، میخائیل اولیانوف امروز (چهارشنبه) گفت: مسکو آماده بررسی احتمال ایجاد یک منطقه امن در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا است و اهدافی که از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام شده کاملا با اهداف روسیه مطابقت دارد.

نماینده دائم روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حاشیه نشست اوپک پلاس در وین به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «ما آماده مطالعه ایده آژانس هستیم و اهدافی که آقای رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنظیم کرده است کاملاً با موضع ما مطابقت دارد؛ تأسیسات هسته‌ای از این نوع، مانند نیروگاه‌های هسته‌ای صلح‌آمیز، باید در برابر حملات محافظت شوند.»
گروسی ساعاتی پیش وارد کی‌یف شد. او در توییتی نوشت: «در مسیر خود به کی‌یف برای برگزاری جلساتی مهم هستیم. الزام برای ایجاد یک منطقه امن و همچنین امنیت هسته‌ای در اطراف نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا هم‌اکنون شدید‌تر از هر زمان دیگری است.»
پیشتر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه هفته جاری اعلام کرد که انتظار می‌رود رافائل گروسی هفته آینده در مسکو و کی‌یف درباره ایجاد منطقه حفاظتی در اطراف نیروگاه اتمی زاپروژیا (ZNPP) در اوکراین که تحت کنترل روسیه است، رایزنی کند.
کنترل نیروگاه زاپروژیا اندکی پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین به دست نیرو‌های روس افتاده است و درگیری‌های اطراف این نیروگاه که بزرگترین تاسیسات هسته‌ای اروپاست، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است. تیمی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تازگی از آنجا بازدید کرده و چند تن از اعضای آن در حال حاضر درون نیروگاه حضور دارند. روسیه و اوکراین یکدیگر را مقصر آغاز حملات قلمداد می‌کنند.