چهاردهمین بسیج ملی آموزش همگانی تغذیه با محوریت ترویج فرهنگ مصرف شیر و لبنیات مدیر روابط‌عمومی اتحادیه دامداران استان اصفهان گفت: آگاهی بخشی، اطلاع رسانی و آموزش در راستای ارتقای سوادسلامت مردم رسالت اجتماعی ما در اتحادیه دامداران استان و دبیر خانه شیر ایستگاه سلامت است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل […]

مدیر روابط‌عمومی اتحادیه دامداران استان اصفهان گفت: آگاهی بخشی، اطلاع رسانی و آموزش در راستای ارتقای سوادسلامت مردم رسالت اجتماعی ما در اتحادیه دامداران استان و دبیر خانه شیر ایستگاه سلامت است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از روابط عمومی اتحادیه دامداران استان اصفهان، حمیدمهدوی از چهاردهمین بسیج ملی آموزش همگانی تغذیه با محوریت ترویج فرهنگ مصرف شیر و لبنیات که قرار است از تاریخ ۸ الی ۱۵ بهمن ماه سال جاری در استان برگزار گردد، خبر داد و افزود: آگاهی بخشی،اطلاع رسانی و آموزش در راستای ارتقای سوادسلامت مردم رسالت اجتماعی ما در اتحادیه دامداران و دبیر خانه شیر ایستگاه سلامت است. وی گفت:بررسی مشکلات و چالش‌ها،ارائه راهکارهای موثر در جهت ترویج فرهنگ مصرف شیر و لبنیات و مرتفع نمودن باورهای غلط غذایی که یکی از علل اصلی کاهش تمایل جامعه به مصرف شیر و لبنیات است از جمله اهدافی است که در این همایش دنبال می‌شود. مهدوی افزود شعار چهاردهمین همایش بسیج ملی آموزش همگانی تغذیه( از کودکی تا پیری لبنیات دوست سلامتی) می باشد و برهمین اساس و در راستای عمل به اهداف فرهنگی و رسالت اجتماعی اتحادیه دامداران و دبیر خانه شیر ایستگاه سلامت عصر پنجشنبه مورخ ۱۴۰۲/۱۰/۲۱ اقدام به توزیع شیر نوزا حاوی آنتی بادی با خواص درمانی بالا بصورت رایگان در بین مردم محله و نمازگزاران مسجد فاطمه زهرا واقع در منطقه ده خیابان ۲۴متری دوم نمودیم.

️در ادامه نیز دبیر علمی دبیرخانه شیر ایستگاه سلامت به توصیه فراوان مصرف شیر سالم در روایات و احادیث اشاره کرد و افزود: سو تغذیه یکی از چالش‌های مهم در کشوراست.

دکترحسن نیلی گفت: کم بودن ریز مغذی ها، کمبود ویتامین ها از جمله ویتامینD در افراد جامعه و نامناسب بودن الگوی غذایی عامل بسیاری از بیماریهایی می‌باشد که با منشأ غذایی در ارتباط هستند.

وی افزود: ما متاسفانه موادغذایی مضر را در کشور چندین برابر آمار متوسط جهانی مصرف میکنیم ولی مواد غذایی مفید مثل شیر را تقریبا یک سوم متوسط جهانی و از این رو اطلاع رسانی و آموزش در راستای دستیابی به جامعه سالم از جمله دغدغه های ما می باشد.

میلیون (۱.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال اقدام نماید.»

اما در عمل چنین مسأله‌ای دیده نمی‌شود و به عنوان مثال پیرامون تسهیلات خرید مسکن وقتی به بانک مسکن مراجعه می‌شود نزد مراجعه‌کننده سخن از اوراق به میان آورده و بیان می‌شود وام ۲۳ درصد مسکن تنها به کسانی داده می‌شود که اوراق تهیه کنند.

در حقیقت بانک مسکن امتیاز اعطای وام مسکن را در بورس عرضه کرده است و هر کسی بخواهد وام خرید مسکن آن هم با سود ۲۳ درصد دریافت کند باید این امتیاز را که نام آن را اوراق تسهیلات گذاشته است تهیه کند. بانک مسکن با عرضه محدود تسهیلات مسکن کاری کرده که ارزش این اوراق برای هر یک میلیون تومان وام حدود ۲۵۰ هزار تومان باشد.

به عبارت دیگر اگر فردی بخواهد از بانک مسکن ۴۰۰ میلیون تومان وام خرید مسکن بگیرد باید قبل از دریافت بانک ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت کرده و امتیاز دریافت وام مسکن را بخرد. این پول سوای سود بانکی ۲۳ درصد بانک از پرداخت این وام است. شاید بتوان گفت بانک مسکن با این اقدام سود بانکی ارائه تسهیلات مسکن را به حدود ۵۰ درصد رسانده است.

*آیا بانک‌ها راهکاری برای همراهی با قانون جوانی جمعیت ندارند؟

سوای سایر انتقادات و ایراداتی که به نظام بانکی کشور و تطبیق آن با قوانین اقتصاد اسلامی وارد است این کوتاهی بانک‌ها در قبلا مسئله‌ای به مهمی موضوع جمعیت که با آینده کشور سرو کار داشته و کوتاهی در مورد آن ممکن است کشور را به سراشیبی یک سقوط بکشاند، قابل قبول نیست.

بر اساس صورت‌های مالی منتشره بانک ها در سامانه کدال مجموع تسهیلات اعطایی بانک‌ها اعم از دولتی، خصوصی و بورسی به کارکنان خود در پایان سال ۱۳۹۹ بیش از ۶۷ هزار میلیارد تومان بوده است؛ بر اساس تقسیم میزان تسهیلات اعطایی بانک‌ها به پرسنل خود به تعداد این کارکنان، تعدادی از بانک‌ها بیش از یک میلیارد تومان به هر کارمند خود (به طور متوسط) وام داده‌اند.

نکته عجیب این‌که بخشی از این تسهیلات بانک‌ها به پرسنل خود از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه بوده که قرار است برای تسهیلاتی چون ازدواج و فرزندآوری پرداخت شود؛ این در حالی است که بانک‌ها برای اعطای وام به قانون جهش تولید مسکن در حدود دو سالی که از تصویب این قانون می گذرد (مصوب شهریور ۱۴۰۰) به جز بانک مسکن، تقریباً هیچ اعتباری پرداخت نکرده‌اند.

بر اساس آخرین آمار اعلامی بانک مرکزی، «مانده» تسهیلات پرداختی بانک‌ها به کارکنان آن‌ها به ۱۶۲ هزار و ۶۴۷ میلیارد و ۳۱۹ میلیون تومان رسیده است. این رقم با توجه به اینکه تأمین مالی تسهیلات خُرد مورد نیاز مردم به سختی از سوی بانک‌ها صورت می‌گیرد، انتشار این ارقام مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت و آنان نسبت به ناعدالتی صورت گرفته در پرداخت تسهیلات انتقاد داشتند.

بدین ترتیب مشخص می‌شود منابع کافی برای ارائه تسهیلات بانکی به مردم در بانک‌ها موجود است و بانک‌ها تنها با سوق دادن این منابع به سمت ارائه تسهیلات مسکن، ازدواج و غیره به مردم می‌توانند نقش مؤثری در مسئله جمعیت کشور داشته باشند.