اپلیکیشن آنلاین خرید میوه یکی از وعده‌های شهردار تهران بود، اما قیمت میوه‌ها در آن افزایشی است و انگار تنها برای افراد مرفه قابل استفاده استبه گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، هوشمند سازی شهر یکی از آن موضوعاتی است که مدیریت شهری فعلی بر آن بسیار تاکید دارد و زاکانی شهردار تهران هم بار‌ها […]

اپلیکیشن آنلاین خرید میوه یکی از وعده‌های شهردار تهران بود، اما قیمت میوه‌ها در آن افزایشی است و انگار تنها برای افراد مرفه قابل استفاده است
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، هوشمند سازی شهر یکی از آن موضوعاتی است که مدیریت شهری فعلی بر آن بسیار تاکید دارد و زاکانی شهردار تهران هم بار‌ها در هر برنامه و سخنرانی‌های خود لفظ هوشمند سازی را به زبان آورده است؛ طبق این تاکیدات انگار گام اصلی اش هوشمندسازی شهر است؛ یک نمونه از این هوشمند سازی به سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران برمی گردد، پنجمین شنبه امید و افتخار شهردار در دوم مهرماه امسال برگزار شد در این برنامه یکی از وعده‌های آقای شهردار این بود که تا هفته‌های بعد فروش میوه با قیمت مناسب از طریق نرم افزار‌های موبایلی آغاز شود.

این خبر در جایگاه خود، خبر خوب و شاید برای افراد شاغل موضوع حائز اهمیتی باشد از همه مهمتر اینکه شهردار تهران معتقد است فروش میوه در این اپلیکشین‌ها با قیمت مناسب است، اما یک سوال؟ الان دقیقا در چه ماهی و چه روزی قرار داریم؟ بله! ۲۷ آذر ۱۴۰۱! یعنی از این وعده حدود ۳ ماه گذشته است و اثری از این اپلیکیشن سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری در تمام نقاط شهر تهران نیست.

در این راستا با فصاحت، مدیرعامل سازمان میادین و میوه و تره بار شهرداری تهران گفتگو کردم؛ او اظهار کرد که به موازات این کار ما یک مطالعه‌ای را آغاز کردیم و یک سری موارد جدید مطرح شد که باید لحاظ شود؛ به این نتیجه رسیدیم که میدان‌های هدف را باید تغییر دهیم یعنی تجارب کارشناسان با مطالعات هم خوانی پیدا نکرده است.

وی افزود: این کار به صورت آزمایشی در ۳ میادین میوه و تره بار تهران شروع شده، اما باید به سمت بالای شهر برویم، زیرا در میادین پایین شهرمان این اپلیکیشن‌ها خواهانی ندارد و نقاط متوسط و بالا شهر بیشتر از خرید استقبال می‌کنند و دلیل آن هم این است که این میوه‌ها بالاخره در اپلیکشین‌ها افزایش قیمت دارد، زیرا هزینه حمل و نقل هم لحاظ می‌شود.

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران بیان کرد: احساس کردیم با راه اندازی این اپلیکیشن‌ها یک کار رقابتی با سایر برنامه‌ها صورت می‌گیرد؛ استقبال از این میادینی که اپلیکیشن انلاین دارند بسیار خوب بوده و ممکن است تعداد ان‌ها افزایش پیدا کند یعنی برای شب عید انجام می‌شود.

فصاحت گفت: در بالای شهر اشتغال مردم متفاوت است و این اپلیکیشن آنلاین خرید میوه سیار جواب می‌دهد.

در این مصاحبه گفته شد که باید به سمت بالای شهر برویم زیرا قیمت بالا می رود؛ حالا مسئله مهم این است مگر آقای زاکانی نگفته بود با قیمت مناسب؟ گفته شده بود این اپلیکیشن برای افراد مرفه بالای شهر است؟ مگر می شود یک وعده ای را بدون انجام مطالعات و فراهم کردن زیرساخت به گوش مردم رساند؟ از همه مهمتر اینکه یکی از اهداف شهردار تهران کم کردن فاصله شمال و جنوب تهران است! با این افتتاح های این مدلی که نه تنها فاصله کم نمی شود بلکه قشر کم برخوردار عملا از این دستاورهای شهرداری تهران بی بهره می مانند.

البته یک پرانتز باز کنم؛ این افتتاح‌های گران قیمت شهرداری به مرحله دوم هم رسید! روز گذشته از پارک تفریحی در تهران رونمایی شد که بلیط ورود به ان ۱۲۰ هزار تومان است! سازه‌های این مجموعه با شعار حفظ محیط زیست از زباله‌های پلاستیکی بازیافتی ساخته شده بود که متاسفانه ظاهری جذاب و باکیفیت هم نداشت، اما نرخ بلیت ورودی برای بازدید از این مجموعه ۱۲۰ هزار تومان اعلام شد یعنی بازدید از این مجموعه صرفا برای کودکان مرفه تهرانی امکان پذیر است.

انگار قرار است چنین افتتاح هایی سلسله مراتب هم داشته باشد و مشخص نیست که باید منتظر چندین پروژه دیگر باشیم تا تنها افراد مرفه بتوانند استفاده کنند.
این موضوع مشخص است که تهران هرچه بیشتر به سمت هوشمندسازی رود، خدمات مناسب‌تری را به مردم ارائه خواهد داد و این مسیر پراهمیت لازم است که برایش ریل‌گذاری انجام شود، هوشمندسازی نه تنها موجب کاهش اعمال سلیقه‌ها می‌شود، بلکه تسهیلگری در روند کار را به دنبال دارد همچنین این کار افزایش خدمات رسانی به شهروندان رضایت حداکثری شهروندان را به دنبال دارد.

پس بهتر است که مدیریت شهری ششم به جای ارائه وعده های رنگارنگ و پرتکرار، در نگاه اول ببیند اصلا چنین کاری قابل تحقق است؟ و اینکه چیزی که باید برای مسئولان ما اهمیت داشته باشد رسیدگی به قشر کم برخوردار است نه اینکه دست به افتتاح پروژه هایی بزند که این افرا د نتوانند استفاده کنند؛ در حال حاضر باید منتظر باشیم ببینیم اپلیکیشن های آنلاین خرید میوه با قیمت مناسب شهردار تهران تا چند ماه دیگر به تحقق می رسد یا خیر.

به عمل کار برآید به سخندانی نیست…!