کاکتوس اپونتیا یا گلابی خاردار با هدف استفاده در جیره غذایی دام، تکثیر برگ و برداشت میوه با ۱۱ خاصیت شگفت انگیز در لارستان کاشت شده است. به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس، مدیر جهادکشاورزی لارستان گفت: کاکتوس علوفه‌ای مقاوم به خشکی است و با بهره‌گیری از […]

کاکتوس اپونتیا یا گلابی خاردار با هدف استفاده در جیره غذایی دام، تکثیر برگ و برداشت میوه با ۱۱ خاصیت شگفت انگیز در لارستان کاشت شده است.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس، مدیر جهادکشاورزی لارستان گفت: کاکتوس علوفه‌ای مقاوم به خشکی است و با بهره‌گیری از حداقل آب، بازدهی بالایی دارد و هر ۱۵ تا ۲۰ روز یکبار آبیاری می‌شود.
مظفری افزود: پیش‌بینی می‌شود از هر هکتار به طور میانگین ۴۰ تن علوفه از بوته‌های سه ساله برداشت شود و می‌تواند بخش عمده‌ای از نیاز علوفه‌ای و آبی دام‌های سبک و سنگین را تامین کند.
وی ادامه داد: کاکتوس علوفه‌ای مقاوم به خشکی است و با بهره‌گیری از حداقل آب، بازدهی بالایی دارد و هر ۱۵ تا ۲۰ روز یکبار آبیاری می‌شود
این گیاه چند ساله و گوشتی به علت ذخیره آبی بالا و خواص متعدد می‌تواند در در مناطق گرم و خشک و کم آب با استفاده از حداقل رطوبت خاک رشد کند.
کاکتوس‌های علوفه‌ای بدون خار علاوه بر برخورداری از ۸۰ درصد آب، دارای بیش از ۸ درصد فیبر، حدود ۲ درصد پروتئین و حدود ۱.۵ درصد چربی است.
کاکتوس علوفه‌ای علاوه بر استفاده خوراکی برای دام، مصرف غذایی، دارویی و صنعتی نیز دارد.
بخش‌های مختلف کاکتوس اپونتیا از جمله پد، میوه و بذر قابلیت فرآوری و مصرف دارند که عمدتاً پالپ‌های میوه یا پد‌ها به شکل پودر، قرص و کپسول برای مصارف دارویی و مکمل‌های غذایی مصرف می‌شوند.
از بذر‌های میوه این گیاه نیز روغن استحصال میشود.
میوه‌های کاکتوس علوفه‌ای شیرین متمایل به ملس با گوشت وآب زیاد است که دارای خواص درمانی متعددی می‌باشد که مهم‌ترین آن مربوط به بیماری‌های گوارشی معده است.