محمدمهدی اسماعیلی با اشاره به رویکرد دولت انقلابی و مردمی به حوزه نشر و کتاب گفت: دولت تلاش می کند با تحقق ملی شدن صنعت نشر، حمایت از نویسندگان ناشران و کتابفروشی ها و گسترش کتابخانه های عمومی، فهرست بلند مطالبات بر زمین مانده این حوزه را سامان ببخشد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، […]

محمدمهدی اسماعیلی با اشاره به رویکرد دولت انقلابی و مردمی به حوزه نشر و کتاب گفت: دولت تلاش می کند با تحقق ملی شدن صنعت نشر، حمایت از نویسندگان ناشران و کتابفروشی ها و گسترش کتابخانه های عمومی، فهرست بلند مطالبات بر زمین مانده این حوزه را سامان ببخشد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش از ظهر امروز با حضور در مراسم تجدید میثاق اهالی حوزه نشر و کتاب با آرمان های امام(ره) با ابراز خشنودی از آغاز هفته کتاب در ملجا نورانی مرقد مطهر امام خمینی(ره) گفت: افتخار حضور فعالان عرصه کتاب و گسترش فرهنگ کتابخوانی برای تجدید میثاق با آرمان های امام راحل عظیم الشان بدون تردید موجب خیر و برکت فعالیت و اقدامات این حوزه خواهد بود.

اسماعیلی با اشاره رویکرد فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: اگر انقلاب های دیگر انگیزه های اقتصادی، طبقاتی یا تغییر حاکمان داشته و دارد، انقلاب امام خمینی(ره)، ذات و ماهیت فرهنگی دارد و اساسا نقطه آغازین و مسیر شصت ساله نهضت بر مبنای مطالبات فرهنگی شکل گرفت و تداوم یافت.

وزیر فرهنگ با بیان این که بررسی سیره رهبران انقلاب اسلامی، دریچه ای به فرهنگی بودن آن می گشاید، افزود: امام راحل شخصیتی علمی، فرهنگی، فقهی، جهادی و نویسنده ای قهار در موضوعات متنوع فرهنگی بودند. از کتاب های عرفانی اخلاقی چون «سرالصلاه» و «اربعین حدیث» تا پاسخ به شبهات در «کشف اسرار» تنها بخشی از تالیفات تخصصی ایشان است.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب هم شخصیت کاملا فرهنگی و نویسنده توانا هستند که از دوران جوانی کتاب هایی را به رشته تحریر درآورده اند که همچنان محل مراجعه اصحاب فکر و فرهنگ در حوزه های مختلف است.

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: انقلاب ما فرهنگی است چون رهبران آن همگی از اهالی فکر و فرهنگ و کتاب بودند. انقلاب ما نظریه پردازان بزرگی دارد از سوی دیگر شهید مطهری که نام او یادآور قدرت نویسندگی و حراست از مرزهای مکتب اسلام است به همراه شهیدان بهشتی، باهنر و … همگی پیش از آن که کنشگر سیاسی باشند، کنشگر فرهنگی بودند.

وی افزود: تنها حامی برجسته و دلسوز حوزه نشر که در دهه های اخیر پای گسترش فرهنگ کتابخوانی ایستاده اند، رهبر حکیم  انقلاب اسلامی هستند که با تقریظ کتاب ها، تشویق نویسندگان، ناشران و مطالبه از مسئولان یک تنه این نهضت را به پیش می برند.

وزیر فرهنگ با اشاره به رویکرد دولت انقلابی و مردمی به حوزه نشر و کتاب گفت: دولت تلاش می کند با حمایت از تولید کاغذ داخلی، ملی شدن صنعت نشر، حمایت از نویسندگان و ناشران و کتابفروشی ها و گسترش کتابخانه های عمومی،  فهرست بلند مطالبات برزمین مانده این حوزه را سامان ببخشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در سال های اخیر رشد مراجعه به کتاب و گسترش فرهنگ کتابخوانی مثبت ارزیابی می شود که این موضوع به واسطه حضور شخصیت های جهادی با انگیزه های دینی و رویکرد فرهنگی است. امروز شاهد شکل گیری نسل جدید نویسندگان متبحر و در عین حال مقید به ارزش های انقلاب هستیم. از سوی دیگر از شبکه گسترده کتابخانه عمومی بهره مندیم که در بسیاری از شهرهای کوچک و روستا ها مرکز رخدادهای فرهنگی است و ظرفیت فراوانی برای فعالیت های متنوع فراهم می کند. 

وزیر فرهنگ در پایان گفت: بنای دولت در یکسال گذشته گسترش کتابخانه های عمومی و حمایت از چرخه نشر از تولید داخلی کاغذ تا عرضه کتاب در بازار و حمایت از مخاطبان بوده که به یاری خداوند با قدرت ادامه پیدا می کند زیرا شخص آقای رئیس جمهور به حل معضلات نشر اهتمام ویژه دارند و با مدیریت ایشان تصمیمات خوبی اتخاذ شده است.

گفتنی است، آیین تجدید میثاق مسئولان فرهنگی و دست‌اندرکاران هفته کتاب، کتابداران و کارکنان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با آرمان‌های امام راحل (ره) با حضور «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مرقد امام خمینی (ره) برگزار شد.