فرود روی ماه، واکسن‌های مبتنی بر آران‌ای پیام‌رسان و سرمایه‌گذاری بر آب و هوا از جمله رویدادهایی هستند که تحقیقات سال آینده را شکل خواهند داد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، و به نقل از نیچر، تنها چند روز تا آغاز سال ۲۰۲۳ میلادی باقی مانده است. در ادامه نگاهی به رویدادهایی مهم علمی می‌اندازیم […]

فرود روی ماه، واکسن‌های مبتنی بر آران‌ای پیام‌رسان و سرمایه‌گذاری بر آب و هوا از جمله رویدادهایی هستند که تحقیقات سال آینده را شکل خواهند داد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، و به نقل از نیچر، تنها چند روز تا آغاز سال ۲۰۲۳ میلادی باقی مانده است. در ادامه نگاهی به رویدادهایی مهم علمی می‌اندازیم که سال آینده به وقوع می‌پیوندند.  

نسل جدید واکسن‌ها

پس از توزیع موفقیت‌آمیز واکسن‌های ‌آران‌ای پیامرسان(mRNA) در طول همه‌گیری کووید-۱۹، اکنون تعداد زیادی از این واکسن‌ها در حال توسعه هستند. انتظار می‌رود که شرکت بیوان‌تک(BioNTech) در ماینتس(Mainz) آلمان، آزمایش‌های اولیه بر انسان را برای واکسن‌هایی علیه مالاریا، سل و تبخال تناسلی در هفته‌های آینده آغاز کند. بیوان‌تک همچنین با شرکت فایزر(Pfizer) در شهر نیویورک، برای آزمایش یک واکسن مبتنی بر آران‌ای پیامرسان برای کاهش نرخ زونا همکاری می‌کند. شرکت مدرنا در کمبریج، ماساچوست نیز واکسن‌هایی برای ویروس‌های ایجاد کننده تبخال تناسلی و زونا می‌سازد.

در ماه نوامبر، بیوان‌تک و فایزر آزمایش فاز اول خود را بر روی واکسنی که برای محافظت در برابر کووید-۱۹ و آنفلوانزا طراحی شده بود، آغاز کردند. این واکسن ترکیبی حاوی رشته‌های آران‌ای پیامرسان است که پروتئین‌های اتصال سارس-کوو-۲(SARS-CoV-۲)، سویه‌های BA.۴/BA.۵ امیکرون و چهار سویه آنفلوانزا را کد می‌کند.

سایر محققان در حال بررسی امکان تحویل واکسن کووید-۱۹ با استفاده از اسپری‌های بینی سریع هستند. این اسپری‌ها روی حیوانات موثر بوده‌اند، اما آزمایش‌های انسانی می‌توانند زمان‌بر باشند.

رصد پیشرفته ستاره‌ها

اولین تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب(JWST) جهانیان را شگفت‌زده کرد. برخی از یافته‌های وب در مورد کیهان اولیه امسال منتشر شدند و ستاره‌شناسان همچنان در سال میلادی پیش رو نتایج و اکتشافات این تلسکوپ فضایی در مورد تکامل کهکشان‌ها را با ما به اشتراک خواهند گذاشت.

تلسکوپ فضایی اقلیدس(Euclid) که آژانس فضایی اروپا(ESA) در حال توسعه آن است، قرار است به مدت شش سال به دور خورشید بچرخد و تصاویری برای ایجاد یک نقشه سه‌بعدی از کیهان ثبت کند. انتظار می‌رود این تلسکوپ در سال ۲۰۲۳ به فضا پرتاب شود. ماموریت تصویربرداری و طیف سنجی اشعه‌ایکس آژانس هوافضای ژاپن نیز همین شرایط را دارد. این ماهواره که در مدار زمین قرار خواهد گرفت، تشعشعات پرتوهای ایکس ستارگان و کهکشان‌های دور را تشخیص می‌دهد.