ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین پنجشنبه شب کمیته بین المللی صلیب سرخ را به انفعال در حمایت از حقوق اسیران جنگی اوکراینی متهم کرد و از این ارگان خواست ماموریت خود را در اردوگاه واقع در شرق این کشور تحت اشغال روسیه انجام دهد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، از رویترز، رئیس جمهور اوکراین […]

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین پنجشنبه شب کمیته بین المللی صلیب سرخ را به انفعال در حمایت از حقوق اسیران جنگی اوکراینی متهم کرد و از این ارگان خواست ماموریت خود را در اردوگاه واقع در شرق این کشور تحت اشغال روسیه انجام دهد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، از رویترز، رئیس جمهور اوکراین به کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اولتیماتوم داد که ظرف سه روز مأموریت خود را آغاز کند در غیر این صورت مقام‌های کی‌یف خودشان این کار را انجام خواهند داد.

زلنسکی در پیام ویدئویی شبانه خود گفت: ۲۰ زندانی اوکراینی آزاد شده‌اند که آخرین نتیجه تلاش‌های مداوم برای بازگرداندن زندانیان به خانه است.

رئیس جمهور اوکراین در جدیدترین سری انتقادات خود از کمیته بین‌المللی صلیب سرخ افزود: اما هنوز کسی از «اولنیوکا» اردوگاه واقع در شرق اوکراین که ادعا می شود در آن ده‌ها اسیر جنگی اوکراینی در یک انفجار و آتش‌سوزی در ماه تیر کشته شدند، بازدید نکرده است.

زلنسکی در ادامه این سخنرانی ویدئویی شبانه خود گفت: من معتقدم کمیته بین المللی صلیب سرخ یک باشگاه تفریحی نیست که در آن حقوق بگیریم و از زندگی لذت ببریم.

وی افزود: صلیب سرخ تعهداتی دارد که در درجه اول ماهیت اخلاقی دارد. مأموریت صلیب سرخ باید انجام شود و لازم است فوراً آنچه برای صلیب سرخ کاملاً تعریف شده، انجام شود.

رئیس جمهور اوکراین ادامه داد: در اولنیوکا یک اردوگاه کار اجباری وجود دارد که اسیران جنگی ما در آن نگهداری می‌شوند. همانطور که توافق شده است، باید دسترسی به آنها فراهم شود. صلیب سرخ می‌تواند این امر را محقق کند اما شما باید تلاش کنید تا این اتفاق بیفتد. اوکراین آماده است خود این کار را انجام دهد.

زلنسکی در ادامه گفت: صلیب سرخ همچنین می‌تواند ماموریتی در راستای خطوط آژانس بین المللی انرژی اتمی سازماندهی و از مناطق تحت تصرف روسیه و اوکراین بازدید کند تا ایمنی نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا تحت اشغال روسیه حفظ شود.

رئیس جمهور اوکراین افرود: اما این کار نیاز به برنامه ریزی و رهبری دارد و وجدان کاری لازم است و باید فهمید که چرا نهادی مانند صلیب سرخ ایجاد شده است.

روز گذشته آندری یرماک رئیس دفتر زلنسکی نیز در ویدئویی در یوتیوب خطاب به کارشناسان نشستی که یکی از مقام‌های کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز از راه دور در آن شرکت کرده بود، به مقامات حاضر گفت که اوکراین صبر خود را از دست داده است.

یرماک در این نشست گفت: اگر ظرف سه روز مأموریتی از سوی صلیب سرخ انجام نشود، ما به عنوان یک کشور مستقل، حق استفاده از تمام سازوکارهای موجود را برای خود محفوظ می‌داریم.

او تهدید کرد که گروهی از کارشناسان اوکراینی مأموریتی را انجام خواهند داد که باید توسط صلیب سرخ انجام شود چرا که ما دیگر منتظر نخواهیم بود.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ هنوز در خصوص این اظهارات اظهار نظری نکرده است.

به ادعای اوکراینی‌ها، بیش از ۵۰ اسیر اوکراینی در حمله به اردوگاه اولنیوکا در ژوئیه (تیر ماه) کشته شده‌اند که بسیاری از آنها سربازانی بودند که قبل از تسلیم شدن از کارخانه فولاد آزوفستال در ماریوپل دفاع کرده بودند.

همچنین اوکراین روسیه را به منفجر کردن یک پادگان برای سرپوش گذاشتن بر آنچه که به گفته آنها شکنجه و کشتار زندانیان بود متهم کرد اما مقام‌های روسیه گفتند که یک موشک اوکراینی باعث این انفجار شده است.