دیده بان حقوق بشر در گزارشی این انتقاد را به اتحادیه اروپا وارد کرد که در رهگیری قایق‌های حامل مهاجران در دریای مدیترانه و بازگرداندن آن‌ها به لیبی که در آنجا مورد شکنجه و آزار و اذیت قرار می‌گیرند به گارد ساحلی این کشور کمک می‌کند به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران ،اتحادیه اروپا در آینده […]

دیده بان حقوق بشر در گزارشی این انتقاد را به اتحادیه اروپا وارد کرد که در رهگیری قایق‌های حامل مهاجران در دریای مدیترانه و بازگرداندن آن‌ها به لیبی که در آنجا مورد شکنجه و آزار و اذیت قرار می‌گیرند به گارد ساحلی این کشور کمک می‌کند

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران ،اتحادیه اروپا در آینده می خواهد با کشورهای آفریقایی همکاری نزدیکتری داشته باشد تا از مهاجرت غیرقانونی از طریق دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس جلوگیری کند.کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد، دو میلیارد یورو برای این منظور با شرکای مختلف در دسترس قرار داده است. هدف از این همکاری، کنترل قوی تر در مرزهای خارجی اروپا و مبارزه با قاچاقچیان است. علاوه بر این، در آینده باید بازگشت بیشتری به کشورهای مبدا وجود داشته باشد. در عین حال، راه برای ورود قانونی به اتحادیه اروپا – برای مثال از طریق مشارکت با متخصصان – باید هموار شود. علاوه بر این، حفاظت بهتر از مهاجران باید تضمین شود.

بر اساس اطلاعات کمیسیون اروپایی در قالب طرح هایی با دو تیم اروپا با دو مسیر مهاجرت متفاوت در این راستا کار می شود. بر این اساس، یکی از طریق مدیترانه مرکزی، دیگری از طریق غرب و اقیانوس اطلس منتهی می شود. بنابراین، کشورهای مبدا، ترانزیت و مقصد مختلف باید بسته به مسیر با هم کار کنند. علاوه بر آلمان، فرانسه، اسپانیا ، ایتالیا و سوئیس نیز در این طرح ها مشارکت دارد.هم زمان کمیسیون اتحادیه اروپا اعلام کرد که ۲۲۰ میلیون یورو برای حمایت از پناهجویان و حفاظت از مرزها در ترکیه اختصاص داده است. این پول بخشی از یک بسته مالی است که شامل تقریباً سه میلیارد یورو از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ است.

مارگاریتیس شیناس، معاون رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفت که این مسئولیت اروپا و آفریقا است که از تبدیل شدن دریای مدیترانه به گورستان پناهندگان و امیدی برای آن ها جلوگیری کنند . وی تاکید کرد: رویدادهای اخیر نشان داده است که همکاری چقدر مهم است. شیناس گفت: اول و مهمتر از همه، ما می خواهیم جان انسان ها را نجات دهیم.در این شرایط دیده بان حقوق بشر، اتحادیه اروپا را به دلیل نظارت هوایی در دریای مدیترانه و همکاری با لیبی به سوء استفاده از مهاجران در این کشور شمال آفریقا متهم می کند.

این سازمان حقوق بشر گزارشی منتشر کرد که قصد دارد ثابت کند آژانس حفاظت از مرزهای اتحادیه اروپا (فرانتکس) از هواپیماها و پهپادها برای مکان یابی قایق های پناهجویان در مرکز دریای مدیترانه استفاده می کند و مختصات آنها را به نیروهای مسلح لیبی ابلاغ می کند.

سپس گارد ساحلی لیبی مهاجران را رهگیری می کند و آنها را به کشور باز می گرداند، جایی که در آن پناهندگان اغلب شکنجه و بدرفتاری را تجربه می کنند.