رسانه‌های روس گزارش کردند که رئیس‌جمهور روسیه قصد دارد یکی از سرهنگ‌های بازنشسته و از مؤسسان گروه واگنر را بعنوان فرمانده جدید این گروه شبه‌نظامی منصوب کند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران ، در پی بحرانی که «یوگنی پریگوژین» رهبر گروه شبه‌نظامی واگنر در روسیه به وجود آورد، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه اعلام […]

رسانه‌های روس گزارش کردند که رئیس‌جمهور روسیه قصد دارد یکی از سرهنگ‌های بازنشسته و از مؤسسان گروه واگنر را بعنوان فرمانده جدید این گروه شبه‌نظامی منصوب کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران ، در پی بحرانی که «یوگنی پریگوژین» رهبر گروه شبه‌نظامی واگنر در روسیه به وجود آورد، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که قصد دارد یک سرهنگ بازنشسته روس و یکی از مؤسسان و مدیران اجرایی گروه واگنر با نام مستعار «سدوی» که به مفهوم «مو خاکستری» است را بعنوان فرمانده جدید واگنر منصوب کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه و رسانه‌های روسی گزارش کرد که طبق اسناد تحریم‌های اتحادیه اروپا که اسناد رسمی فرانسوی است، سدوی، نام جنگی «آندری تروشوف»، یکی از فرماندهان ارشد واگنر است.

طبق این گزارش،‌خزانه‌داری فرانسه، نام مستعار تروشوف را بعنوان «سدوی» تعریف کرده است.

بنا به گفته اتحادیه اروپا، دستیاران تروشوف شامل «دیمیتری اوتکین» یکی از نیروهای ویژه اطلاعات نظامی سابق روسیه و از بنیانگذاران واگنر می‌شود.

کانال‌های حامی واگنر در تلگرام به طور مکرر اعلام می‌کنند که تروشوف با نام مستعار سدوی شناخته می‌شود و اینکه او یکی از ارشدترین فرماندهان واگنر محسوب می‌شود.

روزنامه کامرسانت روسیه به نقل از پوتین گزارش کرد که سدوی،‌فرمانده واقعی واگنر است. اتحادیه اروپا در سند ۲۰۲۱ خود تروشوف را بعنوان «مدیر اجرایی (رئیس ستاد کارکنان) گروه واگنر معرفی کرده و همچنین می‌گوید که او عضو مؤسس گروه واگنر است.

در سند اتحادیه اروپا آمده است: «آندری تروشوف مستقیماً در عملیات نظامی گروه واگنر در سوریه مشارکت داشته است. او به طور خاص در منطقه دیرالزور مشارکت داشته است. به این ترتیب اون سهم مهمی در تلاش جنگی بشار الاسد (رئیس‌جمهور سوریه) داشته است و بنابراین از رژیم سوریه حمایت می‌کند و از آن سود می‌برد».

از طرف دیگر، بریتانیا نیز تروشوف را در اسناد تحریم‌های خود علیه سوریه بعنوان مدیر اجرایی واگنر معرفی کرده است.

طبق منابع روس، تروشوف در پنجم آوریل ۱۹۶۲ در «لنینگراد» نام دوران جماهیر شوروی برای سنت پترزبورگ به دنیا آمده است که البته اسناد تحریم‌های غرب، تاریخ تولد وی را در پنجم آوریل ۱۹۵۳ فهرست کرده است و دلیل آن نامشخص است.

طبق این گزارش، تروشوف در جنگ یک دهه‌ای جماهیر شوروی در افغانستان، حضور داشته و در این کشور مبارزه می‌کرده است و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، تروشوف در قفقاز شمالی در کنار ارتش روسیه و سپس در SOBR واحد نیروهای ویژه واکنش سریع وزارت کشور روسیه خدمت کرده است و بعنوان فرمانده در این یگان فعالیت داشته است.

تروشف برای خدماتش در افغانستان دو بار نشان ستاره سرخ را دریافت کرد. او در سال ۲۰۱۶ برای حمله به پالمیرا در سوریه علیه داعش، بالاترین مدال روسیه یا همان قهرمان روسیه را دریافت کرد.

یوگنی پریگوژین، فرمانده گروه واگنر که متحد روسیه در جنگ علیه اوکراین بود، ۲۳ ژوئیه (سوم تیرماه) ادعا کرد نیروهایش از سوی ارتش روسیه هدف حملات موشکی قرار گرفته‌اند. پریگوژین در پی آن اعلام کرد خواستار برگزاری راه‌پیمایی است و به همراه نیروهایش پیشروی به سمت مسکو را آغاز کرده است.

ماجرای اختلافات واگنر با کرملین ۲۴ ساعت بعد از تحرکات این گروه، با وساطت آلکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهور بلاروس فیصله پیدا کرد. در نتیجه وساطت لوکاشنکو، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه سه راه را پیش روی واگنرها گذاشت: ملحق شدن به وزارت دفاع روسیه، نقل مکان به بلاروس یا انحلال. پریگوژین ۲۴ ژوئن (چهارم تیر) با عقب‌نشینی موافقت و خودش نیز به بلاروس نقل مکان کرد.

لوکاشنکو که ماه گذشته میلادی برای پایان دادن به شورش ۲۴ ساعته پریگوژین علیه مسکو با وی به توافق رسید، ۲۷ ژوئن (ششم تیر) تأیید کرده بود که او به عنوان بخشی از این توافق به بلاروس رفته است. رئیس‌جمهور بلاروس اما در ششم ژوئیه، (۱۵ تیر) در جمع خبرنگاران از حضور مجدد پریگوژین در خاک روسیه خبر داده و گفت: «در خصوص پریگوژین، او در سن پترزبورگ است. در قلمروی بلاروس نیست»