مرکز مطالعاتی اوراسیا در تحلیلی به بررسی نیازهای کشورهای فقیر جهان و رویکردی که غربی‌ها برای حل مشکلات آنها داشته‌اند، پرداخته است. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، از اسپوتنیک، بر اساس گزارش جدید بانک جهانی درباره فقر و رفاه جهانی، بعید است دنیا به هدف اعلام شده خود مبنی بر پایان دادن به فقر […]

مرکز مطالعاتی اوراسیا در تحلیلی به بررسی نیازهای کشورهای فقیر جهان و رویکردی که غربی‌ها برای حل مشکلات آنها داشته‌اند، پرداخته است.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، از اسپوتنیک، بر اساس گزارش جدید بانک جهانی درباره فقر و رفاه جهانی، بعید است دنیا به هدف اعلام شده خود مبنی بر پایان دادن به فقر شدید تا سال ۲۰۳۰ دست یابد زیرا نزدیک به ۶۰۰ میلیون نفر همچنان با درآمد کمتر از ۲.۱۵ دلار در روز زندگی می کنند. این بانک دلیل این شکست چشمگیر را ناشی از کرونا و درگیری‌ها در اوکراین دانسته است.

ارل راسموسن معاون اجرایی مرکز اوراسیا می‌گوید: «فقر حوزه پیچیده‌ای است؛ شامل بسیاری از چیزها از نیازهای اولیه تا توانایی فرد برای برآورده ساختن نیازهای خود مانند سرپناه، غذا، آب و بهداشت، محیط زیست، رشد اقتصادی و فرصت‌ها، آموزش و سیاست‌های دولتی و غیره می شود. در کشورهای در حال توسعه مردم اغلب برای تامین نیازهای اولیه خود شامل سرپناه، غذا و آب تلاش می‌کنند.»

به گفته این محقق، همه‌گیری کووید-۱۹ نه تنها بر کیفیت مراقبت‌های بهداشتی اثر گذاشت بلکه زنجیره تأمین جهانی را نیز تحت تأثیر قرار داد بنابراین شرایط نامطلوبی برای رفع نیازهای اساسی ایجاد کرد و تأثیر مخربی بر شرایط اقتصادی به‌ویژه در کشورهای در حال توسعه داشت.

وی خاطرنشان کرد: وقتی صحبت از بحران اوکراین می‌شود، علاقه غرب به تحریم کردن نمود می‌یابد که به طور مستقیم یا غیرمستقیم آسیب بیشتری به بسیاری از کشورهای جهان در حال توسعه وارد می‌کند.

راسموسن به تبلیغات شدید غرب که روسیه را به خاطر بحران غذایی در حال گسترش در جهان مقصر می‌داند، اشاره می کند. آمریکا و متحدانش در ناتو به ویژه مسکو را به جلوگیری از عرضه غلات اوکراین به مقصد کشورهای در حال توسعه متهم می‌کنند اما به نظر این محقق این همه داستان نیست.

به زعم این محقق، اولاً این کی‌یف بود که استخراج محموله‌ها را از بنادر خود مسدود کرد و جریان تجاری را مختل کرد. ثانیاً هنگامی که روسیه، ترکیه و اوکراین در ماه مرداد بر سر یک کریدور امن برای تسهیل تحویل غلات به کشورهای گرسنه به توافق رسیدند، بیشتر غلات به بنادر اتحادیه اروپا ختم شد. در ابتدای شهریور، مسکو هشدار داد که تنها ۳ درصد از محموله‌های غلات اوکراین به کشورهای نیازمند تحویل داده شده است.

علاوه بر این توافقنامه صادرات غلات حیاتی با میانجیگری ترکیه در استانبول، تحویل کود روسیه به کشورهای فقیر را نیز در نظر گرفته بود اما تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا توانایی روسیه را برای ارسال کود و غلات به کشورهای جهان سوم مختل کرده است.

در اوایل شهریور، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که مسکو آماده است تا ۳۰۰ هزار تن کود به صورت رایگان به کشورهای در حال توسعه ارائه کند و از سازمان ملل خواست تا اتحادیه اروپا را برای لغو تحریم‌های خود که مانع صادرات روسیه می‌شود، تحت فشار قرار دهد.

در عین حال روسیه قرار است امسال تا ۱۵۰ میلیون تن غلات از جمله ۱۰۰ میلیون تن گندم برداشت کند. تا اوایل مهر، این کشور ۱۳۸.۷ میلیون تن غلات جمع آوری کرده بود. برای مقایسه، بد نیست بدانید برداشت غلات روسیه در سال ۲۰۱۷ معادل ۱۳۵.۵ میلیون تن بود.

نمونه بارز دیگر، تلاش غرب برای اعمال محدودیت بر پروژه‌های گاز و نفت آفریقا با هدف مقابله با فقر انرژی مستمر این قاره است. سیاستمداران غربی و فعالان محیط زیست با استناد به دستور کار تغییرات آب و هوا به سرمایه گذاران جهانی نسبت به تأمین مالی برنامه‌های زیرساخت گاز و نفت آفریقا هشدار می‌دهند.

ماه گذشته، جان کری مسئول سازمان آب و هوای ایالات متحده به ویژه تاکید کرد که کسانی که از پروژه‌های سوخت فسیلی آفریقا حمایت می‌کنند، پس از سال ۲۰۳۰ نمی‌توانند سرمایه گذاری‌های خود را جبران کنند و تاکید کرد که جهان باید در سال ۲۰۵۰ به صفر خالص برسد.

در کنفرانس تغییرات اقلیمی در لندن در اوایل ماه جاری، وی کشورهای غربی را به دلیل ممانعت از توسعه ذخایر گازی خود و مبارزه با فقر انرژی توسط کشورهای آفریقایی مورد انتقاد قرار داد.

به گفته راسموسن، ریاکاری که غرب به طور کلی در اعلام برنامه‌های بزرگ برای مبارزه با فقر جهانی نشان داد، ناشی از نیاز نخبگان غربی برای کنترل جمعیت خود و دستکاری شرایط کشورهای دیگر برای حمایت از اهداف هژمونی و منافع شخصی‌شان است.

اما این همه ماجرا نیست؛ غرب در حالی که ثابت کرده در کاهش فقر، مشکلات مالی و مسائل امنیتی ناتوان است، دیگر کشورهای توانمند را از ورود و اجرای ابتکارات خود در جهت بهبود وضعیت باز می‌دارد.

معاون اندیشکده اوراسیا خاطرنشان کرد: پروژه کمربند و جاده چین که به دنبال توسعه زیرساخت‌ها و اقتصاد در سراسر جهان است نیز در تیررس غرب قرار گرفته است. وی خاطرنشان کرد: بسیاری از کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا آشکارا با آن مخالفت کرده و به دنبال خنثی کردن تلاش‌های چین برای همکاری با بسیاری از کشورهای در حال توسعه هستند.

راسموسن در پایان جمع بندی کرد: «آمریکا می‌خواهد برتری و هژمونی جهانی خود را حفظ کند. این در تعداد زیادی از اسناد آنها و دکترین و سیاستشان بیان شده است. آمریکا مانع از برتری هر کشوری می‌شود حتی اگر فقط در یک منطقه خاص باشد. هیچ حاکمیتی وجود ندارد مگر اینکه به اصطلاح “نظم نوین جهانی” پایبند باشد. توجه داشته باشید که این بر اساس قوانین بین‌المللی نیست بلکه مجموعه‌ای از قوانین آمریکایی است که در مورد دیگران اعمال می‌شود.»