راه‌حل مخترع همدانی برای لغزندگی خیابان‌های برفی مخترع همدانی برای حل چالش حوزه شهری، اختراعی را به ثبت رسانده، اختراعی باب بارش برف و یخبندان، انگار با این طرح نو در دنیا دیگر نیاز به ماسه و نمک نیست و مانعی شده برای لغزنده بودن خیابان‌ها. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، هر روز […]

راه‌حل مخترع همدانی برای لغزندگی خیابان‌های برفی

مخترع همدانی برای حل چالش حوزه شهری، اختراعی را به ثبت رسانده، اختراعی باب بارش برف و یخبندان، انگار با این طرح نو در دنیا دیگر نیاز به ماسه و نمک نیست و مانعی شده برای لغزنده بودن خیابان‌ها.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، هر روز بر اختراعاتش افزوده می‌شود و برگی بر افتخارات استان کهن همدان و البته ایران می‌افزاید، نقطه قوتش بدون شک همین خسته نشدن است، از هیچ کدام یک از بی‌مهری‌ها خسته نمی‌شود، می‌سازد و می‌رود، مهم نیست آقا و خانم مدیر یا کارشناس چه می‌گوید، خلق کردن قسمتی از خوی و منش او شده است.

می‌سازد و ثبت می‌کند تا به نام ایران تمام ‌شود، ثبت می‌کند تا بدانند این سرزمین اهل فکر است و آفریدن. اختراعات ثبت شده‌اش به حدود ۱۶۰ رسیده و شاید هم بیشتر باشد.

صدالبته که اینها ثبت شده‌ است و هنوز ذهنش بایگانی عظیمی است به بزرگی یک اتاق فرمان در قلعه‌ای بر فراز قله کوه که آدمی آرزو دارد، ساعت‌ها در آن بچرخد و ببیند و احساس فخر کند، دست آخر هم از پنجره‌ اتاق فرمان دامنه کوه را بنگرد و همت بلند را به رخ بکشد.

انگار که خیلی از اختراعاتش هنوز از بایگانی ذهنش بیرون نیامده و اگر هم آمده است در اتاق کارش یا کارگاه نقلی‌اش در انتظار نشستند تا روزی آقای مخترع تصمیم بگیرد و اذن بروز دهد.
آقای همیشه مخترع

او پیشتر به اختراعاتی چون طراحی و ساخت پوشش رسانا در سطح جاده برای برق‌رسانی به خودروهای هیبریدی، طراحی و ساخت بدنه هوشمند خودرو برای مقابله با نصب بمب، سیستم مغناطیسی-الکتریکی کیلومتر شمار خودرو، دستگاه کاهش‌دهنده تحمل وزن بدن انسان در هنگام ایستادن و راه رفتن و کشف آسیب‌پذیری سیستم‌های امنیتی مبتنی بر اثر انگشت که همگی از مجامع علمی، دانشگاهی و پژوهشکده‌ها تائیدیه دارد و ثبت شده؛ دست زده است.

تا جایی که نام و نشانش را در هر جایی که ردی از اختراع و نوآوری باشد می‌توان یافت، در بنیاد ملی نخبگان ایران، باشگاه پژوهشگران جوان، انجمن مخترعان کشور و فدراسیون بین‌المللی مخترعان، همچنین جوایز و مدال‌های بین‌المللی بسیاری را در رقابت‌های تنگاتنگ با خارجی‌ها از آن خود کرده است.

از میان این جوایز متعدد می‌توان دانه درشت‌ها را جدا کرد و به مواردی چون جایزه ویژه جشنواره بین‌المللی تسلای صربستان به همراه دیپلم افتخار جشنواره، جایزه بزرگ جشنواره بین‌المللی خلاقیت و نوآوری اروپا به همراه دیپلم افتخار، کسب دو مدال طلا نمایشگاه بین‌المللی ارشمیدس روسیه به همراه دیپلم افتخار، کسب دو مدال طلای نمایشگاه بین‌المللی صربستان به همراه دیپلم افتخار و کسب مدال طلای نمایشگاه بین‌المللی اختراعات کشور رومانی به همراه سه دیپلم افتخار و دارنده مدال طلای نمایشگاه بین‌المللی اختراعات سئول به همراه تقدیرنامه از رئیس جمهور کشور کره جنوبی و در نهایت کاپ طلای انجمن مخترعان کشور رومانی، اشاره کرد.

حتی می‌توان به عناوین پر طمطراقی چون کسب عنوان برگزیده در جشنواره نوآوری و شکوفایی سال ۸۷ که بزرگ‌ترین جشنواره علمی کشور بود و از آن به عنوان جشنواره جشنوارها یاد می‌شود، اشاره و از برگزیده یازدهمین جشنواره جوان خوارزمی و برگزیده جشنواره شیخ بهایی یاد کرد.

او با طراحی، ساخت و عیب‌یابی تجهیزات صنعتی، پزشکی و کشاورزی دستی بر تولیدات دانش‌بنیان دارد و ریاست هیأت مدیره شرکتی دانش‌بنیان را بر عهده و در دانشگاه بوعلی هم به تدریس مشغول است.

چرا هزینه؟ یک طرح نو

فراموش نمی‌کنم، نخستین باری که نامش را شنیدم از شبکه استانی همدان بود، بابت اختراع اثر انگشت مصنوعی از او گزارشی تهیه شد. علی خلج در ذهنم ماند، تا دنیای روزنامه نگاری من را به وادی خود کشاند و چند باری با او به گپ و گفت نشستم، بانی مصاحبه با همشهری‌ فرهیخته‌اش دکتر یحیی دولتی هم او بود.

اما این بار جستجوها برای یافتن یک رویداد جدید باز هم من را به سمت خلج کشاند تا نشان دهد همچنان دستاوردهای جدید در آستین دارد، او دست به طرحی زد تا همدان را پیشرو شهرهای ایران و حتی جهان کند.

طرحی که می‌تواند در کمترین زمان ممکن اجرا و در هزینه‌های شهری صرفه جویی کند و البته رضایتمندی شهروندان را نیز به دنبال داشته باشد. آقای مخترع کار خود را کرده و در این میان تنها مانده همت مدیران شهری و نمایندگان مردم در شورا تا قبل از اینکه این طرح به نام شهر یا کشور دیگر اجرایی شود، آستین همت بالا زده و آن را اجرا کنند و نگاه‌های جهان را به همدان معطوف.

جاده دیگر لغزنده نیست

علی خلج، مخترع همدانی در تشریح این طرح جدید می‌گوید: «طرح نویی است که همه اقدامات آن انجام، نمونه سازی و تأیید شده و گواهی اختراع هم دریافت شده حتی مورد توجه و تأیید شهرداری همدان هم قرار گرفته و یک ابتکار جالب در حوزه خدمات شهری محسوب می‌شود.»

اما اصل طرح چیست؟ حتما بسیاری از رانندگان در روزهای سرد و یخبندان در خیابان‌ها، ساعت‌های طولانی را گذراندند تا به مقصد خود برسند، آخر تجمع دانه‌های برف و یخ مانع اصطکاک چرخ‌های لاستیکی با آسفالت خیابان می‌شود و ایستایی جایگزین حرکت، بنابراین آقای مخترع چاره‌ای اندیشده تا این مشکل برای همیشه رفع شود.

او مو به مو درباره طرحی که برای اولین بار و بدون مشابه خارجی ثبت شده و به ثمز نشسته، توضیح می‌دهد: «سطوح غیر همسطح، زیر گذر و رو گذر و نقاط حساس چون نزدیک چهارراه‌ها در مناطق سردسیری مثل همدان در فصل زمستان یخ می‌زنند و حادثه می‌آفرینند و مانع روانی تردد می‌شوند، در حال حاضر تنها راهی که خدمات شهری پیش روی خود دارد استفاده از ماسه و نمک است که مشکلات بسیاری به دنبال دارد و در همان لحظه استفاده از آن امکانپذیر نیست ضمن اینکه برای محیط زیست پیامد داشته و آب نمک حاصل از تلاقی برف آب شده و نمک برای خودرو مضر و باعث پوسیدگی است.

همچنین با نفوذ نمک و ماسه در زیر آسفالت، عمر آن کاهش می‌یابد و باعث آسیب رساندن به راه‌های ارتباطی می‌شود و در نتیجه هزینه‌های بیشتری به شهرداری و شهروندان تحمیل می‌کند.»

این مخترع در تفسیر آخرین دستاوردهای دنیا برای حل این مشکل می‌افزاید: «آخرین روش‌های جایگزین و نوآوری که به دست آمده، المنت‌هایی است که کف آسفالت جاگذاری و سپس یک لایه آسفالت روی آن می‌کشند و در زمستان روشن می‌کنند تا گرما ایجاد کند و باعث آب شدن یخ و برف شود. اما مشکل این طرح، چون آسفالت انعطاف پذیر است با رسوخ به لایه زیرین یک نقطه المنت قطع می‌شود و پیدا کردن آن دشوار است، به همین رو باید مجدداً المنت گذاری صورت گیرد و یا به سختی نقطه قطع شدگی را پیدا کرد که اغلب شدنی نیست، بنابراین ترمیم و بازسازی علاوه بر عملیات اولیه، هزینه زیادی در پی دارد و در نهایت نتیجه مطلوب به دست نمی‌آید.»
او ادامه می‌دهد: «خدمات شهری همدان اعلام کرد که این مشکل را دارند، البته همه شهرداری‌های با این مشکل مواجه هستند و حساب یکی دو شهر نیست، به همین منظور خواستار ارائه راهکاری شدند، درخواستی که منجر به طراحی این طرح شد، در واقع طراحی و ساخت یک رنگ رسانای جریان الکتریکی است که به راحتی روی سطح آسفالت کشیده می‌شود و با عبور جریان الکتریکی حرارت مورد نیاز برای ذوب برف را فراهم می‌کند و بسیار کارآمد و مقرون به صرفه است.

در این طرح نانو ذرات برخی از فلزات با رنگ مورد استفاده در خطوط ترافیکی ترکیب شده و یک نیمه رسانای الکتریکی درست می‌شود. این ماده به صورت نردبانی روی آسفالت سطح جاده کشیده می‌شود، سپس انرژی الکتریکی با ولتاژ کم و جریان بالا به وسیله منبع تغذیه کنار معبر تامین و به خطوط کشیده شده در سطح جاده منتقل می‌شود.

پس از عبور انرژی الکتریکی از این خطوط در سطح جاده، انرژی حرارتی تولید و منجر به ذوب شدن برف و یخ سطح آسفالت می‌شود، مجهز بودن این طرح به سیستم کنترل حرارتی هوشمند باعث شده با یخ زدن معبر، جریان الکتریکی وصل و با ذوب شدن یخ قطع شود.»

آقای مخترع درباره زمان و هزینه‌ این طرح توضیح می‌دهد: «برای یک پل ۳۰۰ متری، حدود سه ساعت زمان برای اجرا لازم است، همچنین مواردی چون کاهش قابل توجه تصادفات پس از بارش برف و یخ‌زدگی، کنترل آلودگی محیط زیست ناشی از عدم استفاده از ترکیبات کلریدی، برطرف کردن اصلی‌ترین مشکل یخ زدگی آسفالت به ویژه در پل‌های هوایی، حذف هزینه ترمیم آسفالت در روش استفاده از المنت‌های حرارتی، حذف هزینه ترمیم المنت‌های حرارتی، سهولت در ترمیم رنگ پس از استفاده طولانی‌مدت و امکان استفاده در تمام سطوح جدید و سطوحی که از قبل آسفالت شده‌اند، از مزایای این طرح به حساب می‌آید.»

اینجا سخنان خلج، مخترع نامی همدانی به پایان می‌رسد و چند لحظه‌ای سکوت می‌کند، سکوتی که احتمالا در پس آن انتظاری نهفته است.

حالا همه ما در انتظار این هستیم شهرداری و مسئولان استان، اقدامی شایسته در اجرای طرح این فرزند برومند همدان به عمل آورند و پایتخت تاریخ و تمدن ایران را پیشگام کرده و نام آن را ورد زبان‌ها کنند، بی‌شک همدان به همت خلج‌ها و فرزندان شایسته‌اش این ظرفیت را دارد که بار دیگر در ردیف نام‌های پر آوازه جهانی بدرخشد و این تنها در گرو همان همتی است که باید به تأسی از الوند در وجودمان متبلور کنیم.