ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو یکشنبه شب گفت سوئد و فنلاند باید قوانین سختگیرانه‌تری در مبارزه با تروریسم اعمال کنند. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از خبرگزاری تاس، استولتنبرگ در مصاحبه با شبکه تلویزیونی اس وی تی سوئد گفت: تصویب درخواست سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو به زمان بیشتری نیاز دارد. […]

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو یکشنبه شب گفت سوئد و فنلاند باید قوانین سختگیرانه‌تری در مبارزه با تروریسم اعمال کنند.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، به نقل از خبرگزاری تاس، استولتنبرگ در مصاحبه با شبکه تلویزیونی اس وی تی سوئد گفت: تصویب درخواست سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو به زمان بیشتری نیاز دارد.

او افزود: سوئد و فنلاند باید قوانین خود در رابطه با مقابله با تروریسم را تشدید کنند و همکاری با اعضای ناتو از جمله ترکیه را برای مبارزه با تروریسم و سازمان‌های تروریستی مانند حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) افزایش دهند.

دبیرکل ناتو خاطرنشان کرد: این موضوع برای ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو که بیشتر در معرض حملات تروریستی قرار گرفته دارای اهمیت بسیار است و بنابراین نگرانی این کشور در مورد آن امری طبیعی است.

استولتنبرگ تصریح کرد: ترکیه حق دارد از خود در برابر حملات تروریستی دفاع کند و اقدامات دفاعی این کشور باید متناسب با شدت تهدیدات تروریستی علیه آن باشد.

رئیس سازمان پیمان آتلانتیک شمالی گفت: طبیعی است که تصویب درخواست پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو به زمان بیشتری نیاز دارد. تاکنون ۲۸ کشور از ۳۰ کشور عضو به این دو کشور شمال اروپا چراغ سبز نشان داده‌اند و در حقیقت اگر هم امری غیرطبیعی در میان باشد، همین روند سریع در دادن پاسخ مثبت به سوئد و فنلاند از سوی اعضا است.

فنلاند و سوئد در ۱۸ مه (۲۸ اردیبهشت) سال جاری درخواست خود برای پیوستن به ناتو را مطرح کردند اما ترکیه بلافاصله با این درخواست مخالفت کرد و از آنها خواست برای پیوستن به ناتو ابتدا سازمان‌های کُرد مخالف ترکیه را به عنوان گروه‌های تروریستی اعلام کنند، افرادی را که متهم به تروریسم یا همدستی در کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ هستند را به این کشور استرداد کنند و ممنوعیت صادرات تسلیحات به ترکیه را نیز لغو کنند.

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه در ۲۸ ژوئن (۷ تیر) با همتای فنلاندی خود، ساولی نینیستو نخست‌وزیر وقت سوئد، ماگدالنا اندرسون و استولتنبرگ از اعضای ناتو گفت‌وگو کرد. طرفین یادداشتی را امضا کرده و راه را برای پیوستن استکهلم و هلسینکی به اتحاد نظامی هموار کردند.

بر اساس اعلام رهبر ترکیه، سوئد در جریان آن گفت‌وگوها متعهد شد که بیش از ۷۰ نفر از تبعه ترکیه که در فعالیت‌های تروریستی علیه آنکارا مشارکت داشتند را تحویل این کشور دهد.