مروری بر پنج نکته حقوقی و سیاسی درباره تحریم تروریستی سپاه و نتیجه گیری این پیش بینی که شورای اروپا پیشنهاد اتحادیه اروپا برای تروریستی خواندن سپاه را اجرایی نمی‌کند. این موارد شامل چه نکاتی است؟ به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، تصویب قطعنامه تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در چه معنی و […]

مروری بر پنج نکته حقوقی و سیاسی درباره تحریم تروریستی سپاه و نتیجه گیری این پیش بینی که شورای اروپا پیشنهاد اتحادیه اروپا برای تروریستی خواندن سپاه را اجرایی نمی‌کند. این موارد شامل چه نکاتی است؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، تصویب قطعنامه تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در چه معنی و چه نتایجی دارد؟ این سوال شاید اصلی‌ترین مساله سیاست داخلی و خارجی کشور در روزهای اخیر است.  

تصویب قطعنامه‌ای که حکم مشورت دهی به شورای اروپا را دارد، آغاز این بحث بوده است. هفته گذشته اتحادیه اروپا قطعنامه پیشنهاد قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی را تصویب کرد. قطعنامه‌ای که به شورای اروپا آن نظر مشورتی را می‌دهد که باید «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهد. درباره این مساله در روزهای اخیر از ابعاد مختلف دیدگاه‌هایی مطرح شده است. شورای اروپا نیز می‌گوید که فردا- دوشنبه- نظر و جمع بندی خود را در این باره اعلام می‌کند. با این وجود چند نکته درباره این تصمیم و احتمال نهایی شدن تصمیم شورای اروپا در اینباره مطرح است.

مهم‌تر از همه این که رویترز در گفت و گو با یکی از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا گفته است که این اقدام به صورت فوری در دست نیست. این دیپلمات اتحادیه اروپا تاکید کرده که فعلاً سازمان سپاه پاسداران تحریم نخواهد شد. وی همچنین گفت: «اگر قرار است این کار انجام شود باید مبنای حقوقی صحیحی داشته باشد و این چیزی است که در حال بحث است. اما برای دوشنبه آماده نخواهد شد.»

با این وجود به نظر می‌رسد با مرور تبعات حقوقی و سیاسی این تصمیم میتوان این پیش بینی را داشت که از اساس شورای اروپا به سمت اتخاذ این تصمیم نمی‌رود.

۱-موانع حقوقی:

همان گونه که سخنگوی وزارت خارجه آلمان ۳۰ ام دی ماه گفته است قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست «سازمان‌های تروریستی» با موانع حقوقی روبرو است. این موانع از این مساله نشات می‌گیرد که که قرار گرفتن نهادهای نظامی برخواسته از مردم به عنوان سازمان تروریستی خلاف قواعد وحقوق بین الملل است و شورای اروپا رد صورت نهایی کردن این پیشنهاد اتحادیه اروپا در عمل نقض بزرگ قوانین بین المللی را انجام داده است.

۲-تبعات برجامی:

به نظر می‌رسد کشورهای اروپایی با مهندسی آلمان و فرانسه و البته انگلستان به عنوان کشوری که مدتی است از چهارچوب اتحادیه اروپایی خارج شده اما هنوز نفوذ زیادی را بر این اتحادیه دارد، ۳ هدف عمده و اساسی را از تنش‌زایی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دنبال می‌کنند. این در حالی است که بدون شک اعمال این تصمیم نادرست پرونده برجام را به طور کامل خواهد بست و با مرور اظهارات اخیر در چندماه گذشته مسئولان کشورهای اروپایی می‌بینیم که پایان رسمی برجام بیش از همه خواسته نامطلوب برای اتحادیه اروپا است. همان طور که امروز حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه دولت سیزدهم تاکید کرد مسائلی از قبیل اخراج بازرسان و خروج از ان. پی. تی از موارد محتمل در واکنش ایران به این تصمیم خواهد بود.

۳- تبعات منطقه ای:

بدون تردید با کارنامه‌ای که سپاه پاسداران در بیش از یک دهه گذشته در ارتباط با مبارزه با تروریسم در منطقه دارد تحریم این نهاد و تروریستی قلمداد کردن آن می‌تواند مسائل منطقه‌ای را در کانال بحران شدن قرار دهد. تبعات منطقه‌ای این تصمیم و اقدام اشتباه از جانب شورای اروپا – در صورتی که نهایی شود- در ابتدای امر دامان خود کشورهای اروپایی را خواهد گرفت و کابوس‌های وضعیت ناامنی ان‌ها از داعش را تکرار می‌کند.

۴-تبعات سیاسی

شورای اروپا پیش از هر تصمیمی در این زمینه باید در ارتباط با تبعات سیاسی روابط جمهوری اسلامی با اروپا دقت نظر کافی را داشته باشد. برای اروپا باز نگه داشتن سفارتخانه‌هایش در تهران مهم است و این اقدام می‌تواند تبعاتی برای روابط اقتصادی و منطقه‌ای اروپا داشته باشد.

۵- تبعات نظامی
امروز –یکشنبه دوم دی ماه- محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه مجلس به هر اقدامی که به معنای لیست گذاری سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی یا فهرست‌های تحریمی باشد، اقدام متقابل، فوری و قاطع نشان خواهد داد، گفت که سپاه، منحصر به فردترین نهاد ضدتروریستی در جهان است که علی رغم همه حمایت‌های آمریکا، با کمک مردم منطقه، حکومت داعش را ساقط کرد و خطر جهانی این جریان تروریستی را از بین برد. بر اساس گفته‌های نمایندگان، مجلس طرحی دو فوریتی برای تروریستی خواندن نیروهای نظامی کشورهای اروپایی را در دست بررسی دارد کما این که بعد از این اقدام اشتباه توسط آمریکا این یاران بود که نیروی سنتکام را تروریستی خواندن و اقدام متقابلی در این زمینه انجام داد. بنابراین مرتکب شدن چنین اشتباهی از جانب شورای اروپا می‌تواند برای نیروهای نظامی این کشورها نیز تبعاتی را به همراه داشته باشد.