رئیس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو اعلام کرد از نظر این موسسه، تاثیر عوامل انسانی در گل آلود شدن آب چشمه کوهرنگ در بارش‌ها و سیلاب‌های اخیر، قابل قبول نیست. به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران به نقل از خبرگزاری صدا و سیما‎,آقای محمد رضا کاویانپور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگارصداوسیما گفت: مطالعات نشان می‌دهد از […]

رئیس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو اعلام کرد از نظر این موسسه، تاثیر عوامل انسانی در گل آلود شدن آب چشمه کوهرنگ در بارش‌ها و سیلاب‌های اخیر، قابل قبول نیست.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران به نقل از خبرگزاری صدا و سیما‎,آقای محمد رضا کاویانپور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگارصداوسیما گفت: مطالعات نشان می‌دهد از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰، سطح پوشش یخچالی زردکوه که تامین کننده آب چشمه کوهرنگ است، حدودا ۴۰ الی ۴۵ درصد کاهش پیدا کرده و یخ آزاد شده است.

رئیس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو افزود: احتمالا دومین دلیل گل آلود شدن آب چشمه کوهرنگ این بوده است که در طول ورود این سامانه بارشی به داخل کشور، بارش گرم قابل توجهی در محدوده یخچالی چهار محال و بختیاری اتفاق افتاده که هم به آب شدن بیشتر برف‌ها و یخچال‌ها کمک کرده و هم باعث حرکت حجم زیادی از واریزه‌ها و خاک موجود در محدوده با جریان آب و ورود آن‌ها به داخل فروچاله‌ها و سپس دهلیز‌ها و مسیر چشمه شده است.

آقای کاویانپور اضافه کرد: علاوه بر این در طول بارش‌های مرداد ماه، در برخی از نواحی یخچالی کاهش ارتفاع تراز یخچال نیز مشاهده شده که دلیل آن می‌تواند آب شدن یا فروریزش باشد.