سفر هیثم بن طارق به ایران پیامدهای مهمی در حوزه روابط تهران-مسقط و بازگشت طرف‌های اروپایی به میز مذاکره در وین خواهد داشت. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران و بر اساس یادداشتی که حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره «سفر سلطان عمان به تهران» در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است: «سفر هیثم […]

سفر هیثم بن طارق به ایران پیامدهای مهمی در حوزه روابط تهران-مسقط و بازگشت طرف‌های اروپایی به میز مذاکره در وین خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران و بر اساس یادداشتی که حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره «سفر سلطان عمان به تهران» در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار داده است: «سفر هیثم بن طارق، سلطان عمان به تهران به دلیل تحولات منطقه، به بن‌بست رسیدن روند مذاکرات برجام در وین و نقشی که عمان در شکستن قفل بن‌بست این مذاکرات دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است.

مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۴ در وین، بیش از هشت ماه است که بر اثر زیاده‌خواهی سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان و کارشکنی آمریکا در روند مذاکرات متوقف شده است.

پادشاهی عمان در طول چهار دهه گذشته همواره مناسبات تعریف شده خود را با جمهوری اسلامی ایران حفظ و در بسیاری از موارد به عنوان حلقه اتصال بین ایران و غرب به‌ویژه آمریکا ایفای نقش کرده است.

دستیابی به توافقنامه برجام در سال ۲۰۱۵، حاصل میانجیگری پادشاهی عمان بین ایران و کشورهای ۱+۵ بود هر چند این توافقنامه عملاً تأثیری بر شرایط اقتصادی و معیشتی مردم ایران نگذاشت.

عمان که یکی از شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس است در مناسبات ایران و کشورهای عضو این شورا نقش چکش تعادل را ایفا کرد و مانع بروز برخورد فیزیکی بین ایران و برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس شد.

همکاری‌های مسقط و تهران در زمینه‌های امنیت خلیج فارس و وجود مناسبات تجاری و اقتصادی پایدار بین ایران و عمان نشان می‌دهد که این کشور نقطه تعادل کشورهای دو سوی ساحل خلیج فارس است.

یکی از پیش درآمدهای سفر هیثم بن طارق، پادشاه عمان به تهران آزادی اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی زندانی در بلژیک بود که به‌طور قطع نقش عمان در آزادی این دیپلمات ایرانی همچنین آزادی برخی زندانیان اروپایی در ایران کاملاً پررنگ بوده است.

این دیپلمات ایرانی بدون هیچ‌گونه ارتکاب جرمی و بر اساس یک سلسله اتهامات واهی و بی‌دلیل، صرفاً برای انتقام‌گیری از ایران توسط پلیس آلمان و بلژیک دستگیر و زندانی شد.

با این حال اکنون فضای منطقه نیز در مقایسه با سال‌های گذشته و به‌طور مشخص پس از توافقنامه پکن بین ایران و چین برای تعامل سازنده و همگرایی منطقه‌ای مهیاتر شده است و مناسبات تهران-ریاض نیز می‌تواند به توسعه پایدار منطقه‌ای کمک کند.

از این‌رو سفر هیثم بن طارق به ایران پیامدهای مهمی در حوزه برجام و بازگشت طرف‌های اروپایی به میز مذاکره در وین خواهد داشت.

در این سفر توافقنامه‌های مهمی در زمینه همکاری‌های امنیتی، مبادلات تجاری و صادرات کالاهای مهندسی ایرانی به بازارهای عمان، امضا خواهد شد که بازخورد مناسبی بر شرایط اقتصادی ایران به وجود خواهد آورد.

قرار است حجم مبادلات تجاری ایران و عمان در سال‌های آینده به رقم ۲۰ میلیارد دلار برسد زیرا بازارهای عمان ظرفیت پذیرش بالایی برای کالاهای ایرانی به‌ویژه کالاهای مهندسی و پزشکی دارد.»