وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با گرامیداشت یادروز حافظ گفت: نام حافظ بزرگ در همه جا جزیی از نمادهای تمدنی ایران است؛ هر جا نام ایران و تمدن پرشکوه ایران اسلامی است با نام بزرگان فرهنگ و هنر به ویژه حافظ گره خورده است. به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرگزاری تسنیم شیراز […]

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با گرامیداشت یادروز حافظ گفت: نام حافظ بزرگ در همه جا جزیی از نمادهای تمدنی ایران است؛ هر جا نام ایران و تمدن پرشکوه ایران اسلامی است با نام بزرگان فرهنگ و هنر به ویژه حافظ گره خورده است.

به گزارش پایگاه خبری شهیدیاران، به نقل از خبرگزاری تسنیم شیراز ، محمدمهدی اسماعیلی امسب در مراسم یادروز حافظ که در تالار حافظ برگزار شد، اظهارداشت: سال‌هاست که نام حافظ بزرگ در همه جا جزئی از نمادهای تمدنی ایران است؛ هر جا نام ایران و تمدن پرشکوه ایران اسلامی است با نام بزرگان فرهنگ و هنر به ویژه حافظ گره خورده است و در جغرافیای فرهنگی ایران که بسیار فراتر از مرزهای سیاسی است نام حافظ می‌درخشد.

وی با بیان اینکه هر ایرانی با افتخار با این اشعار آشنا است، گفت: تار و پود این مرز و بوم با فرهنگ و هنر عجین شده است و این خودستایی یا تعارف نیست که همه ایرانیان به نوعی با حوزه هنر به ویژه شعر پیوند دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان تاریخ ورود اسلام به سرزمین‌های مختلف افزود: در برخی از کشورها زبان که مهم‌ترین نماد هویتی ملت‌ها است، تحت تاثیر قرار گرفته اما در ایران، اسلام با فرهنگ عمیق ایرانی در هم آمیخته اما استقلال فرهنگی و زبانی ایرانی حفظ شده است.

اسماعیلی با بیان اینکه بوستان و گلستان دو کتاب درسی سال‌های متمادی ایرانیان در گذشته بوده است، عنوان کرد: همه گذشتگان ما صحبت و نوشتن را با نثر و شعر سعدی آغاز کرده‌اند و در قرون بعدی حافظ است که در قله غزل ایستاده و غوغا کرده است.

وی با بیان اینکه عمق ایمانی که حافظ با قرآن داشته است، سبب شده مفاهیم والای ایرانی با قرآن در هم آمیخته شود،‌ تصریح کرد: حافظ امروز به یکی از نمادهای مهم هویت ما ایرانیان تبدیل شده است و در هر مراسم و سنتی همراه با ایرانیان است با افتخار همه دنبال این هستند که از حافظ نظر بپرسند.

اسماعیلی با بیان اینکه حافظ در راس فرهنگ و هنر، در کشورهای منطقه می‌درخشد گفت: مهم‌ترین ابزار در مقابله با تهدیدات توسل به این قدرت نرم فزاینده است چون نقطه اتکا ما و مهم‌ترین نقطه اتکای انقلاب اسلامی، فرهنگ است چراکه انقلاب ما انقلاب فرهنگی بود.

وی با بیان تفاوت میان انقلاب‌ها، تاکید کرد: انقلاب اسلامی منشا فرهنگی دارد و رهبران این انقلاب خود را فرهنگی می‌دانند و یکی از مهم‌ترین هنرهای این رهبران شعر و ادب است.در نیمه ماه مبارک رمضان محفل شعر و دیدار شاعران با رهبر قبل از کرونا سالانه برقرار بود چون جنس رهبران انقلاب فرهنگی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در دولت انقلابی با وجود مشکلات بسیار توجه به فرهنگ و هنر در اولویت قرار دارد، گفت: فرهنگ یک اولویت مهم در حوزه حکمرانی کشور است و رئیس‌جمهور یک شخصیت فرهنگی تمام عیار است که در کنار ضرورت اقتصاد و معیشت به فرهنگ و هنر توجه دارد.

وی با بیان اینکه همواره پروژه‌های عمرانی پروژه‌های فرهنگی مورد توجه بوده و بسیاری از پروژه‌های فرهنگی بر زمین مانده به سرانجام رسیده است، تاکید کرد: در استان فارس نیز تلاش بر این است که همه تعهدات دولت را در اسرع وقت به سامان برسانیم.

اسماعیلی با بیان اینکه مهم‌ترین عنصر پیروزی و این انقلاب حضور مردم بوده است، گفت: در همه عرصه‌ها مفتخر به حضور مردم هستیم با همه تفاوت‌هایی که در یک جامعه است و طبیعی است اما زیر یک حاکمیت واحد به نام ایران اسلامی گرد هم آمدیم تا مسیر رشد را ادامه دهیم.

وی در پایان گفت: در مسیر رسیدن قله فراز و فرودهایی وجود دارد اما همه با هم به ویژه در ایام میلاد حضرت محمد(ص) با برکت و توسل به این ذات مقدس و وحدت همه امت اسلامی مسیر رشد و تعالی را پشت سر خواهیم گذاشت.