رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: پیرایش شهری باید به ساده‌ترین شکل ممکن محقق شود تا عوامل نازیبای شهر برطرف شود. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، رسول میرباقری در نطق میان دستور پنجاه و چهارمین […]

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: پیرایش شهری باید به ساده‌ترین شکل ممکن محقق شود تا عوامل نازیبای شهر برطرف شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، رسول میرباقری در نطق میان دستور پنجاه و چهارمین جلسه علنی شورای شهر با تقدیر از مردم اصفهان بابت برگزاری باشکوه مراسم تشییع پیکر آیت الله ناصری اظهار کرد: تشکر دیگر ما از خانواده این عالم ربانی است که این برکت را از شهر بیرون نبردند و اجازه دادند این معنویت در اصفهان بماند و مردم از حضور ایشان بعد از رحلت هم فیض ببرند.

وی با اشاره به سالروز رحلت سلمان فارسی گفت: متاسفانه به رغم اینکه در مستندات تاریخی سلمان به اصفهان منصوب شده اما هیچ رویدادی در این خصوص برگزار نشده است.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: هفته پیش نیز روز ولادت ابن سینا بود که رویدادی در این خصوص شاهد نبودیم. از سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری می‌خواهیم که رویدادهایی برای این دو روز در اصفهان درنظر گرفته شود.

وی ادامه داد: چهارده سال از مهمترین سال‌های زندگی ابن سینا در اصفهان بوده اما متاسفانه ۹۹ درصد از مردم اصلا از وجود مدرس ابن سینا در این شهر خبر ندارند.

میرباقری با بیان اینکه سلمان فارسی یکی از افتخارات عالم اسلام است، گفت: بنا به روایتی از امام صادق (ع)، او خواست امیرالمومنین (ع) را بر خواست خود ترجیح می‌داد. فقرا را دوست داشت و آن‌ها را بر ثروتمندان ترجیح می‌داد. سومین نکته نیز این بود که او دانش و دانشمند را دوست داشت.

وی ادامه داد: مسئولان این سه موضوع را در عملکرد خود مورد توجه قرار دهند. باید خواست ولی زمان را بر خواست خود ترجیح دهیم و فقرا و دانشمندان را دوست بداریم.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: شهر امروز با آشفتگی‌های بصری، سیمای ناموزون و عدم برخورداری از فضای متناسب با هویت شهری روبرو است. نظم و یکپارچگی در مدیریت شهری ضروری است و افزایش کیفیت و ایجاد زیبایی‌های محیطی از جمله عواملی هستند که موجب ارتقا کیفیت زندگی می شوند.

وی خاطرنشان کرد: بدنه‌های شهری که در دوره‌های مختلف شکل گرفته مورد غفلت واقع شده‌اند. این بدنه‌ها در واقع نمایان‌گر شخصیت شهر و حامل ارزش‌های فرهنگی و محیطی جامعه است و با توجه به اینکه امروز احساس نگرانی شدیدی نسبت به کیفیت کالبدی شهر وجود دارد و این تاثیر هم از کمیت و کیفیت بدنه شهر ناشی می‌شود.

میرباقری تصریح کرد: یکی از مهمترین شاخصه‌های شهر توجه به مولفه‌های زیبایی شناسی در نماها و تابلوهای شهری است. در سال‌های اخیر تعداد زیادی ساختمان ساخته شده که وصله ناجور کالبد شهری هستند و باید آن‌ها را با فرهنگ و ریشه شهر هماهنگ کرد.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: چرا مصالحی غیربومی و ناآشنا و برگرفته از فرهنگ معماری غرب در چهره شهرهای ما باعث آشفتگی شده است؟

وی ادامه داد: ضوابط کنترلی تا زمانی که مردم اعتقاد راسخ پیدا نکنند عملی نخواهد شد. سیمای شهری در حال حاضر در پوشش تبلیغات، لباسی بر تن دارد که مجموعه خیابان‌هایی که هویت شهر هستند در این نابسمانانی دچار بحران هویت شده‌اند.

میرباقری خاطرنشان کرد: اگر به نمای ساختمان واحدی بدون درنظر گرفتن دیگر ساختمان‌ها فکر شود همگونی ساختمان‌ها در کلیت از بین می‌رود و در واقع نما مهمترین عامل در شکل دهی مجموعه شهری است.

وی افزود: اگر نظم در نما نباشد پیوستگی و زیبایی شهر از بین می‌رود. پیرایش شهری حذف عناصر بدنظر و پاک سازی عناصر فیزیکی و آلودگی بصری، حذف دیوار نوشته‌ها و بهسازی سیمای شهری است. امیدوارم با طرح پیرایش شهری حس تعلق به مکان، افزایش حس رضایت، کاهش خروج سکنه، رونق کسب و کار و تردد در این مکان‌ها محقق شود.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: معاونت شهرسازی که در دوره قبل جلسات مستمری را در مناطق داشتند این جلسات را ادامه دهد تا پیرایش شهری به ساده‌ترین شکل ممکن محقق شود تا عوامل نازیبای شهر برطرف شود.

وی بیان کرد: ورودی‌ها و خیابان‌های اطراف میدان امام (ره) نیز مورد توجه است و در این خصوص جلساتی داشتیم و امیدواریم پیرایش شهری با قوت شروع شود تا شاهد شهری زیبا باشیم.