رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی گفت: ایجاد مجتمع‌های تولیدی در حوزه صنایع غذایی نیاز است تا حلقه ارزش محصولات کشاورزی تکمیل شود و در این راستا برنامه‌هایی تدوین شده و در حال پیگیری است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از مهر، […]

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی گفت: ایجاد مجتمع‌های تولیدی در حوزه صنایع غذایی نیاز است تا حلقه ارزش محصولات کشاورزی تکمیل شود و در این راستا برنامه‌هایی تدوین شده و در حال پیگیری است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از مهر، کریم ذوالفقاری در گفتگویی در خصوص پروژه‌های افتتاحی حوزه صنایع غذایی در هفته جهاد کشاورزی، با بیان این که صنایع غذایی یکی از حلقه‌های ارزش افزوده محصولات کشاورزی است، گفت: با بهره‌برداری از زیرساخت‌ها و ایجاد انگیزه در کشاورزان در حوزه صنایع غذایی، می‌توان افزایش تولید با بازده بالا را محقق کرد.

ذوالفقاری با بیان این که در هفته جهاد کشاورزی ۱۲۰ پروژه صنایع غذایی با اعتبار ۲ هزار و ۴۳۰ میلیارد تومان (۲.۴ همت) افتتاح شد، اظهار کرد: این پروژه‌ها زمینه اشتغال ۲۵۰۰ نفر به طور مستقیم و ۵ هزار نفر به طور غیرمستقیم را به وجود آورده است.

وی ادامه داد: یکی از بخش‌های سودآور در کشور صنایع کشاورزی است که در یک دهه گذشته خلأ صنایع تبدیلی و تکمیلی بسیار ملموس بود.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی با بیان اینکه صنایع غذایی عمدتاً شامل سردخانه، واحدهای فناوری و… می‌شود، تصریح کرد: خلأ صنایع تکمیلی یکی از معضلات بخش کشاورزی بود که در این راستا کارهایی انجام شده است، البته هنوز در ابتدای راه قرار داریم و امیدواریم با مشارکت بخش خصوصی گام‌های بلندی برداشته شود.

ذوالفقاری تأمین زمین برای سرمایه‌گذاری را یکی از چالش‌های پیش روی صنایع غذایی کشور برشمرد و گفت: ایجاد مجتمع تولیدی در حوزه این صنایع مانند حوزه شیلات، دام و… نیاز است تا حلقه ارزش، تکمیل شود و در این راستا برنامه‌هایی تدوین و در حال پیگیری است.

وی افزود: این پروژه با مشارکت شرکت شهرک‌های کشاورزی کلید خورده و آنچه سبب ارزش افزوده و کاهش ضایعات در بخش کشاورزی می‌شود، راه‌اندازی و تکمیل صنایع تبدیلی و تکمیلی از ناگت تا سوسیس مرغ تا انواع غذاهای کنسروی و سایر غذاهای آماده و فریز شده است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی به راه‌اندازی سردخانه‌ها و سورتینگ بسته‌بندی اشاره و خاطرنشان کرد: تأسیس واحدهای فناوری نوین و مدرن و بسته‌بندی مناسب محصولاتی چون خیار، بادمجان، فلفل و… برای صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس سوپاپ اطمینانی برای تنظیم بازار کشاورزی و صنایع غذایی است.

ذوالفقاری با بیان این که ۹۵ میلیون تن از حدود ۱۲۰ میلیون تن محصولات کشاورزی تولیدی کشور امکان فرآوری دارد، گفت:‌ این امر سبب ایجاد ارزش افزوده در بخش شده و بهره‌وری را ارتقا می‌بخشد، البته این ظرفیت از سردخانه‌ها تا محصول نهایی را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: از ظرفیت ۹۵ میلیون تن محصولات فرآوری شده در بخش کشاورزی، ۱۲ میلیون تن مربوط به صنایع باغی، ۲۹ میلیون تن صنایع زراعی، ۲۲ میلیون تن صنایع دامی، ۲۳ میلیون تن خوراک دام، طیور و آبزیان، ۲.۲ میلیون تن کود و ظرفیت سردخانه‌های وزارت جهاد کشاورزی هم ۸.۴ میلیون تن است.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی به ظرفیت‌ها در حوزه صنایع غذایی نیز اشاره کرد و گفت: ظرفیت سردخانه‌های کل کشور برای ۶.۵ میلیون تن محصول بوده که این ظرفیت در حوزه فرآوری میوه به جز آب‌میوه و کنسانتره ۵ میلیون تن است.

وی اضافه کرد: در حوزه سورت و بسته‌بندی ظرفیت موجود کشور ۳.۷ میلیون تن محصول است، این ظرفیت در صنایع لبنی ۱۷.۸ میلیون تن برآورد می‌شود