برندهای خودروسازی قصد دارند تا سال ۲۰۳۰ میلادی به تولید خودروهای با موتور درون سوز پایان دهند و آنها را با خودروهای الکتریکی جایگزین کنند. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، دنیای خودرو در حال تحول بزرگی در جهان است. سرعت جانشین شدن خودروهای هیبریدی و […]

برندهای خودروسازی قصد دارند تا سال ۲۰۳۰ میلادی به تولید خودروهای با موتور درون سوز پایان دهند و آنها را با خودروهای الکتریکی جایگزین کنند.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، دنیای خودرو در حال تحول بزرگی در جهان است. سرعت جانشین شدن خودروهای هیبریدی و الکتریکی به جای خودروهای با موتورهای احتراق داخلی ( درون سوز ) با سرعت قابل توجهی در حال افزایش است. برندهای خودروسازی قصد دارند تا سال ۲۰۳۰ میلادی به تولید خودروهای با موتور درون سوز پایان دهند و آنها را با خودروهای الکتریکی جایگزین کنند.
در روند فوق ۱۷ کشور مختلف از جمله ترکیه در حال سرمایه گذاری در خودروهای الکتریکی هستند. چین، ایالات متحده آمریکا، ژاپن، آلمان، فرانسه، هند و سوئد کشورهای پیشرویی می‌باشند که بیشترین سرمایه گذاری را دارند. در سال های اخیر، صنعت خودرو سازی ترکیه دچار تغییرات قابل توجهی شد و اکثر کارخانه‌های تولید کننده با ایجاد زیرساختهای مناسب شروع به تولید خودروهای هیبریدی کردند. به عنوان مثال، کارخانه خودرو سازی فورد اتوسان ساخت خودرو برقی تجاری سبک خود به نام e-Transit را به طور موقت متوقف کرد و به تولید خودروهای هیبریدی پرداخت. شرکت خودروسازی TOGG ترکیه که مسئولیت ساخت خودروی داخلی را برعهده دارد تولید آزمایشی خودرو مدل خودروی برقی C-SUV الکتریکی را در کارخانه خود در منطقه  Gemlik آغاز کرد.  
صنعت خودروی ترکیه با گسترش دامنه خودروهای هیبریدی و برقی در آینده نه چندان دور، سرمایه گذاری خود را در ایجاد زیرساختهای لازم در تمامی ابعاد این بخش آغاز کرده و شرکتهای تولید کننده قطعات جانبی خودرو نیز که اکثرا تحت عنوان انجمن تولید کنندگان صنایع جانبی خودرو موسوم به تایساد (TAYSAD) فعالیت می‌کنند در ساختار تولیدی خود از تولید قطعات جانبی موتورهای درون سوز به تولید قطعات جانبی موتورهای هیبریدی و برقی روی آورده اند.این تولید کنندگان جهت توسعه و تکمیل ساختار تولیدی مراکز خود در جستجوی شرکای خارجی در ترکیه هستند.
 بر اساس برنامه تنظیمی از سوی شرکتها و برندهای بزرگ خودرو سازی در جهان، قرار است تعداد ۱۱۴ برند مختلف تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۶۹۱ مدل مختلف خودروی برقی را به بازار عرضه کنند.در برنامه از پیش تعیین شده،  شرکتهای خودرو سازی تویوتا ساخت ۵۱ مدل، استلانتس ۳۳ مدل، بی ام و ۳۱ مدل، فولکس واگن ۲۹ مدل، هیوندای ۲۵ مدل،هوندا ۲۵ مدل، مرسدس بنز ۲۵ مدل و رنو ۱۸ مدل  را در دستور کار آتی خود قرار داده اند.علاوه بر شرکتهای فعال در صنعت خودرو، شرکتهای استارت آپی نیز دامنه فعالیت خود را در بخش خودرو افزایش داده اند. تاکنون بیش از ۵۰۰ پروژه استارت آپی در صنعت تولید خودرو موجود است و چین ر این زمینه فعالیتهای قابل توجهی دارد .تمرکز شرکتهای خودرو ساز در جهان تولید خودروهای برقی در آینده ای نه چندان دور است.
صنعت خودرو ترکیه در نیمسال نخست سال جاری میلادی ۶٫۵ میلیارد دلار صادرات داشته و به نظر می رسد که این بخش بتواند تا پایان سال جاری میلادی صادرات خود را به ۱۳ میلیارد دلار برساند.