طبق گفته وزیر ارشاد، فیلم‌های ارسالی برای جشنواره فجر بیش از سال گذشته بوده و با نگاهی به پروژه‌های اخیراً ساخته شده، تعداد چشمگیری از آثار مستعد حضور در جشنواره هستند. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران ، سال گذشته در چنین روزهایی همه گمانه‌زنی‌ها درباره فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر به پایان رسیده بود و […]

طبق گفته وزیر ارشاد، فیلم‌های ارسالی برای جشنواره فجر بیش از سال گذشته بوده و با نگاهی به پروژه‌های اخیراً ساخته شده، تعداد چشمگیری از آثار مستعد حضور در جشنواره هستند.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران ، سال گذشته در چنین روزهایی همه گمانه‌زنی‌ها درباره فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر به پایان رسیده بود و چهلمین دوره این جشنواره فهرست نهایی فیلم‌هایش را شناخته بود؛ اما امسال لحظه‌شماری‌ برای اعلام این فهرست همچنان ادامه دارد. فهرستی که می‌بایست از بین بیش از ۷۵ فیلم ارسالی به دبیرخانه داوری و انتخاب شود. تعداد فیلم‌های ارسالی به دبیرخانه جشنواره فجر امسال، به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشتر از سال گذشته است که این افزایش و این استقبال، نشان از پنبه شدن همه دسیسه‌هایی دارد که ضدانقلاب در ماه‌های اخیر برای تحریم و رکود جشنواره رشته بود و برخی سلبریتی‌ها هم همصدایش شده بودند؛ سلبریتی‌هایی که عموما بخش عظیمی از اعتبار امروزشان را روی صحنه همین جشنواره به دست آورده‌اند!

شفاف‌ترین اطلاعاتی که تا لحظه تنظیم این گزارش، از فیلم‌های جشنواره امسال در دست است، همین تعداد فزاینده آن‌هاست و اینکه کدام فیلم‌ها شانس حضور در لیست امسال را دارند، هنوز مشخص نیست اما با نگاهی به فعالیت‌های سینمایی اخیر مجموعه‌ها و کارگردانان شاخص، می‌توان حدس‌هایی در این باره داشت. در گزارش حاضر تلاش خواهد شد جزئیات برخی از گزینه‌های احتمالی حضور در جشنواره فیلم چهل و یکم فجر بررسی شود.

بنیاد سینمایی فارابی، سازمان هنری اوج و همچنین سازمان سینمایی حوزه هنری از جمله نهادهایی هستند که آثار مهمی را در ادوار مختلف جشنواره فیلم فجر رونمایی کرده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این نهادها اینبار هم با دست پر پا به جشنواره چهل و یکم خواهند گذاشت. از این رو غالب آثار احتمالی از میان پروژه‌هایی انتخاب شده‌اند که با حمایت مالی آن‌ها به انجام رسیده‌اند.   

*فارابی دست پر آمده!

آنطور که از سخنان محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برمی‌آید، بنیاد سینمایی فارابی امسال سهم بالایی از تعداد فیلم‌های حاضر در جشنواره دارد. وی در این خصوص گفته است: «تعداد فیلم‌هایی که توسط فارابی برای حضور در جشنواره فیلم فجر ساخته شده است، بسیار زیاد است و همه آنها در جشنواره حضور خواهند داشت.» از این نقل وزیر چنین برمی‌آید که همه آثار تولیدی این مجموعه سینمایی که متقاضی حضور در فجر بوده‌اند، در جشنواره حاضر خواهند بود. با بررسی فیلم‌های اخیر فارابی، به ۸ گزینه احتمالی می‌رسیم.

  1. دومین روز پاییز

حبیب‌الله والی‌نژاد که در بهترین فیلم دوره قبلی جشنواره یعنی «موقعیت مهدی» را تهیه‌کنندگی کرده بود، امسال با تهیه‌کنندگی «دومین روز پاییز» شانس خود برای حضور در جشنواره را محک زده است. کارگردانی این فیلم را اردلان عاشوری‌کلاچاهی بر عهده داشته و نگارش فیلمنامه آن حاصل همکاری همین کارگردان با حسین تراب‌نژاد است. فیلم «دومین روز پاییز» قرار است روایتگر دلاوری‌های ارتش در طول هشت سال دفاع مقدس باشد و بطور ویژه به اقدامات شهید علی‌اکبر شیرودی بپردازد.

  1. راه شیری

فیلم سینمایی «راه شیری» دیگر فیلم بنیاد فارابی است که می‌توان به عنوان یکی از فیلم‌های جشنواره امسال نیم‌نگاهی به آن داشت. این فیلم ساخته علی جعفرآبادی است و داستان آن در دل راهپیمایی اربعین می‌گذرد. هنوز اطلاعات دقیقی از عوامل و بازیگران این فیلم در دست نیست و جعفرآبادی مراحل تولید را در سکوت خبری پیش برده است.