«الکس جونز» نظریه‌پرداز آمریکایی «تئوری توطئه» به دلیل دروغگویی به پرداخت حدود یک میلیارد دلار غرامت به بستگان قربانیان تیراندازی مرگبار در مدرسه سندی هوک محکوم شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، هیأت منصفه چهارشنبه (۱۲ اکتبر) حکم داد «الکس جونز» نظریه‌پرداز «تئوری توطئه» و مجری برنامه‌های رادیویی راست افراطی حدود یک میلیارد […]

«الکس جونز» نظریه‌پرداز آمریکایی «تئوری توطئه» به دلیل دروغگویی به پرداخت حدود یک میلیارد دلار غرامت به بستگان قربانیان تیراندازی مرگبار در مدرسه سندی هوک محکوم شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، هیأت منصفه چهارشنبه (۱۲ اکتبر) حکم داد «الکس جونز» نظریه‌پرداز «تئوری توطئه» و مجری برنامه‌های رادیویی راست افراطی حدود یک میلیارد دلار به بستگان قربانیان تیراندازی مرگبار در مدرسه ابتدایی سندی هوک و یک مامور اف‌بی‌آی بپردازد. به گفته شاکیان، جونز با این دروغ که این حادثه یک فریب بوده، فقدان و ضربه روحی آن‌ها را به سال‌ها عذاب تبدیل کرد.

به نوشته آسوشیتد پرس، این حکم ۹۶۵ میلیون دلاری، دومین حکم کلان علیه جونز مالک اینفووارز (سایت تئوری توطئه) به دلیل انتشار این «داستان ساختگی» است که مرگبارترین تیراندازی تاریخ آمریکا هرگز رخ نداده و خانواده‌های داغدار که در اخبار نشان داده شدند، بازیگرانی بودند که به عنوان بخشی از توطئه برای گرفتن سلاح‌های مردم، استخدام شده بودند.

این حکم در پی طرح شکایت افترا از سوی برخی از خانواده‌های ۲۶ نفری که در تیراندازی سال ۲۰۱۲ کشته شدند به اضافه شکایت یک مامور اف‌بی‌آی که از اولین کسانی بود که در صحنه حادثه حاضر شد، صادر گشت. در ماه اوت هم هیأت منصفه تگزاس به پرداخت حدود ۵۰ میلیون دلار برای والدین یک کودک کشته شده دیگر حکم داد.

جونز در واکنش به این حکم گفت که «همگی ساختگی است، خنده‌دار است. شبیه محاکمه نمایشی است. منظورم این است که این چپِ کاملاً خارج از کنترل است». وکیل او هم این محاکمه را ناعادلانه توصیف کرد و قول تجدیدنظر داد. وی مدعی شد: امروز روز بسیار بسیار بسیار تاریکی برای آزادی بیان است.

هیأت منصفه مبالغ مختلفی را به خانواده‌های قربانیانی اختصاص داد که شهادت دادند سال‌ها توسط افرادی که دروغ‌های گفته شده در برنامه جونز را باور کردند، مورد تهدید و آزار قرار گرفتند.

بیست کودک و شش بزرگسال در تیراندازی ۱۴ دسامبر ۲۰۱۲ کشته شدند و بستگان پنج کودک و سه مربی در کنتیکت از وی شکایت کردند. محاکمه در دادگاهی در واتربری در ۳۲ کیلومتری نیوتاون محله تیراندازی مرگبار برگزار شد.

در شکایت مطرح شده، جونز و Free Speech Systems شرکت مادر اینفووارز به استفاده از کشتار جمعی برای ایجاد مخاطب و کسب میلیون‌ها دلار متهم شده بودند. به نوشته آسوشیتد پرس، جونز همچنین با سومین محاکمه در شکایتی که والدین یک کودک کشته شده دیگر در تیراندازی مطرح کرده‌اند، روبروست