دبیرکل حزب‌الله لبنان روز جمعه در سخنرانی گفت تحول مربوط به نزدیکی ایران و عربستان سعودی خوب بوده و به سود منطقه تمام خواهد شد.

«سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله لبنان عصر جمعه به مناسبت یادبود هفته فرمانده جهادی حاج «اسد صغیر» سخنرانی کرد.

وی در ابتدای این سخنرانی به بیان ویژگی های حاج اسد صغیر پرداخت و گفت که وی هیچ وابستگی مادی به این دنیا نداشته است.

دبیر کل حزب‌الله لبنان در بخشی از سخنرانی گفت که تکفیری‌ها به دنبال نابود کردن حرم حضرت زینب سلام‌الله علیها بودند.

وی گفت که تکفیری‌ها هر جا که مسجدی بود یا مقامی که برای یکی از شخصیت‌های اسلامی بوده را نابود کرده و آن را منفجر کردند.

یکی از اهداف وهابی‌ها و تکفیری‌ها تخریب مقام حضرت زینب بودند و یکی از وظایف حاج اسد صغیر، حمایت و حفاظت از حرم حضرت زینب در سوریه بوده است.

وی یکی از کسانی بود که در کنار حاج رضوان،‌ حاج ذوالفقار و سردار قاسم سلیمانی بود.

دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت که مقاومت عراقی‌ها،‌مظلوم هستند چون کسی زیاد به دستاورد آنها در اخراج نیروهای اشغالگر آمریکایی از عراق و به خصوص در زمان بوش نپرداخته است. 

سید حسن نصرالله به اوضاع در لبنان پرداخت و گفت که متاسفانه برخی تصور می‌کنند که لبنان جزیره‌ای در اقیانوس بوده‌ و هیچ ارتباطی به آن چیزی که در منطقه روی می‌دهد ندارد.

وی گفت که صحبت درباره حال و آینده سوریه و فلسطین صحبت کردن درباره حال و آینده لبنان است. 

دبیر کل حزب‌الله لبنان اضافه کرد: «سوریه و فلسطین بخشی از منطقه عربی هستند و بر اساس مسئولیت اخلاقی، ملی و دینی، نگران این کشورهای همسایه هستیم».

سید حسن نصرالله گفت: «اگر سوریه به دست داعش می‌افتاد الان لبنان چه می‌شد؟.

وی ادامه داد: «هر آن چه که در فلسطین روی می‌دهد بر امنیت و حق حاکمیت حال و آینده لبنان تاثیر می‌گذارد».

دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت: «آیا می‌توانید امروز فلسطین را در کنار لبنان و بدون اسرائیل تصور کنید؟ این یک رؤیا نیست بلکه به خواست خدا یک واقعیت آینده است».

سید حسن نصرالله اضافه کرد: «پس از شکست جنگ جهانی علیه سوریه در برابر یک دستاورد بزرگی قرار داریم. سوریه در جنگ با دشمن و در محور مقاومت یک ستون به شمار می‌آمد و با وجود جنگ جهانی همچنان نیز یک ستون است».

وی ادامه داد: «به سوریه در سال دوم جنگ جهان علیه این کشور پیشنهاد شد که از جایگاه اصلی خود در محور مقاومت دست بردارد اما نپذیرفت».

دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت: «زمانی که می‌بینیم که هیئت‌های رسمی عربی و غربی به سوریه سفر می‌کنند نگران نبوده و نمی‌ترسیم بلکه احساس خوشبختی می‌کنیم».

سید حسن نصرالله اضافه کرد: «این جنگ اعتماد را تقویت کرد و به هیچ کسی اجازه ندهید که به روابط شک کند».

وی افزود: «زمانی که واشنگتن شاهد بازگشت کشورهای عربی به سوریه بود گفت که تنها نزدیک شدن به سوریه در چارچوب موضوع زلزله ممکن است».

دبیر کل حزب الله لبنان گفت: «اگر حل کردن چیزی که در حال حاضر در شمال شرق سوریه می‌گذرد از طریق گفت‌وگوها میان روسیه-سوریه-ایران و ترکیه باشدف بهتر خواهد بود».

وی اضافه کرد:‌ «زمانی که قدرتمند هستی از گفت‌وگو و عادی سازی و هر گونه گام‌های سیاسی یا دیپلماتیک هراس نداری».

سید حسن نصرالله افزود: «تلاش دارند که این موضوع را ترویج کنند که ایران آمده که بر سوریه سیطره یابد اما سوریه و رهبردی آن حق حاکمیت و آزادی کامل داشته و هر تصمیمی که بخواهد را اتخاذ می‌کند».

وی گفت: «ایران رفتار کشورهای استعمارگر را در سوریه در پیش نگرفته بلکه به دمشق در راستای حفظ کشور و جلوگیری از سقوط کمک می‌کند».

دبیر کل حزب‌الله لبنان اضافه کرد: «برخی نظام‌های عربی در حال پیشبردن جنگی توهمی و خیالی با سوریه هستند».

سید حسن نصرالله گفت: «سوریه همواره خارج از دایره تسلیم در برابر آمریکا بوده و همیشه محور پروژه‌های آمریکا در منطقه بوده است».

وی گفت: «حمایت سوریه از جنبش‌های مقاومت، تمام معادلات در منطقه را تغییر داد».

دبیر کل حزب‌الله لبنان افزود: «آمریکا به دنبال تکمیل محاصره و جنگ علیه سوریه به شیوه‌های مختلف از جمله از طریق نیروهای نظامی در شرق فرات است که مانع از آزادسازی این مناطق می‌شوند».

سید حسن نصرالله اضافه کرد: «دشمن واقعی سوریه آمریکا بوده و سوریه و ملت آن نیازمند همکاری تمامی دوستان و همیپمانان هستند و داده‌های بین‌المللی و منطقه‌ای حاکی از آن است که محاصره و تحریم‌ها ادامه نخواهند داشت و شکست می‌خورند».

وی در ادامه به تحولات در فلسطین اشاره کرد و گفت: «آن چیزی که در فلسطین اشغالی در حال روی دادن بوده تاریخی و بسیار مهم است و اجماعی در داخل رژیم وجود دارد که گسست داخلی و عامل خارجی به نابودی (اسرائیل) منجر خواهد شد».

دبیر کل حزب‌الله لبنان افزود: «محور مقاومت جدی و کاملا صادق بوده و هرگز تسلیم نمی‌شود».

سید حسن نصرالله گفت: «چیزی که در فلسطین روی می‌دهد باید در لبنان پیگیری شود چون تاثیرات آن به لبنان و منطقه کشیده خواهد شد».

وی گفت: «یکی از دلایل اصلی حضور هیأت‌های آمریکایی در اسرائیل، رسیدگی به شکاف داخلی است که می‌تواند منجر به درگیری خونین شود».

دبیر کل حزب‌الله لبنان افزود: « آنچه در اسرائیل می‌گذرد، امیدهای زیادی را می‌گشاید و شرایطی که امروز رژیم صهیونیستی به آن رسیده به دلیل پایداری و مقاومت در منطقه است».

سید حسن نصرالله گفت: «عادی سازی روابط با کشورها، رژیم صهیونیستی را حمایت نخواهد کرد و نخواهد توانست که عملیات را متوقف کند».

وی گفت: «آن چیزی که امرز در کرانه باختری و بخش‌هایی از سرزمین‌های ۴۸ می‌گذرد، در پروژه مقاومت بسیار با اهمیت است».

دبیر کل حزب‌الله لبنان افزود: «اولویت امروز این است که چگونه می‌توان دست یاری به این فلسطینی مقاومت و مجاهد که در حال به زوال کشاندن این رژیم بوده، دراز کنیم»

سید حسن نصرالله به توافق ایران و عربستان سعودی نیز اشاره کرد و گفت: «تحول مربوط به نزدیکی سعودی-ایرانی خوب بوده و به ضرر منطقه نخواهد بود بلکه بیشتر به سود آنها تمام می‌شود».

وی گفت: «اگر نزدیکی ایران و عربستان سعودی در مسیر عادی پیش برود، می‌تواند افق‌هایی را در منطقه و لبنان باز کند».

دبیر کل حزب‌الله لبنان به بحران ریاست جمهوری در این کشور نیز اشاره کرد و گفت: «ما نمی‌خواهید که بر کسی در لبنان رئیس جمهوری را تحویل کنیم بلکه خواستار بازگشایی درها برای پایان دادن به این موضوع هستیم».

سید حسن نصرالله افزود: «منتظر کشورهای خارجی نباشید و هیچ کشور خارجی نیز حق ندارد که در مورد موضوع ریاست جمهوری نظرش را تحمیل کند».