در ناآرامی‌ها و اعتراض‌های اخیر در اردن، علاوه بر مشکلات داخلی و عوامل و بازیگرهای خارجی، محدودیت‌های صندوق بین‌المللی پول نیز در بروز این حوادث بی‌تأثیر نبوده است. خبرگزاری پایگاه خبری شهید یاران ، گروه بین‌الملل، اردن در هفته‌های اخیر شاهد اعتراضات مردمی به دلیل افزایش قیمت انرژی و سوخت بوده است، به طوری که […]

در ناآرامی‌ها و اعتراض‌های اخیر در اردن، علاوه بر مشکلات داخلی و عوامل و بازیگرهای خارجی، محدودیت‌های صندوق بین‌المللی پول نیز در بروز این حوادث بی‌تأثیر نبوده است.

خبرگزاری پایگاه خبری شهید یاران ، گروه بین‌الملل، اردن در هفته‌های اخیر شاهد اعتراضات مردمی به دلیل افزایش قیمت انرژی و سوخت بوده است، به طوری که این قیمت‌ها بر هزینه زندگی و قدرت خرید شهروندان این کشور تأثیر گذاشته و منجر به اعتصاب کامیون داران شده است. معترضان از دولت خواسته‌اند تا قیمت‌ها را کاهش دهد اما دولت تاکنون این تقاضا را رد کرده است. بنا بر اعلام مدیریت امنیت سراسری اردن، در ناآرامی‌های اخیر ۴۴ نفر بازداشت شدند.

ماجرا از کجا آغاز شد؟

در روزهای ابتدایی دسامبر ۲۰۲۲، اعتراضات مردمی در خصوص افزایش قیمت سوخت در اردن آغاز و به تدریج نقاط مختلف این کشور گسترش یافت. دولت اردن به تازگی قیمت فرآورده‌های نفتی را افزایش داده که مطابق آن نرخ هر لیتر گازوئیل به ۸۹۵ فلس (۱.۲۶ دلار) و هر لیتر بنزین بین ۹۲۰ فلس (۱.۲۹ دلار) تا ۱۱۷۰ فلس (۱.۶۴ دلار) رسیده است. اخبار، تصاویر و فیلم‌های منتشر شده از این اعتراضات نشان دهنده نارضایتی عمومی نسبت به وضعیت اقتصادی است. در سوی مقابل برخورد محکم نیروهای امنیتی به جای حل مطالبات مردم سبب افزایش ناامیدی مردم از سیستم و تشدید برخورد خیابان‌ها شده است. منابع مستقل خبری مدعی‌اند که در برخی نقاط اردن سطح مطالبات مردم از نارضایتی معیشتی فراتر رفته و ایشان خواهان سقوط نظامی پادشاهی در این کشور هستند.

همزمان با اعتراضات مردمی نسبت به افزایش قیمت سوخت، کامیون‌داران و کارگران بخش حمل‌ونقل در استان «السلط» دست به اعتصاب زده و خواهان بازگشت قیمت سوخت به میزان پیشین خود شدند. همچنین در شهرهای «معان» و «امان» تظاهرات گسترده‌ای صورت گرفت و معترضان خواستار آن شدند که دولت برای سوخت حمل‌ونقل عمومی قیمت ترجیحی اختصاص دهد؛ زیرا آنها نرخ کرایه‌ها را افزایش نداده اند. البته به گفته سازمان حمل‌ونقل زمینی اردن، این نهاد دولتی به توافقی با کامیون داران رسیده است که موجب به پایان رسیده اعتصاب یک هفته‌ای ایشان شده است.

به گفته رسانه‌ها میزان برخوردها در شهرهای جنوبی اردن به شدت افزایش یافته است. کسبه در دو استان «معان» و» الکرک» مغازه‌ها را تعطیل کرده‌اند. در این خصوص کاربران فضای مجازی گفتند که خدمات اینترنتی در چندین منطقه با کندی مواجه شده است و رسانه‌های اجتماعی را که فعالان برای اشتراک‌گذاری فیلم‌های درگیری با پلیس استفاده می‌کردند، مختل کرده است. در جریان درگیری میان مخالفان و نیروهای امنیتی اردن تاکنون ۳ افسر پلیس کشته شدند. سیستم امنیتی اردن از بازداشت ۴۴ تن در اعتراضات اخیر خبر داد و گفت که تدابیر امنیتی در برخی نقاط این کشور افزایش یافت.

فرمانده ارشد امنیتی کشته می‌شود

هم‌زمان با اوج‌گرفتن اعتراض‌ها و ناآرامی‌ها در مناطق مختلف، اداره امنیت عمومی اعلام کرد «عبدالرزاق عبدالحافظ الدلابیح»، معاون مدیر پلیس معاندر جنوب اردن بر اثر اصابت گلوله در پی اعتراضات فزاینده کشته شد.

در بیانیه اداره امنیت عمومی اردن آمده است که این افسر بلندپایه بر اثر اصابت گلوله به سر در حین مقابله با شورش گروهی از قانون شکنان در منطقه الحسینیه در استان معان کشته شد.

برخورد قاطع با اغتشاش‌گران

در سوی مقابل مقامات اردنی در مقام گفتار ضمن نفی هرگونه آشوب؛ اعتراضات مسالمت‌آمیز را به رسمیت شناخته و خواهان برخورد با اغتشاشگران شدند. عبدالله دوم با اشاره به اعتراضات اخیر در اردن گفت: «خرابکاری اقدامی خطرناک علیه امنیت ملی اردن است و اجازه نخواهد داد که چنین اقداماتی ادامه پیدا کند.» پادشاه اردن در ادامه افزود: «مردم در شرایط اقتصادی سختی به سر می‌برند و حق دارند که در چارچوب قانون و به روش‌های مسالمت‌آمیز نظرشان را بیان کنند اما دستگاه‌های حکومتی با هرگونه قانون‌شکنی برخورد می‌کنند.» وزیر کشور اردن هم در سخنانی گفت که مردم با اعتراضات مسالمت‌آمیز صف خود را از آشوبگران جدا کنند. شاهدان عینی با اشتراک گذاشتن عکس‌ها و فیلم‌های متعدد از اعتراضات، بر این نکته پافشاری کردند که دولت این کشور برای سرکوب اعترضات از تانک‌ها و خودروهای زرهی استفاده می‌کند.