حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و «جوزف بورل»، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا به صورت تلفنی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از ایسنا ، در این گفت‌وگو در مورد آخرین تحولات مربوط به مذاکرات لغو تحریم و روابط دوجانبه با اتحادیه اروپا و مسائل اخیر […]

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و «جوزف بورل»، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا به صورت تلفنی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از ایسنا ، در این گفت‌وگو در مورد آخرین تحولات مربوط به مذاکرات لغو تحریم و روابط دوجانبه با اتحادیه اروپا و مسائل اخیر در ایران تبادل نظر بعمل آمد.

امیرعبداللهیان ضمن قدردانی از تلاش‌های سازنده جوزف بورل برای کمک به بازگشت همه طرف ها به تعهدات خود در توافق، گفت: علیرغم برخی اظهارات متعارض رسانه ای طرف امریکایی، اکنون گام‌های رسیدن به توافق در مسیر درستی قرار دارد و در همین راستا، ما از همکاری آژانس بین المللی انرژی اتمی در مسیر فنی استقبال کردیم.
امیرعبداللهیان در خصوص تحولات جاری کشور گفت: مرگ مرحوم مهسا امینی مایه تأسف همه ماست. در این خصوص گزارش دقیق و علمی پزشکی قانونی از سوی تعداد قابل توجهی از پزشکان فوق تخصص و افراد خبره ارائه شده است. همچنین اقدامات قضایی نیز در جریان است، البته این موضوع برای برخی مقامات غربی فقط یک بهانه است. پرسش این است که غرب در خصوص صدها پرونده قتل عمد زنان و کودکان در کانادا و آمریکا بویژه بدست پلیس چه کرده است؟! نمی شود در اروپا خشن ترین مقابله با اغتشاش، عملی خوب و پسندیده باشد، اما همان کار در چارچوب قانونی در ایران سرکوب قلمداد شود!
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: مطالبات مسالمت آمیز موضوعی جدای از آشوب، قتل، آتش افروزی و عملیات تروریستی است.
وزیر امور خارجه کشورمان یادآور شد : جمهوری اسلامی ایران از پشتوانه قوی مردمی و دموکراسی کارآمد برخوردار است. اینجا سرزمین کودتای مخملی یا رنگین نیست. ایران لنگرگاه ثبات و امنیت پایدار منطقه است.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: البته ما به چارچوب بزرگ تری برای همکاری اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران نگاه می کنیم. بنا بر این توصیه می کنیم اروپایی ها با رویکردی واقع بینانه به موضوع بنگرند.
امیر عبداللهیان در ادامه به نقش جمهوری اسلامی ایران و سردار سلیمانی در مقابله با داعش در عراق و سوریه و در نتیجه انتفاع اروپا از امنیت در قاره خود اشاره کرد.
وی در ادامه یاد آور شد: ما با روسیه همکاری دفاعی داریم، اما سیاست ما در قبال جنگ اوکراین، عدم ارسال سلاح به طرفین درگیر، توقف جنگ و پایان دادن به آوارگی مردم است.
جوزف بورل نیز در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت‌های حاصله در مسیر احیای برجام و اهمیت همکاری میان آزانس بین المللی انرژی اتمی با ایران، گفت: توافق ایران و امریکا در تبادل زندانیان موضوع مهمی است و آن را گامی رو به جلو برای دستیابی به توافق می دانیم.
بورل در ادامه به پیشرفت های خوب به دست آمده در نیویورک و وین اشاره کرد .
نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: ما قصد دخالت در امور داخلی ایران را نداریم.
وی در ادامه ضمن اشاره به برخی مواضع تند در اروپا، بر ضرورت همکاری هربورچه بیشتر اتحادیه اروپا و ایران تاکید کرد.
بورل در پایان به توضیحات ایران در خصوص تاکید بر عدم ارسال سلاح و پهپاد برای بکارگیری در جنگ اوکراین اشاره کرد و آنرا در خور توجه دانست.