رئیس نظام پرستاری اهواز با اشاره به مشکل کمبود پرستار، اضافه کاری اجباری و مهاجرت پرستاران، گفت: در خوزستان علاوه بر مهاجرت پرستاران به خارج از کشور، مشکل مهاجرت پرستار به استان‌های دیگر نیز وجود دارد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از ایسنا، علیرضا گچ‌کوبان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به […]

رئیس نظام پرستاری اهواز با اشاره به مشکل کمبود پرستار، اضافه کاری اجباری و مهاجرت پرستاران، گفت: در خوزستان علاوه بر مهاجرت پرستاران به خارج از کشور، مشکل مهاجرت پرستار به استان‌های دیگر نیز وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران به نقل از ایسنا، علیرضا گچ‌کوبان در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اضافه کاری اجباری پرستاران به دلیل کمبود نیرو اظهار کرد: چندین سال است که پرستاران در حال اضافه کاری اجباری هستند و در دوران کرونا این مساله تشدید شده است. با وجود اینکه پرستاران اضافه کاری اجباری را طی می‌کنند اما مبلغ این اضافه کاری‌ها کامل پرداخت نمی‌شود

وی افزود: حدود شش ماه است که سازمان برنامه و بودجه برای صدور مجوز استخدام پرستار، این دست و آن دست می‌کند.
رئیس نظام پرستاری اهواز گفت: اضافه کاری اجباری نیروها موجب افزایش خطا و کاهش کیفیت کار می‌شود. برای رفع مشکل کمبود نیرو به هر جایی رفتیم اما به بن بست رسیده‌ایم و می‌گویند استخدامی نداریم و این نیروهای طرحی و تمدید مدت فعالیت طرح، مسکن لحظه‌ای هستند.
گچ‌کوبان بیان کرد: در حالت استاندارد کشوری، تعداد پرستار به ازای هر تخت یک و نیم نفر است اما این عدددر خوزستان ۰.۶۸ نفر است یعنی در شهرهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز تعداد پرستار به ازای هر تخت، یک سوم استاندارد کشوری است.
وی افزود: در حالت عادی در بخش‌های ویژه، هر پرستار باید دو بیمار را پوشش دهد اما اکنون در بخش‌های ویژه خوزستان هر پرستار چهار تا پنج بیمار و در بخش‌های عادی گاهی هر پرستار ۱۵ تا ۲۰ بیمار را پوشش می‌دهد.
رئیس نظام پرستاری اهواز در خصوص تربیت پرستار خارج از دانشکده‌های پرستاری و در مجتمع‌های عالی سلامت، تصریح کرد: در مجتمع‌های عالی سلامت، کیفیت آموزش پایین است و این مساله در ارائه خدمات تاثیرگذار است. این افراد زمانی که وارد محیط کار می‌شوند، باید توسط افراد با سابقه آموزش ببینند، بنابراین علاوه بر کمبود شدید نیرو و اضافه کاری اجباری، تربیت پرستار در مجتمع‌های عالی سلامت نیز چالش است.
گچ‌کوبان عنوان کرد: مطرح شدن تعداد کم فارغ التحصیلان رشته پرستاری صحت ندارد؛ ما مشکل تربیت پرستار در دانشکده‌های پرستاری نداریم و دانشجویان این رشته در حدود ۱۸۰ دانشکده پرستاری درس می‌خوانند و فارغ التحصیل می‌شوند اما آن‌ها را جذب نمی‌کنند بنابراین در اولین فرصت مهاجرت می‌کنند تا علاوه بر داشتن زندگی بهتر، درآمد بالاتری داشته باشند.
رئیس نظام پرستاری اهواز گفت: آماری از مهاجرت پرستاران خوزستان نداریم؛ در کشور روزانه پنج تا شش پرستار مهاجرت می‌کنند اما در خوزستان علاوه بر مهاجرت پرستاران به خارج از کشور، مشکل مهاجرت پرستار به استان‌های دیگر نیز وجود دارد.
وی افزود: در حال حاضر نگهداشت پرستار در خوزستان بسیار سخت است؛ حقوق پرستاری که در اهوز کار می‌کند با پرستاری که در استان دیگری کار می‌کند تفاوتی ندارد بنابراین پرستاران ترجیح می‌دهند در جایی کار کنند که حداقل شرایط زندگی بهتری داشته باشند.
گچ‌کوبان عنوان کرد: تنها حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان بابت بدی آب و هوا به عنوان مناطق جنگی به کارکنان خوزستان اختصاص داده می‌شد که از این ماه این آیتم نیز حذف شده است؛ مسلما در چنین شرایطی کسی حاضر نیست در خوزستان بماند.
وی بیان کرد: اگر می‌خواهند نیرو در خوزستان بماند باید این شرایط بدی آب و هوا و سختی کار در حقوق و مزایای کارکنان لحاظ شود. می‌بینیم که شرکت نفت کارکنان خود را خط مقدم دفاع اقتصادی می‌داند و برای نیروهایش هزینه می‌کند بنابراین سیستم درمان استان‌های کم برخوردار نیز باید برای خط مقدم دفاع سلامت هم هزینه کند در غیر این صورت نیروها می‌روند و هیچ تعهدی به هیچکس ندارند. استان‌ها و کشورهای دیگر هم تمایل زیادی به جذب این نیروها دارند