از سه ماه دیگر پمپاژ پروژه کوهرنگ ۳ روشن می‌شود/ایرادی ندارد برای حرفهای ما شمارشگر بگذارید وزیر نیرو گفت: از سه ماه دیگر پمپاژ پروژه کوهرنگ ۳ روشن می‌شود، به ابعاد مختلف این پروژه اطلاعات کامل دارم، حقوق زاینده‌رود از حوضه کوهرنگ ۳ طبق هماهنگی های جدید از فصل بارشی امسال به طور کامل محقق […]

از سه ماه دیگر پمپاژ پروژه کوهرنگ ۳ روشن می‌شود/ایرادی ندارد برای حرفهای ما شمارشگر بگذارید

وزیر نیرو گفت: از سه ماه دیگر پمپاژ پروژه کوهرنگ ۳ روشن می‌شود، به ابعاد مختلف این پروژه اطلاعات کامل دارم، حقوق زاینده‌رود از حوضه کوهرنگ ۳ طبق هماهنگی های جدید از فصل بارشی امسال به طور کامل محقق می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان، علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو، بیست و هفتم آبان‌ماه در نشست بررسی مسائل حوضه آبریز زاینده‌رود که با حضور وزیر کشور، معاونین وزیر نیرو، استاندار اصفهان، معاونین استانداری، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، صاحب‌نظران و نمایندگان صنف کشاورزان استان در استانداری اصفهان برگزار شد، گفت: از دغدغه همه اساتید و حاضران جلسه تقدیر می‌کنم.
وی ادامه داد: در جمع اساتید استان نخبه پرور اصفهان هستیم و خوشحالیم که دغدغه مندانه دردها را بیان کردند.
وزیر نیرو بیان کرد: سوال اول این است که آیا شرایط موجود حوضه زاینده‌رود تنها مخصوص این حوضه است یا در سایر حوزه‌ها نیز شرایط مشابه داریم.
محرابیان ادامه داد: در کشوری زندگی می‌کنیم که در مسیر رشد اشتغال، صنعت، جمعیت، کشاورزی، رفاه و بهداشت عمومی قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: تمام کشورهایی که در این مسیر قرار داشتند و از لحاظ اقلیمی مشابه کشور ما بودند شرایط موجود را درک کردند.
وزیر نیرو عنوان کرد: ۴۰ سال پیش سهم هر ایرانی از آب تجدید پذیر سالانه ۶۵۰۰ متر مکعب بوده و امروز سهم هر ایرانی از آب تجدید پذیر به ۱۲۰۰ متر مکعب رسیده است زیرا رشد جمعیت، کاهش بارش‌ها و رشد شدید پارامترهای اقتصادی، کشاورزی و صنعتی را داشته ایم که مصرف آب داشته اند و این شرایط را در نقاط مختلف کشور می‌بینیم.
محرابیان با اشاره به حوضه‌های آبریز پایتخت، اظهار کرد: اگر حوضه های آبریز به تهران را بررسی کنید روزها و سالهای گذشته این دشت ها حاصلخیز بودند، اما به مرور با رشد جمعیت شرایط دگرگون شده است، در تهران حوضه‌های آبریز آب را جمع‌آوری و شرب و بهداشت حوضه را تأمین می‌کند در نقاط مختلف نیز این شرایط وجود دارد.
وی تصریح کرد: پس باید بدانیم که شرایط مختص استان اصفهان و حوضه زاینده‌رود نیست‌.
وزیر نیرو گفت: بیان درد یک موضوع است، حل مسئله و رفع مشکل موضوع دیگری است هدف ما ایجاد نقطه تعادل میان مصارف و منابع است.
وی ضمن اشاره به جلسه با صاحب‌نظران و کشاورزان استان اصفهان در آبان سال ۱۴۰۰، گفت: جلسه ای در همین سالن برگزار و مبدأ بسیاری از تصمیمات نیز شد.
وزیر نیرو افزود: ۵ موضوع بسیار مهم در آن جلسه وجود داشت، نخست اینکه کشاورزانِ به نوع تقسیم آب بین کشاورزی و صنعت اعتراض داشتند، دوم اینکه تبعیض در بالادست، میان دست و پایین دست را نمی‌پذیرفتند‌.
محرابیان ادامه داد: مطالبه سوم در خصوص مصارف آب شرب، عدم فعال بودن پروژه‌های حوضه‌ زاینده‌رود از سالهای گذشته مطالبه چهارم و عدم برنامه منسجم، شفاف، معین و با تراز بودن منابع و مصارف گلایه و مطالبه پنجم بود.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: به دو شیوه سعی کردیم مسائل را حل کنیم نخست یک برنامه مشخص تعیین که در آن همه مصارف و منابع دیده شد و سپس اقدامات سازه‌ای به معنای اجرای پروژه‌ها و مدیریت منابع و غیر سازه‌ای را در پیش گرفتیم.
وی عنوان کرد: مدیر حوضه آبریز زاینده‌رود در حوضه‌های آبی کشور موفقیت‌های بسیاری داشتند و اگر خواسته‌های ما به صورت کامل اجرا نشده به این دلیل است که در میانه راه هستیم.
محرابیان گفت: تمامی مطالعاتی که در این حوضه از پیش از انقلاب تاکنون در حوزه‌های مختلف انجام شده را جمع‌آوری کردیم و در یک برنامه جامع و متعادل که بین منابع و مصارف ایجاد تعادل کند برنامه‌ای را در حوضه آبریز زاینده‌رود تدوین کردیم.
وزیر نیرو بیان کرد: عدالت، شفافیت، قانون‌گرایی می‌بایست در برنامه‌ها و اجرا مورد توجه ما باشد، عدالت حکم می‌کند برداشت در هر حوضه متناسب با تخصیص و با عدالت انجام شود.
وی اظهار کرد: سهم هر کشاورز و حقابه بری را براساس منابع موجود و براساس عدالت با استفاده از کنتورهای مدرن نیز مشخص کردیم.
محرابیان عنوان کرد: سه سال متوالی علیرغم اینکه دو سال بسیار خشک را سپری کردیم، به همین روش مخزن مدیریت شد.
وزیر نیرو گفت: گواهی میدم بصورت هفتگی برای زاینده‌رود جلسه گذاشتیم و حتی ۱۰ میلیون متر مکعب نیز منحرف نشده است.
محرابیان اظهار کرد: امروز با افتخار و شجاعت بیان می کنیم که زاینده‌رود شرایطی دارد که می توانیم منابع آب را متناسب با جدول و اعدادی که دارد مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: تدوین ترازنامه مدیریتی ما یکی از اقدامات غیرسازه‌ای این حوضه است.
محرابیان متذکر شد: در بخش سازه‌ای نیز متناسب با این برنامه بایستی گام‌های مستحکمی برداشته شود.
وزیر نیرو عنوان کرد: اولین پروژه ما در جنوب استان است و دو روز گذشته وزیر کشور از این پروژه بازدید و اذعان کردند بخش‌هایی از این پروژه به صورت شبانه روزی در جریان است.
وی در خصوص پروژه کوهرنگ ۳ نیز بیان کرد: به ابعاد مختلف این پروژه اطلاعات کامل دارم، حقوق زاینده‌رود از این حوضه طبق هماهنگی های جدید از فصل بارشی امسال به طور کامل محقق می‌شود.
محرابیان ادامه داد: سه پمپاژ بسیار قوی در این پروژه پیش بینی شده است و متعهد هستیم تا اعتبارات این پروژه نیز تأمین شود.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: از فصل بارشی امسال که روان آب ها شروع می‌شود به سمت زاینده‌رود پمپاژ شود.
محرابیان عنوان کرد: در ساختگاه کوهرنگ سه مشکلی داشتیم که می‌گفتند اگر سدی ساخته شود دچار فرار آب می‌شود، بهترین مشاور کشور را گرفتیم، در منطقه مستقر شد و ماه گذشته گزارش شد که ساختگاه هیچ مشکلی ندارد.
وی متذکر شد: عملیات اجرایی این سد را هر چه سریع تر شروع خواهیم کرد.
محرابیان خاطرنشان کرد: اعتماد کنید پروژه‌ها با سرعت بسیاری در حال اجراست اما نمی‌خواستیم مثل دیگران چک بلامحل صادر کنیم، زمانی باید قول دهیم که مطمئن باشیم و بدانیم نتیجه چه می‌شود.
وزیر نیرو گفت: ساختگاهی را در استان اصفهان پیدا کردیم با وضعیت آبی مناسب تا بتواند میزان کسری را با این ساختگاه تأمین کنیم.
محرابیان ادامه داد: در مرحله گمانه زنی در مباحث زمین شناسی هستیم و تا یک ماه دیگر نتیجه اعلام خواهد شد.
وی افزود: با مثبت بودن جواب آزمایش می توانیم امیدوار باشیم که سدی در استان داریم که بخش بسیاری از منابع و مصارف استان را با مدیریت استان تامین کنیم.
محرابیان در خصوص پروژه بهشت آباد نیز گفت: این پروژه ردیف بودجه دارد، سازمان حفاظت محیط‌زیست باید در قبال آن پاسخ صریح دهند.
وی ادامه داد: از نظر ما این پروژه باید اجرایی شود اما با در نظر گرفتن مسائل زیست محیطی، هر چند که این پروژه زمانبر است و با هر روشی که حفاری کنید زمان طولانی صرف می‌شود.
محرابیان خاطرنشان کرد: از سه ماه دیگر پمپاژ پروژه کوهرنگ ۳ روشن می‌شود.
وی در خصوص تخصیص آب صنایع نیز اظهار کرد: در این حوزه منابع آب نامتعارف را در جدول مصرف کشور برای اولین بار آوردیم.
محرابیان افزود: پساب فاضلاب به صورت بازچرخانی با کیفیت صددرصد آب مقطر یا استفاده از آب دریا را برای این حوزه در نظر گرفتیم.
وی در خصوص طرح بن بروجن نیز گفت: اعدادی که در این پروژه گفته می‌شود واقعیت ندارد، اطلاعات غلط میان مردم منتقل می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: برای تک تک موارد آب دریا، آب جنوب اصفهان، آب کوهرنگ برنامه‌ریزی کردیم و پله به پله پیش خواهیم رفت.
وزیر نیرو گفت: در این مسیر باید پشتیبان یکدیگر باشیم، ایرادی ندارد برای حرفهای ما شمارشگر بگذارید.
گفتنی است در این نشست که بیش از ۵ ساعت به طول انجامید نظرات نمایندگان صنف کشاورزان، صاحب‌نظران و اساتید استان اصفهان در خصوص مسائل حوضه آبریز زاینده‌رود بیان و مطالبه گری شد.