حوزه‌های علمیه به شبهات جوانان پاسخ دهند در شرایط امروز که متاسفانه برخی عامدانه شبهاتی را در مورد دین مطرح می‌کنند تا ذهن جوانان را آلوده کنندوظیفه حوزه‌های علمیه اندیشمندان و مبلغان است که به این شبهات با روش علمی پاسخ دهند. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران ، به نقل از مرکز خبر حوزه […]

حوزه‌های علمیه به شبهات جوانان پاسخ دهند

در شرایط امروز که متاسفانه برخی عامدانه شبهاتی را در مورد دین مطرح می‌کنند تا ذهن جوانان را آلوده کنندوظیفه حوزه‌های علمیه اندیشمندان و مبلغان است که به این شبهات با روش علمی پاسخ دهند.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران ، به نقل از مرکز خبر حوزه حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه در مراسم رونمایی از کتاب «مکتب در امتداد هدایت» که در سالن علامه امینی بنیاد فرهنگی امامت برگزار شد، با اشاره به آیه « إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً» خاطرنشان کرد: دفاع حکیمانه و شریعت محورانه آیت الله میلانی از امامت و ولایت گام بزرگی برای حوزه‌های علمیه به شمار می آید و بسیاری از شبهات و اشکالات و انتقاداتی که افراد می گیرند با تلاش وی و شاگردانش پاسخ داده می شود به هر حال دفاع علمی و منطقی از ولایت یک کار کاملا حکیمانه، عقلایی و لازم است.

وی در ادامه تصریح کرد: در این دورانی که متاسفانه برخی عامدانه شبهات را مطرح می کنند که ذهن جوانان را آلوده کنند، وظیفه حوزه های علمیه است که به این شبهات با روش علمی پاسخ دهند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بیان کتاب «مکتب در امتداد هدایت» ابراز داشت: بخش عمده کتاب را مطالعه کردم انصافا روشمند و دقیق و مسئله به مسئله به نقد پرداخته شده است. چون این کتاب مکتب در امتداد هدایت یک مقدمه وزینی از حریت آیت الله میلانی ابتدای کتاب چاپ شده و پنج فصل دارد که مولف در کتاب به نقد کتاب «مکتب در فرآیند تکامل» پرداخته . هم مقدمه کتاب را در یک فصل نقد کرده و در واقع چهار فصل دیگر کتاب را مسئله به مسئله نقد کرده است.

وی ادامه داد: امتیاز این کتاب این است که هر ادعایی در هر بخشی در کتاب داشته توسط محقق گزارش منصفانه داده و روشمندانه نقد کرده است؛ بحثی که در کتاب مکتب در فرایند تکامل است صرفا یک کتاب نیست، متاسفانه در بخشی از حوزه علمیه تبدیل به یک جریان شده و عده ای متاثر از این تفکر شدند و با وجود آگاهی از نقد، یک تعصبی پیدا کردند.

استاد حوزه علمیه گفت: باید به فکر فرزندان امیرالمومنین(ع) باشیم و نگذاریم این شبهات در ذهن نسل جوان و طلاب جوان مستقر بشود و طلبه در دوران تحصیل سطح، گرفتار این اندیشه غلط شود.

وی خاطرنشان کرد: ادعای این کتاب نظریه علمای ابرار است؛ بزرگان و اصحاب ائمه علیهم السلام و علمای قرون اولیه معتقد به این بودند که امامان، علمای ابرار هستند. بعد به مرور زمان فهم شیعیان درباره امامت تغییر پیدا کرد و دیدگاه شیعیان به سوی غلو کشیده شد. یک پیوندی بین تشیع و غلو شکل گرفت و علمای معتدل شیعه با این اندیشه غلو مبارزه کردند و نظریه علمای ابرار را پذیرفتند.

خسرو پناه ادامه داد: در مقابل نظریه اعتدالی، نظریه افراطی است که قائل اند ائمه(ع) موجودات فوق بشری و غیر طبیعی تلقی می شوند. علمای قم از جمله شیخ صدوق هم با این طایفه برخورد داشتند و کسانی که امور فوق بشری را به ائمه علیهم السلام نسبت می دادند، اینها را غالی معرفی و از قم اخراج می کردند .

وی افزود: بعد دو شخصیت مهم را نام می برد یکی ابن ابی یعفور که ائمه را علمای ابرار اتقیاء معرفی کرده و یکی معلی بن خنیس که وی را به عنوان غالی نام می برد؛ قطعا ابن ابی یعفور از خواص اصحاب امام صادق(ع) است؛ اهل ورع، تقوا ، اجتهاد. شکی نیست درباره اش گفته اند ثقه ثقه جلیل فی اصحابنا. اما جالب است وقتی روایت ابن ابی یعفور را جمع می کنیم، می بینیم، عبارت علمای ابرار اتقیاء را دارد ولی مقامات متعددی برای اهل بیت(ع) ذکر کرده که اگر مقاماتی که او برای ائمه بیان کرده در یک کفه ترازو بگذاریم و مقاماتی که معلی بن خنیس برا ی ائمه بیان کرده در کفه دیگری بگذاریم این کفه ابن ابی یعفور سنگین تر است.

خسروپناه گفت: این که ائمه (ع)حجت خدا روی زمین هستند، علم خاص دارند، هنگام مرگ دیده می شوند، شفاعت ائمه وجود دارد، کسانی که حب به ائمه داشته باشند این حب مانع از آتش جهنم می شود، محدَّث بودن ائمه که صریحا ابن ابی یعفور آن را نقل می کند. آیا بقیه علما اینها را دارند؟ بله معلوم است فرق بین ائمه با سایر انسان ها است بله انسانند، بشرند ولی بشری که از مقامات بالایی برخوردارند. حالا نویسنده «مکتب در فرایند تکامل» می آید روایت علمای ابرار اتقیاء را می گیرد و بقیه روایت های ابن ابی یعفور را نادیده می گیرد. آیا این روش علمی است؟.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: ریشه نقدی که ما به نویسنده این کتاب داریم، به روش این کتاب است. چون وی در مقدمه کتاب ادعا می کند من ادعایم تاریخی است و در مصاحبه ای می گوید روش من، روش تاریخ پژوهی پازلی غربی است .