استاندار کردستان گفت: بر اساس آخرین گزارش اداره کل محیط زیست استان، معدن طلای ساریگونی قروه از لحاظ زیست محیطی مشکلی نداشته و منابع آبی زیرزمینی منطقه هیچگونه آلودگی ندارد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان، اسماعیل زارعی کوشا روز پنجشنبه در جریان بازدید از معدن طلای ساریگونی قروه در جمع خبرنگاران […]

استاندار کردستان گفت: بر اساس آخرین گزارش اداره کل محیط زیست استان، معدن طلای ساریگونی قروه از لحاظ زیست محیطی مشکلی نداشته و منابع آبی زیرزمینی منطقه هیچگونه آلودگی ندارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان، اسماعیل زارعی کوشا روز پنجشنبه در جریان بازدید از معدن طلای ساریگونی قروه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از مهمترین مسائل مطرح شده در مورد این معدن، مشکلات زیست محیطی(وجود آرسنیک) است که نگرانی هایی را برای مردم ایجاد کرده است اما براساس آخرین گزارش اداره کل محیط زیست کردستان، این معدن باعث آلودگی منابع آبی منطقه نشده است.

وی بر لزوم اطلاع رسانی و شفاف سازی برای رفع نگرانی های موجود در زمینه فعالیت این معدن و آلودگی منابع آبی منطقه تاکید کرد و افزود: یکی از مهمترین مسوولیت های ما حفظ سلامت مردم است و اگر موضوعی سلامت مردم منطقه را تهدید کند، حتما پیگیر آن هستیم اما گزارشی مبنی بر ایجاد آلودگی خاک و آب توسط این معدن دریافت نشده است.

استاندار کردستان با بیان اینکه معدن طلای قروه یکی از مهمترین واحدهای اکتشاف و فرآوری طلا در کشور است، ادامه داد: طلای قروه مجموعه عظیمی است که با سرعت عمل بسیار خوبی به بهره برداری رسیده است.

زارعی کوشا یادآور شد: این واحد تولیدی برکات زیادی برای کشور و در زمینه ایجاد اشتغال داشته است، بنابراین مشکلات این معدن پیگیری و بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح توسعه و برنامه‌های این واحد معدنی برای استخراج کامل در بازه زمانی بیش از ۲۰ سال آینده بررسی و مشکلات آن حل و فصل خواهد شد، اضافه کرد: وجود این مجموعه برکاتی برای مردم روستاهای منطقه داشته است و امیدواریم مسائل و خواسته‌های مردم برطرف کند.

معدن طلای ساریگونی قروه برای یک هزار و ۴۰۰ نفر اشتغال ایجاد کرده و سالانه پنج تن طلا تولید می‌کند.

یکی از مشکلات و خواسته‌های سرمایه‌گذاران معدن طلای قروه این است که بابت حق دولت هشت درصد درآمد خود را به خزانه واریز می‌کنند اما این رقم در سایر معادن طلای کشور پنج درصد است.

کویستان عبدالحکیمی/ کردستان