حجت‌الاسلام شکاری، امام جماعت محله کوی بازرگان تربت حیدریه پس از عهدی که با امام زمان (عج) می‌بندد، مشغول برطرف ساختن مشکلات این منطقه پرآسیب شهر می‌شود؛ تا جایی‌که 90 درصد معتادان متجاهر محله را جمع می‌کند.

برخی از افراد انسانیت را معنا کرده‌ و ارزش خدمت به مردم را درک کرده‌اند؛ کسانی‌ که راه پیامبر (ص) را پیش گرفته‌‌اند و روح و جان انسان‌ها را درمان می‌کنند و به علاج مشکلات و دردهای مختلف نیازمندان و دردمندان می‌پردازند.

حجت‌الاسلام شکاری همین مسیر را پیش گرفته و پس از عهدی که با امام زمان (عج) می‌بندد، مشغول برطرف ساختن مشکلات یکی از مناطق پرآسیب شهر می‌شود؛ تا جایی‌که در مدت حضور خود در این منطقه موفق می‌شود، تعداد معتادین متجاهر این محله را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و برخی از برنامه‌ها و مراسم مذهبی را هم برای نخستین بار در این منطقه برگزار کند.


حجت‌الاسلام شکاری، طلبه دهه هفتادی که در تربیت حیدری منشأ خیر شد

تصمیم گرفتم طبیب دوار دل دردمندان باشم

حجت الاسلام هادی شکاری متولد سال ۱۳۷۷ و اهل دولت آباد و از طلبه‌های دغدغه‌مندی است که در یکی از مناطق حاشیه شهر و پرآسیب شهرستان تربت حیدریه فعالیت می‌کند. او از سال ۱۳۹۴ وارد وادی تبلیغ شده و حالا مدتی است که در محله کوی بازرگان، رسالت تبلیغی خود را پیش می‌برد. او می‌گوید: «رسالت طلبگی ما ایجاب می‌کند که در محلات آسیب‌پذیر کار کنیم و طبیب دوار دل دردمندان باشیم و برای رفع مشکلات مردم و آسیب‌های موجود تلاش کنیم تا این آسیب‌ها و مشکلات به دیگر نقاط شهر سرایت نکند.


خانه ورزش در مسجد محله راه افتاد

مسجد محله را پایگاه اصلی قرار دادیم

او وقتی وارد این محله شد با مشکلات بی‌شماری مواجه شد و در اولین اقدام خود تلاش کرد مسجد منطقه را به عنوان پایگاه اصلی محله فعال کند؛ چرا که معتقد بود در این سنگر قادر به انجام کارهای اثرگذاری خواهد بود. پس از برگزاری نماز جماعت و برنامه‌های فرهنگی، با احصاء مشکلات موجود و برنامه‌ریزی‌های لازم برای سازماندهی اوضاع اقدام کرد.

عهدی که با امام زمان(عج) بستم

او می‌گوید: «پیش از این، در یک محله آسیب دیده دیگر فعالیت داشتم، اما مشکلات و آسیب‌های این محله به قدری زیاد بود که حل این مشکلات همواره جزو دغدغه‌های فکری من بود، اما هرچه دورادور تلاش کردم کاری برای این منطقه انجام شود، متأسفانه نتیجه‌بخش نبود. نهایتاً بعد از اتمام مأموریت در محل آسیب دیده قبلی و در سفری که به جمکران داشتم به یکباره تصمیم گرفتم که برای حل مشکلات منطقه تبلیغی فعلی وارد این محله شوم.»


بخش‌های مختلف مسجد با حضور شکاری فعال شد

مسجد محله راکد بود که فعال شد

این امام محله از اواسط مهرماه سال ۱۴۰۱ وارد این محله می‌شود و با حجمی از مشکلات همچون مسجد راکد، آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی اعم از اعتیاد، موادفروشی، نزاع‌های دسته جمعی، مشکلات آموزشی و مشکلات عمرانی در محله مواجه می‌شود. شکاری مسجد را که مشکلات عمرانی بسیاری داشت، بازسازی می‌کند و فعالیت‌های فرهنگی را هم همزمان جلو می‌برد. او می‌گوید: «برای مسجد هیأت امناء تشکیل دادم و حتی کارهای وقف آن را که پس از ۲۰ سال هنوز انجام نشده بود، به سرانجام رساندم. در مسجد ما حالا علاوه بر نماز جماعت، کلاس‌های قرآنی و ورزشی هم برگزار می‌شود که قبلاً سابقه نداشته است.»


با راه‌اندازی خیریه کمک‌رسان نیازمندان شدند

راه‌اندازی خیریه‌ای برای کمک به نیازمندان

از دیگر اقداماتی که در روزهای اولیه حضور این روحانی در محله انجام شد، شناسایی و ساماندهی نیازمندان با کمک گروه تحقیق و احصاء مشکلات آنان بود و سپس مرکز خیریه‌ای برای رسیدگی به امور آنان تشکیل شد که اکنون از طریق این مرکز، خدمات مختلفی همچون توزیع لباس نو در ایام عید نوروز و توزیع سبد کالا به مستمندان ارائه می‌شود.

خانه ورزش در مسجد راه افتاد و ۷۰ دانش‌آموز جذب شدند

این روحانی فعال همچنین با تهیه لوازم ورزشی، در مسجد خانه ورزش ایجاد کرده است. او می‌گوید: «با این کار ۷۰ دانش آموز با مسجد ارتباط گرفتند که برای همه آن‌ها برنامه آموزشی ـ تربیتی نوشتیم تا امور مختلف آنان اعم از خواب و خوراک و مباحث رفتاری، علمی و تحصیلی‌شان مورد رصد قرار گیرد و برای آن‌ها برنامه‌ریزی داشته باشیم.»


با خانه ورزش ۷۰ دانش‌آموز جذب مسجد شدند

۹۰ درصد معتادان متجاهر محله جمع شدند

به گفته این امام محله، یکی از مشکلات اساسی و آسیب‌زا در این منطقه، اعتیاد و تعداد کثیر معتادین متجاهر و موادفروش است که طی این مدت، اقدامات پیشگیرانه‌ای توسط حجت‌الاسلام شکاری انجام گرفته تا حدی که حضور معتادین متجاهر ۹۰ درصد کاهش یافته است. او همچنین با همکاری پلیس مبارزه با مواد مخدر، ناجی زندگی معتادین شد و تاکنون پنج معتاد موفق به ترک شده‌اند. جلسات NA دو شب در هفته در مسجد برای افرادی که موفق به ترک اعتیاد شده‌اند، برگزار می‌شود.

با کمک مردم و نهادهای زیربط به جنگ مشکلات رفت

او برای انجام اقدامات کارساز در مناطق تبلیغی‌اش و دستیابی به نقطه مطلوب، به محض ورود به این مناطق چشم اندازی را تعریف می‌کند و هر یک از مشکلات و مسائل را با پیگیری و مطالبه از نهادهای مرتبط با همان موضوع رفع و رجوع می‌کند. به طور مثال برای تهیه اقلام ورزشی مورد نیاز به منظور راه‌اندازی خانه ورزش به اداره ورزش و جوانان مراجعه کرد و برای بازسازی مسجد، مردم و خیرین را در این کار خیر سهیم کرد. اقدامات عمرانی محل را نیز از طریق تعاملاتی که با شهرداری برقرار کرد به سرانجام رساند.


او برای حل مشکلات با مسئولان مختلف شهر ارتباط گرفت

راه‌اندازی مشاغل خانگی برای خودکفایی نیازمندان

این روحانی جدی اکنون در حال تلاش برای ایجاد اشتغال خانگی در محله است و محور فعالیت او خودکفایی نیازمندان است و در این راستا پیگیری‌هایی را انجام داده تا به زودی و متناسب با فصل پیش رو برای بانوان در زمینه تولید سبزیجات خشک ایجاد اشتغال کند. البته افزون بر این کار با تهیه چرخ صنعتی برای یک خانواده پنج نفره، آنها به خودکفایی و کسب درآمد رسیدند و مشکلاتشان برطرف شد.

مسجدی که برای اولین‌بار، شب قدر و نماز عید فطر داشت

چنین امام محله فعالی بدون شک برای ایام مهمی همچون ماه مبارک رمضان نیز برنامه‌های خاص خودش را دارد؛ او در این ایام برای نخستین بار در محله برای دختران و پسران نوجوان کلاس‌های قرآن و محفل انس با قرآن برگزار کرده و برای روز میلاد امام حسن مجتبی (ع) نیز جشنی با شکوه را تدارک دید. امسال نیز برای نخستین بار اهالی این منطقه در مسجد محله از فیض شب‌های قدر و نماز عید فطر هم بهره‌مند شدند.

پایان پیام/