افزایش ۵۰ درصدی جوجه‌ریزی در استان اصفهان معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: در دی‌ماه حدود ۱۱ میلیون قطعه جوجه‌ریزی داشته‌ایم که نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است و این میزان جوجه‌ریزی، بسیار مطمئن برای پایان سال است و بنابراین وضعیت مرغ در ماه مبارک رمضان مناسب […]

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: در دی‌ماه حدود ۱۱ میلیون قطعه جوجه‌ریزی داشته‌ایم که نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است و این میزان جوجه‌ریزی، بسیار مطمئن برای پایان سال است و بنابراین وضعیت مرغ در ماه مبارک رمضان مناسب است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، حسین ایران‌دوست اظهار کرد: در دی‌ماه حدود ۱۱ میلیون قطعه جوجه‌ریزی داشته‌ایم که نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است و این میزان جوجه‌ریزی، بسیار مطمئن برای پایان سال است و بنابراین وضعیت مرغ در ماه مبارک رمضان مناسب است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: میزان جوجه‌ریزی در بهمن نیز حدود هشت میلیون قطعه بوده که امیدوارکننده است و رشد قابل‌توجهی دارد و فروردین‌ماه را به‌راحتی پوشش خواهد داد و مشکلی برای شروع سال آینده نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در هر شب بالغ بر هزار ۵۰۰ تا هزار و ۷۰۰ تن مرغ زنده در سطح استان به سامانه رهتاب عرضه می‌شود، از تاریخ ۱۶ بهمن سال جاری تا به امروز بین هزار ۲۴۰ تن تا هزار ۷۵۰ تن مرغ زنده در بازار عرضه کرده‌ایم درحالی‌که حداکثر جذب ما در سطح استان بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن بوده است و ما با یک مازاد قابل‌توجه مرغ مواجه شده‌ایم در همین راستا برای مدیریت این محصول مازاد چند راهکار را در پیش داریم.

ایران‌دوست در ادامه بیان کرد: برای مازاد مرغ تولیدی از شرکت پشتیبان امور دام خواستیم که این گوشت مرغ‌ها را بخرد که تا به الان بیش از ۱۰۰۰ تن گوشت مرغ را خریداری کرده است که قطعاً در کشور در بحث خرید مرغ مازاد رتبه داریم و می‌توانیم ادعا کنیم که بیش از ۲۰ درصد گوشت خریداری شده توسط شرکت پشتیبانی امور دام را استان اصفهان تأمین می‌کند و بخشی دیگر از مرغ‌ها به استان‌های تهران، فارس، خراسان جنوبی و قم عرضه می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: در بحث تقویت جوجه‌ریزی یک‌سری از زنجیره‌های تولید را فعال کردیم که با تأمین خوراک و جوجه و توزیع آن بین مرغداران، جوجه‌ریزی را تقویت کنیم و هم‌زمان با شرکت پشتیبانی در موردبحث تولید قراردادی صحبت کردیم که شرکت امور دام نهاده را به‌صورت اعتباری در اختیار مرغدار قرار دهد و بعد گوشت آن را خرید کند که بتوانیم ذخیره کشور را تأمین کنیم.

ایران‌دوست عنوان کرد: در برنامه دیگر برای رفع نگرانی مرغدار، برنامه‌ریزی‌شده است که مرغدار هم‌زمان با گرفتن مجوز جوجه‌ریزی، خوراک آماده سه هفته اول دوره پرورش را قبل از جوجه‌ریزی تحویل بگیرد و بدون دغدغه جوجه‌ریزی کند و آمادگی داریم تأمین خوراک تا پایان دوره را برایش فراهم کنیم، با این اقدامات وضعیت جوجه‌ریزی رشد قابل‌توجهی نسبت به گذشته دارد.

وی با عنوان اینکه هدف جهاد کشاورزی تولید صادرات محور است، بیان کرد: باتوجه‌به رشد تولید مرغ و نیاز بازار کشورهای همسایه در تلاش هستیم بتوانیم برای سهمیه صادرات مرغ به‌ویژه برای سویه آرین برای مرغداران و زنجیره‌های تولید مجوز بگیریم تا بتوانیم صادرات انجام دهیم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در ادامه افزود: باتوجه‌به افزایش جوجه‌ریزی و تولید گوشت مرغ و عرضه بیشتر آن به بازار قطعاً مصرف هم افزایش خواهد داشت و تأمین گوشت تحویلی به مصرف‌کنندگان از دو طریق گوشت وارده به استان از سایر استان‌ها و گوشت‌های تولید شده در استان تأمین می‌شود.

ایران‌دوست تصریح کرد: باتوجه‌به قیمت گوشت مرغ نسبت به بقیه پروتئین‌ها و گوشت‌ها توجه مردم به مصرف گوشت مرغ در حال افزایش است و بر همین اساس تمرکز کرده‌ایم تا این منبع پروتئینی که موردتوجه مصرف‌کننده است عرضه و تولیدش مشکلی نداشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: امروزه مرغ اصفهان جزء باکیفیت‌ترین مرغ‌ها است و صادرکنندگان مرغ، به مرغ اصفهان توجه خاصی می‌کنند و چیزی که برای ما مهم است باید در بازار هم قیمت مرغ نسبت به درجه آن تفاوت قیمت داشته باشد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: مرغی که در بازار است با درجه A و A پلاس و B است و بعضی وقت‌ها مرغ را با اسامی دیگری معرفی می‌کنند که مورد تأیید نیست و متأسفانه بعضی افراد برای سودجویی از اسامی متفاوتی استفاده می‌کنند.

وی گفت: در کل کشور، عمده مرغ تولیدی با درجه B به بازار عرضه می‌شود که قیمت مشخصی دارد و قیمت مرغ A و A پلاس به ترتیب ۱۰ درصد و شانزده درصد بیشتر از قیمت B است و مرغ‌های وارداتی از استان‌های دیگر هم بسته به درجه باید با همین قیمت‌ها عرضه شوند؛ عرضه مرغ شمال با قیمت بالاتر از مرغ اصفهان، نوعی سودجویی و تخلف محسوب می‌شود و بازرسین با متخلفین برخورد خواهند