پایان «انفعال»؛ آغاز حضور در «میدان» با گذشت یک سال از عمر دولت سیزدهم حالا فرصت مناسبی برای مرور دستاورد‌های مهم این دولت در حوزه‌های مختلف سیاست خارجی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است؛ تلاش‌هایی که کم و بیش باعث ترمیم امید و بازگشت اعتماد از دست‌رفته مردم شده‌است. به گزارش پایگاه اخبری شهید یاران به […]

پایان «انفعال»؛ آغاز حضور در «میدان»

با گذشت یک سال از عمر دولت سیزدهم حالا فرصت مناسبی برای مرور دستاورد‌های مهم این دولت در حوزه‌های مختلف سیاست خارجی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است؛ تلاش‌هایی که کم و بیش باعث ترمیم امید و بازگشت اعتماد از دست‌رفته مردم شده‌است.

به گزارش پایگاه اخبری شهید یاران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، البته سیدابراهیم رئیسی دیروز سه‌شنبه و در آستانه آغاز هفته دولت که برای تجدید بیعت با آرمان‌های امام راحل به حرم مطهر بنیانگذار جمهوری‌اسلامی رفت، بازهم تاکید کرد دولت مردمی سرلوحه کار خود را توجه به مردم، باور به مردم و مردمی اداره کردن کشور می‌داند. در همین حال دولت مردمی در حالی آغاز به کار کرد که دولت پیشین با مدیرانی خسته و منفعل شرایط سختی را فراهم آورده بود که وضعیت اجرایی کشور به روشنی نوید حاکم بودن انفعال بر بدنه دولت بود با انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ و روی کار آمدن دولت مردمی، حضور در میدان شخص رئیس‌جمهور و مدیران آن پایانی بر انفعال دستگاه‌های اجرایی کشور و مدیران دارای مدیریت انقلابی بود. عملکرد یک‌ساله دولت و تلاش‌های بی‌وقفه و مستمر برای جبران آسیب‌های وارده به کشور خود آشکار کننده پایان انفعال و خمودگی در مدیریت اجرایی کشور است. گروه سیاسی جام جم، به مناسبت هفته دولت به بررسی نقاط قوت و بررسی مهم‌ترین دستاورد‌های دولت سیزدهم در طول یک سال گذشته می‌پردازد و آنچه در ادامه می‌آید بخش اول این گزارش و مربوط به مدیریت بحران بی‌برقی توسط دولت سیزدهم است.

آمار‌ها نشان می‌دهد دولت قبل در طول هشت سال فقط ۲۳درصد به ظرفیت تولید برق کشور افزود و از این منظر ضعیف‌ترین دولت پس از انقلاب بوده‌است. همین عامل باعث شد کشور در تابستان سال گذشته با بحران قطعی برق مواجه شود. با این حال دولت سیزدهم برای حل این بحران و جلوگیری از تکرار آن در تابستان امسال اقدامات مختلفی انجام داد که نتیجه آن افزایش ۶۰۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق بود که بالاترین رکورد افزایش ظرفیت طی یک سال به شمار می‌رود. با کم‌کاری دولت روحانی در سرمایه‌گذاری برای تولید برق، پس از دو دهه کشور دوباره گرفتار خاموشی‌های گسترده در تابستان۱۴۰۰ شد. دولت سیزدهم، اما طی یک سال اخیر توانست با مدیریت عالمانه مانع تکرار آن شود. با این حال حل اساسی این معضل، نیازمند صرف هزاران میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است.

توسعه صنعت برق، واکسن کرونا نیست

خاموشی برق یکی از معضلاتی است که پس از دو دهه، دوباره مهمان ناخوانده مردم ایران شده‌است. دلیل خاموشی‌ها هم توسعه‌نیافتن صنعت برق در دولت گذشته است، اما متاسفانه توسعه صنعت برق، همچون واکسن کرونا نیست که بتوان فورا آن را تأمین کرد. تکمیل کمبود تولید برق کشور حداقل دو سال زمان می‌برد، یعنی دولت حجت‌الاسلام رئیسی تا سال آینده هم مجبور است چوب کم‌کاری دولت گذشته را بخورد. پس از مصرف، تولید و عرضه برق مهم‌ترین چالش کشور است. پرواضح است که اگر توسعه ظرفیت‌های شبکه‌برق متناسب با نیاز‌های کشور نباشد، قطعی برق اجتناب‌ناپذیر خواهدبود. در این خصوص برنامه ششم توسعه در موارد مختلف به موضوع توسعه ظرفیت‌های شبکه‌برق کشور اشاره می‌کند. بررسی آمار‌ها نشان می‌دهد در حالی برنامه ششم توسعه دولت را مکلف کرده طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ ظرفیت شبکه‌برق کشور را ۲۵هزار مگاوات افزایش دهد، اما ظرفیت شبکه‌برق کشور از ۷۶هزار و ۴۲۸ مگاوات در سال ۱۳۹۵ با افزایش ۸۹۰۶ مگاواتی به ۸۵ هزار و ۳۳۴ مگاوات رسیده‌است. این عقب‌ماندگی بسیار قابل توجه و چشمگیر از تکالیف برنامه موضوعی است که قطعا در خاموشی‌های اخیر نقش دارد. مورد دیگر، اما سهم نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک است که در این خصوص نیز برخلاف تکالیف برنامه ششم، سهم این بخش در حال حاضر ۱.۱درصد است و فاصله چشمگیر با رقم ۵.۵درصد دارد. مقایسه مجموع ظرفیت نصب‌شده شبکه نیروگاهی کشور در دولت‌های مختلف نیز نشان می‌دهد طی سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۹ دولت احمدی‌نژاد طی دوره هشت‌ساله خود با توسعه ۶۸ درصدی ظرفیت شبکه نیروگاهی کشور رتبه اول را در بین دولت‌های مختلف دارد. پس از آن، دولت خاتمی با توسعه ۶۰.۴ درصدی ظرفیت نیروگاهی کشور در رتبه دوم و دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی نیز با توسعه ۵۵.۲ درصدی ظرفیت نیروگاهی ایران، رتبه سوم را دارد. این در حالی است که طی دوره هشت ساله دولت گذشته ظرفیت شبکه نیروگاهی کشور تنها ۲۱.۴درصد توسعه پیدا کرده‌است. طبق آمارها، در سال اول دولت هاشمی رفسنجانی ظرفیت شبکه نیروگاهی کشور ۱۴هزار و ۴۴۲ مگاوات بوده که این میزان بعد از هشت سال و در زمان تحویل دولت به ۲۲هزار و ۴۲۰ مگاوات رسیده، در دولت خاتمی این ظرفیت در سال اول ۲۳هزار و ۲۵۷ مگاوات بوده که در زمان تحویل دولت به ۳۷هزار و ۳۰۰ مگاوات رسیده، در دولت احمدی‌نژاد در سال اول ظرفیت شبکه نیروگاهی ۴۱ هزار و ۳۲مگاوات بوده که در زمان تحویل دولت به ۶۸هزار و ۹۴۱ مگاوات رسیده‌بود، اما دولت روحانی با رشد اندک، ظرفیت تولید برق را در هشت سال به ۸۵هزار مگاوات رساند. با بروز خاموشی‌های گسترده در سال‌های اخیر، مسئولان دولت دوازدهم تلاش داشتند مواردی همچون گرمای هوا یا استخراج رمزارز را عامل کمبود برق معرفی کنند، اما واقعیت آن است که کم‌کاری دولت در سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰، دلیل اصلی خاموشی‌ها بود. بر اساس آمار وزارت نیرو، دولت گذشته در بین دولت‌های پس از انقلاب، کمترین میزان توسعه ظرفیت تولید برق کشور را انجام داده‌است.

از ابتدای سال ۱۳۹۲ تا پایان سال ۱۳۹۹ ظرفیت اسمی تولید برق کشور فقط ۲۳درصد افزایش یافت که در بین دولت‌های پس از انقلاب، با فاصله بسیار، بدترین عملکرد محسوب می‌شود. موفق‌ترین دولت در افزایش ظرفیت اسمی تولید برق کشور، دولت‌احمدی‌نژاد بود که در هشت سال عملکرد خود ظرفیت تولید برق را ۸۵ درصد افزایش داد. دولت‌خاتمی هم ظرفیت تولید برق کشور را ۶۶ درصد، دولت هاشمی ۶۴ درصد و دولت میرحسین موسوی ۴۲ درصد افزایش داده‌بودند.
کم‌کاری دولت گذشته در توسعه ظرفیت تولید برق کشور، سبب شد پس از دو دهه مجدد خاموشی‌ها به مردم تحمیل شود.

رکوردشکنی یکساله دولت

با توجه به کم‌کاری گسترده دولت قبل در توسعه زیرساخت‌های تامین برق، کار دولت سیزدهم برای حل بحران خاموشی‌ها و جلوگیری از تکرار آن در تابستان سال جاری بسیار سخت شده بود. با این حال دولت سیزدهم از همان ابتدای شروع به کار با پیگیری چند برنامه مختلف، توانست رکورد افزایش ظرفیت تولید برق کشور را در طول یک سال شکسته و مانع تکرار بحران خاموشی در تابستان امسال شود. وزیر نیروی دولت سیزدهم اخیرا در تشریح چگونگی موفقیت دولت سیزدهم در حل بحران خاموشی‌ها گفت: برای افزایش ۶۰۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق در کشور اقدام شد، در حالی که متوسط عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم، ۲۰۶۷مگاوات بود. علی اکبر محرابیان گفت: با برنامه‌ریزی ما قرار شد تا ۶۰۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق اضافه کنیم که حدود ۵۰۰۰ مگاوات آن راه‌اندازی نیروگاه جدید بود و ۱۰۰۰مگاوات هم با افزایش توان نیروگاه‌های موجود محقق شد. وی خاطرنشان کرد: از مجموع ۶۰۰۰‌مگاوات ۴۲۰۰مگاوات به مدار تولید وارد شده و ۱۸۰۰ مگاوات هم طی ماه‌های باقی مانده امسال وارد مدار خواهد شد.
رئیس جمهور: نگاه امام (ره) به مردم تشریفاتی نبود
سید ابراهیم رئیسی، صبح دیروز پس از زیارت مرقد مطهر امام خمینی (ره) و تجدید میثاق با آرمان‌های امام و انقلاب اسلامی، یاد شهیدان به‌ویژه شهید رجایی و شهید باهنر را گرامی‌داشت و گفت: نگاه امام (ره) به مردم هیچ‌گاه تشریفاتی نبود، امام (ره) در پرتو خداباوری، مردم را باور داشت و جلب رضای آنان را زمینه قرب پروردگار متعال می‌دانست. بر همین اساس دولت مردمی سرلوحه کار خود را توجه به مردم، باور به مردم و مردمی اداره کردن کشور می‌داند و حقیقتا به میدان دادن و اعتماد کردن به مردم و به‌خصوص جوانان، باور وثیق دارد و آن را عمل به سیره امام راحل می‌داند. رئیسی نکته مهم دیگر را در سیره و آموزه‌های امام (ره) اجرای عدالت عنوان و اظهار کرد: دولت مردمی پیمان با امام را برای اجرای این اصل هم بسیار مهم می‌داند. امام (ره) عمیقا اعتقاد داشتند دین برای اجرا کردن عدالت است؛ چه در زمان حضور مقدس معصوم (ع) چه در زمانی که معصوم غایب است باید دین و عدالت اجرا شود./روزنامه جام جم