مدیرکل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، گفت: حفظ و ساماندهی بناهای تاریخی استان زمینه‌ساز توسعه صنعت گردشگری است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان، یعقوب گویلیان روز دوشنبه ۲۹ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ در نشست مشترک با مدیر کل اوقاف و امور خیریه کردستان ، که به‌منظور پاسداشت روز جهانی محوطه‌ها و بناهای تاریخی […]

مدیرکل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، گفت: حفظ و ساماندهی بناهای تاریخی استان زمینه‌ساز توسعه صنعت گردشگری است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان، یعقوب گویلیان روز دوشنبه ۲۹ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ در نشست مشترک با مدیر کل اوقاف و امور خیریه کردستان ، که به‌منظور پاسداشت روز جهانی محوطه‌ها و بناهای تاریخی در استان برگزار شد، اظهار کرد: استان کردستان به لحاظ بهره‌مندی از آثار، ابنیه‌ و محوطه‌های متنوع تاریخی از ظرفیت قابل‌ توجهی برخوردار است.

مدیرکل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، افزود: «همراهی و هم‌افزایی متولیان مربوطه به‌ویژه اداره‌کل اوقاف با این اداره‌‌کل برای حفظ و نگهداری از بناهای تاریخی، سبب رشد و توسعه این حوزه در استان می‌شود.

او بیان کرد:توسعه گردشگری و احیای آثار تاریخی، ضمن تسریع در نیل به توسعه پایدار گردشگری باعث ایجاد اشتغال و تولید درآمد پایدار برای شهروندان خواهد بود.

گویلیان با اشاره به تاکید وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بر گسترش گردشگری مذهبی در کشور، یادآور شد: استان کردستان دارای اماکن مذهبی فراوانی است که می تواند زمینه جذب گردشگران و زائران زیادی را در طول سال فراهم کند.

مدیرکل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان، تبدیل مسجد-مدرسه دارالاحسان به موزه مسجد را جزو یکی از مهم‌ترین اقدامات این اداره‌کل در سال گذشته عنوان کرد و گفت: باید به چشم‌اندازهای آینده حوزه میراث‌فرهنگی و معنوی استان نگاه جدیدتری بیندازیم و برنامه‌ریزی‌ها به سمت‌وسویی برود که در این اماکن فرهنگی شاهد تحولی بزرگ باشیم.

او عنوان کرد: امیدواریم با ساماندهی چشمه آب معدنی باباگرگر قروه، معرفی مقبره هاجر خاتون و… بتوانیم اقدامات ارزشمندی را با هدف توسعه گردشگری استان انجام دهیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان، گفت: در زمینه احیا و مرمت ابنیه‌های تاریخی استان آماده هرگونه تعامل و همکاری با اداره‌کل میراث‌فرهنگی کردستان هستیم.

حجت الاسلام محمد کاروند، اظهار کرد:توجه به صنعت گردشگری به‌تدریج سبب ایجاد رغبت برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان، افزود: مقبره امامزاده هاجر خاتون(س) خواهر امام رضا(ع)، از مهم‌ترین اماکن متبرکه در استان کردستان به‌شمار می‌آید که متاسفانه تاکنون این جاذبه گردشگری مذهبی به صورت مطلوب به مردم و گردشگران معرفی نشده است.

او یادآور شد:مردم منطقه و استان‌های هم‌جوار احترام خاصی برای این بقعه متبرکه قائل هستند و ما برآنیم مقدمات لازم را برای معرفی بیش از پیش آن فراهم آوریم.

حجت الاسلام کاروند، بیان کرد: همچنین برنامه‌ریزی و هماهنگی لازم برای ساماندهی چشمه باباگرگر قروه که یکی از اماکن زیارتی و گردشگری استان است انجام شده تا گردشگری مذهبی، طبیعی و تاریخی در این منطقه رونق یابد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کردستان، اقدام‌های ارزنده اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردستان را در توسعه صنعت گردشگری و احیای بناهای تاریخی استان قابل تقدیر دانست و گفت: برگزاری نشست‌های متعدد و منظم در این زمینه می‌تواند تا در حد زیادی مشکلات موجود را کاهش داده و در توسعه این صنعت موثر باشد.

کویستان عبدالحکیمی/ کردستان