متن توافق ماه‌هاست که آماده امضاء طر‌ف‌هاست، آمریکایی‌ها سریعتر تصمیم بگیرند مرندی تاکید می‌کند که آمریکایی‌ها صادقانه رفتار نمی‌کنند و حاضر نیستند تا پیام‌هایی را که با واسطه برای کشورمان می‌فرستند، علنی کنند.اظهارات مقامات آمریکایی در هفته‌های اخیر از یک چرخش موضع دوباره در قبال ایران حکایت دارد. پیش از این اعلام کردند که تمرکزشان […]

متن توافق ماه‌هاست که آماده امضاء طر‌ف‌هاست، آمریکایی‌ها سریعتر تصمیم بگیرند

مرندی تاکید می‌کند که آمریکایی‌ها صادقانه رفتار نمی‌کنند و حاضر نیستند تا پیام‌هایی را که با واسطه برای کشورمان می‌فرستند، علنی کنند.
اظهارات مقامات آمریکایی در هفته‌های اخیر از یک چرخش موضع دوباره در قبال ایران حکایت دارد. پیش از این اعلام کردند که تمرکزشان بر به اصطلاح خودشان اعتراضات در ایران است و دیگر موضوع مذاکره اولویتشان نیست! اما حالا و با ناپدیدشدن جریان اغتشاشات در ایران، مقامات آمریکایی مایوسانه بار دیگر از لزوم بکارگیری دیپلماسی در قبال ایران می‌گویند. در همین چارچوب هم وزیر خارجه قطر چندی پیش به تهران سفر کرد تا پیام مقامات آمریکایی را به طرف ایرانی برساند و هم «رابرت مالی» طی هفته‌های اخیر اظهار نظر ماه‌های اخیر همتایان آمریکایی خود را اصلاح کرد و از لزوم پیگیری مذاکرات گفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، سید محمد مرندی، مشاور رسانه‌ای تیم مذاکره‌کننده ایران و استاد دانشگاه تهران در خصوص چرخش موضع دائمی و عدم ثبات واشنگتن در اتخاذ راهبرد در قبال ایران می‌گوید: «چند مطلب پیرامون این موضوع حائز اهمیت است. اول اینکه متن نهایی توافق در حال حاضر آماده است، یعنی از ماه‌ها پیش این متن نهایی شده است. بعد از اینکه مذاکرات وین به پایان رسید، ایران متن پیشنهادی اتحادیه اروپا را مطالعه کرد و یک سری اصلاحات را اعمال کرد. در واکنش به این اصلاحات آقای بورل گفت که خواسته‌های ایران منطقی است. بنابراین به نظر می‌رسد که کار به پایان رسیده و کف انتظارات ایران هم محقق شده است».

مرندی در ادامه خاطرنشان کرد: «آن‌هایی که مدعی‌اند ایران کار خود را به درستی انجام نداده و مذاکره نکرده، در اشتباهند. جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دوست ایران نیست بلکه متحد آمریکایی هاست و چنین نظری را ابراز کرده است. بعد از آن مقطع، چون آمریکا وارد انتخابات میان دوره‌ای مجلس نمایندگان شد، عملا پیشروی متوقف شد و بعد از آن هم چون اغتشاشاتی در ایران پدید آمد، آمریکایی‌ها طمع کردند و کار را عقب انداختند».

مشاور تیم مذاکراه‌کننده ایران از تناقض حرف و عمل آمریکایی‌ها گفت و تصریح کرد: «وقتی مسئولان جمهوری اسلامی تاکید می‌کردند که آمریکایی‌ها به طور مرتب پیام می‌دهند، مقامات آمریکا تکذیب و حتی گاهی توهین می‌کردند که ایران دروغ می‌گوید. منتهی خود وزیر خارجه قطر با پیام آمریکایی‌ها به ایران آمد، بنابراین روشن است که آمریکایی‌ها به توافق نیاز دارند و متن هم که آماده است و مرتب هم پیام ارسال می‌کنند. الان وقت آن رسیده که نشان دهند که اراده کافی برای برداشتن گام آخر را دارند یا خیر».

مرندی در ادامه گفت: «همه حوادث در کنار یکدیگر نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها صداقت کافی را ندارند. مشکل اصلی غرور آمریکایی هاست، آنچه در رسانه‌ها می‌گویند با آنچه در پشت درهای بسته گفته می‌شود، متفاوت است. از طرفی در ملا عام یک چیزی را می‌گویند اما پشت پرده حرف دیگری را می‌زنند. یا مثلا به دروغ می‌گویند که ایران انتظارات جدیدی را مطرح کرده است. همان متنی که پیش از این بر آن توافق شده، مورد قبول ایران است و حالا باید آمریکایی‌ها جواب مثبت بدهند».