تولد ۴۲ نوزاد در کلینیک ناباروری سنندج رییس مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی بعثت سنندج از تولد ۴۲ نوزاد زنده در ۱۸ ماه گذشته در کلینیک ناباروری این بیمارستان خبر داد و گفت: سال گذشته ۳۸ نوزاد و امسال نیز چهار نوزاد با تلاش کادر درمان و پرسنل کلینیک درمان ناباروری بیمارستان بعثت سنندج متولد […]

تولد ۴۲ نوزاد در کلینیک ناباروری سنندج

رییس مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی بعثت سنندج از تولد ۴۲ نوزاد زنده در ۱۸ ماه گذشته در کلینیک ناباروری این بیمارستان خبر داد و گفت: سال گذشته ۳۸ نوزاد و امسال نیز چهار نوزاد با تلاش کادر درمان و پرسنل کلینیک درمان ناباروری بیمارستان بعثت سنندج متولد شدند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران از کردستان؛ دکتر برهان مرادویسی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: یکی از راه های اهدای جنین این است که در هنگام انجام IVF (از روش های بارداری زوجهای نابارور) معمولا جنین های زیادی تشکیل می شوند که زوجین می توانند آن ها را فریز کرده و در آینده برای بارداری استفاده و یا جنین ها را اهدا کنند که این حالت به نوعی تولید مثل سوم است که در آن جنین حاصل از لقاح آزمایشگاهی به زوج دیگری اهدا می شود.

وی ادامه داد: در کلینیک درمان ناباروری بیمارستان بعثت سنندج امکان اهدای جنین برای زوج‌هایی که به دلایل مختلف امکان باروری ندارند، ایجاد شده است و بیش از ۹۰ درصد هزینه های درمانی به صورت حمایتی پرداخت و متقاضیان و مراجعین فقط ۱۰ درصد را پرداخت می کنند.

مرادویسی پرداخت حمایتی و تخفیف در هزینه‌ها را برای خدمات شامل تسه (TESE) بصورت ۲ بار در سال، انجماد و ذوب سه بار در سال، ICSI و انتقال سه دوره در سال اعلام کرد و گفت: این مرکز با تیم درمانی توانا شامل سه پزشک متخصص زنان، یک پزشک فلوشیپ ناباروری، ۲ جنین شناس، پزشک متخصص اورولوژی، چهار کارشناس مامایی، یک پرستار، ۲ پرسنل آزمایشگاه و بیهوشی در حال ارایه خدمات درمان ناباروری به زوج های مراجعه کننده است.

رییس مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی بعثت سنندج از انجام ۲۱ مورد جراحی ناباروری مردان به صورت نمونه برداری تسه طی سال جاری خبر داد و افزود: برای عمل تسه پوست کیسه‌ بیضه در اتاق عمل شکاف داده شده و به کمک میکروسکوپ جراحی متناسب با مشکلات روی کپسول بیضه (تونیکا آلوژینه)، از نقاط مناسب در بافت بیضه نمونه برداری می‌شود.

مرادویسی در مورد جراحی تسه اظهار داشت: این روش بهترین درمان ناباروری در مردان مبتلا به آزوسپرمی است که در شرایط استریل اتاق عمل، تحت بی‌حسی موضعی و برخی اوقات بیهوشی عمومی، بیضه بیمار با برشی یک الی ۲ سانتیمتر باز شده و با استفاده از میکروسکوپ، بافت‌هایی از بیضه که گمان می‌رود امکان وجود اسپرم در آنها باشد مورد بررسی قرار می‌گیرد و در نتیجه این بررسی اگر اسپرم زنده‌ای توسط جراح کلیه و مجاری ادراری یافت شود، فریز شده و برای باروری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی از وجود پنج هزار پرونده فعال که یک‌هزار مورد آن در یکی از مراحل طول درمان در مرکز قرار دارند خبر داد و اضافه کرد: در این مرکز امسال، پانکچر برای سه نفر از مراجعین خارج از استان و یک مورد اتباع خارجی انجام شده است.

مرداد ویسی ادامه داد: یکی از روش های درمان ناباروری IVF است که یکی از مراحل آن، عمل پانکچر یا تخمک کشی است که طی آن، از طریق پروپ سونوگرافی، تخمک های بالغ جمع آوری و با کمک سونوگرافی، سوزنی از طریق واژن وارد تخمدان شده و مایع فولیکول که حاوی تخمک بالغ است توسط سرنگ مخصوصی کشیده می‌شود.

مرکز درمان ناباروری بیمارستان بعثت سنندج، اهدایی از طرف حاج جعفر ضمیر از خیرین سلامت است که سال ۱۳۹۲ به بهره برداری رسیده و یکی از ظرفیت های اصلی حوزه سلامت کردستان در زمینه توسعه گردشگری سلامت است.

کویستان عبدالحکیمی/کردستان