معاون سازمان فناوری اطلاعات گفت: ۷۰ درصد دستگاه‌های مشمول به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت متصل شده اند، ۱۰ درصد در حال اتصال هستند و ۲۰ درصد کاری انجام نداده اند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، گفتگوی ویژه خبری امشب با حضور جواد موحد معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات و حجت الاسلام […]

معاون سازمان فناوری اطلاعات گفت: ۷۰ درصد دستگاه‌های مشمول به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت متصل شده اند، ۱۰ درصد در حال اتصال هستند و ۲۰ درصد کاری انجام نداده اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، گفتگوی ویژه خبری امشب با حضور جواد موحد معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات و حجت الاسلام حسن شجاعی نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ به بررسی وضعیت اتصال وزارت صمت و وزارت بهداشت به پنجره ملی خدمات هوشمند پرداخت.

وزارت بهداشت چه میزان خدمات را در پنجره ملی آورده است؟

موحد: ۸ مجموعه از ستاد وزارت بهداشت باید اتصال به پنجره ملی داشته باشند تاکنون ۵ مجموعه متصل نشده اند و تنها ۳ مجموعه متصل شده اند.

تا پایان شهریور باید پنجره واحد خدمات خود را هم راه اندازی می کردند تا دستگاه های زیر مجموعه را به آن متصل کنند.

بر مبنای خدماتی که در این ۳ مجموعه متصل شده ارائه می شود، اتصال وزارت بهداشت به پنجره ملی زیر ۱۰ درصد است.

در بیمه سلامت انتظار داشتیم میز خدمت الکترونیکی ارائه می شد اما الان فقط سرویس نظر سنجی الکترونیکی شده است.

برای برخورد با دستگاه هایی که تخلف کرده اند در کمیسیون اصل ۹۰ برنامه دارید؟

شجاعی: حکمرانی در دوران معاصر باید برای مردم ایجاد آرامش در دریافت خدمات کند. در کشور ما هنوز مردم مراجعات حضوری به دستگاه ها دارند و هنوز مدارک فیزیکی و کپی شناسنامه درخواست می شود. درصد تحقق دولت الکترونیک پایین است.

دستگاه هایی که موعد شهریور را رعایت نکرده اند، متخلف هستند. با دستگاه هایی که کوتاهی کرده اند و توجیه فنی هم وجود نداشته باشد، برخورد صورت می گیرد.

وزارت بهداشت به جای ۳۰ درصد تاکنون ۱۰ درصد خدمات را در پنجره ملی ارائه داده دلیل کوتاهی چه بوده است؟

پاک آیین سخنگوی وزارت بهداشت: وزارت بهداشت از ابتدای دولت سیزدهم در اجرای ماده ۲۹ برنامه ششم در توسعه خدمات الکترونیک پیش رفته است.

یک نوع خدمات، خدمت شهروند محور است همچون واکسن کرونا و استعلام آن که به پنجره ملی هوشمند متصل شده است.

هر چند از لحاظ تعداد خدمات کمتر اتصال داشتیم اما از لحاظ حجم خدمات بیش از ۳۰ درصد متصل شده اند.

چه زمانی به یک سوم خدمات می رسید؟

در بیمه سلامت زیرساخت ها فراهم است. نسخه الکترونیکی بالای ۹۰ درصد محقق شده است.

مهلت اتصال به پنجره ملی خدمات تا آخر مهر ماه تمدید شده که تا آن زمان یک سوم خدمات ما متصل می شود.

هدف اصلی ما، دسترسی شهروندان به پرونده الکترونیک خدمات است تا بتوانند به داده های سلامت خود در پنجره ملی دسترسی داشته باشند.

وزارت صمت هم نتوانسته یک سوم خدمات را به پنجره ملی متصل کند. می توانید تا پایان مهر این خدمات را تکمیل کنید؟

شیرازیان مدیرکل دفتر فناوری داده و اطلاعات و امنیت فضای مجازی: خدمات وزارت صمت به دو دسته تقسیم می شود. نخست مجوزها است که از طریق درگاه ملی مجوزها به پنجره واحد متصل شده است.

دوم خدمات کسب و کارها که در تجارت داخلی و خارجی ارائه می دهند که در سامانه جامع تجارت داده می شود و این سامانه از شهریور به پنجره ملی خدمات متصل شده است.

چه میزان از خدمات وزارت صمت به پنجره ملی متصل شده است؟

موحد: در وزارت صمت ۱۰ مجموعه مشمول اتصال به پنجره ملی هستند که تاکنون تنها ۲ مجموعه متصل شده اند.

جرا این کوتاهی در وزارت صمت شده است؟

شیرازیان: در این خصوص اختلاف دیدگاه داشتیم. از دید ما بالای ۵۰ درصد خدمات به پنجره ملی متصل شده اند. اما سازمان های زیر مجموعه هر کدام جداگانه به این پنجره متصل نشده اند. تلاش می شود برخی از این ها به صورت مستقل هم متصل شوند

هر چند از لحاظ تعداد خدمات کمتر اتصال داشتیم اما از لحاظ حجم خدمات بیش از ۳۰ درصد متصل شده اند.

چه زمانی به یک سوم خدمات می رسید؟

در بیمه سلامت زیرساخت ها فراهم است. نسخه الکترونیکی بالای ۹۰ درصد محقق شده است.

مهلت اتصال به پنجره ملی خدمات تا آخر مهر ماه تمدید شده که تا آن زمان یک سوم خدمات ما متصل می شود.

هدف اصلی ما، دسترسی شهروندان به پرونده الکترونیک خدمات است تا بتوانند به داده های سلامت خود در پنجره ملی دسترسی داشته باشند.

وزارت صمت هم نتوانسته یک سوم خدمات را به پنجره ملی متصل کند. می توانید تا پایان مهر این خدمات را تکمیل کنید؟

شیرازیان مدیرکل دفتر فناوری داده و اطلاعات و امنیت فضای مجازی: خدمات وزارت صمت به دو دسته تقسیم می شود. نخست مجوزها است که از طریق درگاه ملی مجوزها به پنجره واحد متصل شده است.

دوم خدمات کسب و کارها که در تجارت داخلی و خارجی ارائه می دهند که در سامانه جامع تجارت داده می شود و این سامانه از شهریور به پنجره ملی خدمات متصل شده است.

چه میزان از خدمات وزارت صمت به پنجره ملی متصل شده است؟

موحد: در وزارت صمت ۱۰ مجموعه مشمول اتصال به پنجره ملی هستند که تاکنون تنها ۲ مجموعه متصل شده اند.

جرا این کوتاهی در وزارت صمت شده است؟

شیرازیان: در این خصوص اختلاف دیدگاه داشتیم. از دید ما بالای ۵۰ درصد خدمات به پنجره ملی متصل شده اند. اما سازمان های زیر مجموعه هر کدام جداگانه به این پنجره متصل نشده اند. تلاش می شود برخی از این ها به صورت مستقل هم متصل شوند هر چند جنس خدمات برخی دستگاه ها از نوع خدمت غیر الکترونیکی است.

چه ساز و کاری تعبیه شده این رفت و برگشت ها حذف شود و قانون به طور کامل اجرایی شود؟

شجاعی: به شدت در ارائه خدمات الکترونیک عقب هستیم. دستگاه ها باید به این کار سرعت دهند.

برای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، دستگاه مرجع در این خصوص وزارت ارتباطات است اگر گزارشی به ما برسد که دستگاهی کوتاهی داشته اقدام می کنیم هر چند که وزارت خانه ها معتقد باشند با یک معیار دیگر دستگاه ها بیشتر خدمات را در پنجره ملی ارائه داده اند اما مرجع ما گزارش وزارت ارتباطات است.

در کمیسیون اصل ۹۰ وزرایی که در این خصوص تخلف داشته اند را احضار می کنیم و دو سوال از آنها می پرسیم.

نخست اینکه علت عقب ماندگی چیست؟ اگر فنی باشد ما ورود نمی کنیم اگر نه مورد سوال قرار می دهیم.

سوال دوم اینکه تا کی دستگاه ها متصل می شوند؟ باید پاسخ بدهند و در مهلت تعیین شده خدمات خود را تکمیل کنند.

مهلت قانونی تا پایان شهریور بوده دولت یک ماه مجدد فرصت داده است. وزارت بهداشت گفته تا پایان مهر متصل می شوند.

گزارشی از عملکرد دستگاه ها تهیه می کنیم و به استحضارمردم می رسانیم. نام دستگاه هایی که تخلف کنند در صحن علنی اعلام می شود. وزرا را به کمیسیون اصل ۹۰ احضار می کنیم. اگر دستگاه ها ترک فعل داشته باشند مسئولان عالی را به قوه قضاییه معرفی می کنیم تا برخورد قضایی به عنوان ترک فعل صورت بگیرد.

امسال سال اولی است که پنجره ملی را به عنوان قانون پیگیری می کنیم. در سال آینده ضمانت اجرایی قوی تری برای اتصال دستگاه ها به پنجره ملی خدمات هوشمند در نظر می گیریم.

آماری از اتصال دستگاه ها به پنجره ملی دارید؟

موحد: ۷۰ درصد دستگاه های مشمول، به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت متصل شده اند، ۱۰ درصد در حال اتصال هستند و ۲۰ درصد دستگاه ها کاری انجام نداده اند.

۱۷۳ دستگاه کل دستگاه ها بوده که ۳۷ دستگاه به واسطه خدمات فعلی غیر مشمول بودند.

سازمان مناطق آزاد، فراجا و سازمان حفاظت محیط زیست به طور کامل به پنجره ملی خدمات هوشمند متصل شده اند.