قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور از بررسی شش پرونده در هفدهمین نشست کمیته بین‌الدولی پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس یونسکو خبر داد. به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور گفت: هفدهمین نشست کمیته بین‌الدولی پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس در شهر رباط مراکش ۶ تا ۱۲ آذرماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود و در […]

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور از بررسی شش پرونده در هفدهمین نشست کمیته بین‌الدولی پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس یونسکو خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری شهید یاران، علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور گفت: هفدهمین نشست کمیته بین‌الدولی پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس در شهر رباط مراکش ۶ تا ۱۲ آذرماه ۱۴۰۱ برگزار می‌شود و در این نشست شش پرونده «هنر سوزن‌دوزی ترکمن»، «هنرساختن و نواختن عود»، «پرورش کرم ابریشم و تولید سنتی ابریشم برای بافندگی»، «یلدا / چله»، «جشن مهرگان» و «مهارت سنتی ساختن و نواختن رباب» از کشورمان برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

معاون میراث‌فرهنگی کشور افزود: با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده از سوی یونسکو برای ارسال پرونده‌ها، هر کشور عضو، هر ۲ سال یک‌بار فقط یک سهمیه ملی برای ثبت جهانی دارد که سهمیه کشورمان در سال گذشته به پرونده هنر خوشنویسی اختصاص داده شد.
قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی تصریح کرد: با توجه به اینکه امسال سهمیه نداشتیم، تهیه و تدوین شش پرونده به شکل مشترک با تعدادی از کشورها به‌منظور استفاده از سهمیه آن‌ها، در دستور کار قرار گرفت. ارزیابی‌های اولیه حاکی از آن است که حداقل سه پرونده از شرایط مطلوب‌تری برخوردارند.
دارابی بیان کرد: تاکنون ۱۷ عنصر میراث‌فرهنگی ناملموس از کشورمان در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.