امام‌جمعه ملک شهر اصفهان با اشاره به اینکه طرح «خانه پدری» از ولادت حضرت علی(ع) آغاز شده، گفت: در مصلی نماز جمعه شمال شهر اصفهان قسمتی را به عنوان خانه پدری جهت رسیدگی به بی‌خانمان ها و کودکان کار اختصاص دادیم چرا که مسجد خانه خدا است و حتما متولی رسیدگی به محرومین جامعه است. […]

امام‌جمعه ملک شهر اصفهان با اشاره به اینکه طرح «خانه پدری» از ولادت حضرت علی(ع) آغاز شده، گفت: در مصلی نماز جمعه شمال شهر اصفهان قسمتی را به عنوان خانه پدری جهت رسیدگی به بی‌خانمان ها و کودکان کار اختصاص دادیم چرا که مسجد خانه خدا است و حتما متولی رسیدگی به محرومین جامعه است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، حجت الاسلام
سید روح‌الله فیاض، امام‌جمعه شمال شهر اصفهان عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره طرح اسکان بی‌خانمان‌ها در مصلای نماز جمعه شمال شهر اصفهان اظهار داشت: اوایل بهمن ماه امسال  طرحی را در فضای مجازی مبنی بر آمادگی مصلای نماز جمعه شمال شهر اصفهان برای اسکان بی‌خانمان‌های شهر ابلاغ کردیم و همچنین برای ارائه خدمات به کودکان کار نیز به دستگاه‌های مربوطه اعلام کردیم که حاضر هستیم مکان نماز جمعه را برای اسکان این عزیزان تهیه کنیم.

وی با بیان اینکه پس ازچند مدت که هیچ ارگانی در این زمینه کمک نکرد،تصمیم بر این شد که از طریق گروه ها وتشکل های مردمی این کار را با کسب مجوزهای قانونی لازم  و هماهنگی با دستگاه‌های مربوطه انجام دهیم که بعد از گذشت ۱ ماه و طی کردن مراحل قانونی این طرح را آغاز کردیم.

امام جمعه شمال شهر در ادامه به ابعاد دینی این طرح اشاره کرد و اذعان کرد: اسلام  یک دین کامل و جامع و مربوط به تکامل و تمام ابعاد زندگی بشر است و بخش عمده‌ای از زندگی انسان‌ها در طول حیات ارتباط با اجتماع است که حیات اجتماعی نام دارد و برای حرکت اجتماعی بشر هم ارائه راهکارها و روش سعادت دارد؛ پس مکان‌هایی برای تعالی انسان در جامعه اسلامی تعریف شده که در راس آن‌ها مساجد و مصلی های نماز جمعه هستند که باید به بُعد اجتماعی هم  به صورت جدی بپردازند که یکی از این رسالت‌های اجتماعی حمایت و رسیدگی به امور اقشار آسیب پذیر جامعه است که باید یک گام بلند برای این موضوع در حوزه اماکن مذهبی در کشور برداشته شود.  
وی زمان آغاز این طرح را همزمان با ولادت حضرت علی بیان کرد و گفت: به همین جهت عنوان این طرح را خانه پدری نام گذاری کردیمو قسمتی از این مصلی را به عنوان خانه پدری برای این طرح اختصاص دادیم چرا که مسجد خانه خدا است و حتما متولی رسیدگی به محرومین جامعه است.
حجت الاسلام فیاض در ادامه ازچگونگی روند اجرای این طرح یاد کرد و گفت: هرشب یک تیم با سرویس اتوبوس به محل پاتوق بی‌خانمان‌ها می‌روند و طرح را برای آن‌ها توضیح می‌دهند و دعوت می‌کنند تا با آن‌ها همراه شوند؛ در همان ابتدا کار با استقبال فراوان آن‌ها مواجه شدیم و بعد از ورود، هر فرد پذیرش می‌شود و مشخصات آن‌ها کامل به علاوه اینکه اگر دچار بیماری خاص یا اعتیاد هستند و داروهایی که استفاده می‌کنند ثبت می‌شود.
وی در ادامه از اهدا یک دست لباس نو به این افراد یاد کرد و خاطر نشان کرد: یک دست لباس نو و وسایل استحمام به آن‌ها داده می‌شود و از حمام‌های مصلی استفاده می‌کنند تا لباس‌های نو را تن کنند و بعد هرکس که تمایل داشت می‌تواند از خدمات آرایشگران جهادی ما استفاده کند؛ به علاوه اینکه ما در این مکان تعدادی مشاور و مددکار اجتماعی داریم که برای بررسی مشکلات  و آسیب‌ها در جمع آن‌ها حضور پیدا می‌کنند و در صورت لزوم مسئله‌ را پیگری می‌کنند تا مشکل را رفع کنند.                                                     
امام جمعه ملک شهر افزود: این بی خانمان ها پس از صرف شام در مصلی شب را استراحت می‌کنند و صبح پس از پذیرایی صبحانه سوار سرویس شده و به مکان‌های مورد نظر خود می‌روند.

وی تاکید کرد:ما در مصلی  ظرفیت مستقر شدن طولانی مدت را نداریم و فقط برای اسکان شبانه این طرح را اجرا می‌کنیم و البته به عنوان مصلی نماز جمعه توان حل مشکل کلی بی‌خانمان‌ها را نداریم که ۱۲ نهاد متولی این کار هستند و ما به آن‌ها  اعلام آمادگی برای همکاری کردیم.

حجت الاسلام فیاض در ادامه از همکاری ۳۰نفر هر شب در این طرح به صورت کاملا رایگان وجهادی خبر داد و خاطر نشان کرد:
زمان اسکان کودکان کار و  بی‌خانمان‌ها بخاطر پروتکل‌ها و آسیب‌ها یکسان نیست و کودکان از ساعت ۸ تا ۱۱ شب فقط برای ارائه خدمات با سرویس به اینجا می‌آیند و چون اکثر آن‌ها خانواده و خانه دارند و حتی در بهزیستی هستند، اسکان شبانه برای کودکان کار نداریم و با ورود این کودکان به مصلی بعد از پذیرش، مددکاران اجتماعی با آن‌ها ارتباط می‌گیرند و در جهت تشویق به ادامه تحصیل، مواظبت اجتماعی، فعالیت‌های کمک درسی و آموزشی به آن‌ها مشاوره می‌دهند و در پایان یک هدیه به آن‌ها داده می‌شود و بعد از پذیرایی شام با سرویس به مکان‌های قبلی خود برمی‌گردند.
وی بیان کرد:ما هر شب میانگین ۳۰ نفر بی‌خانمان و ۱۰ نفر کودک کار را از ابتدای اسفند تا به الان دعوت کرده‌ایم و به اجبار کسی را به اینجا نمی‌آوریم و با تصمیم و رضایت خودشان به اینجا می‌آیند؛ به علاوه اینکه کمک‌ها و استقبال مردم از نظر ما تا به اینجا بی‌نظیر بوده که با اعلام در نمازهای جمعه، نصب بنر روی درب مسجد و اطلاع رسانی ها، مردم همکاری و استقبال فراوانی داشتند که بسیار موثر بوده که این استقبال نشان می‌دهد که ما در این زمینه خلأ جدی داریم و در کارکردی که اماکن دینی و مذهبی دارند بخش قابل توجهی در این موضوع خالی بوده که باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود.
حجت الاسلام فیاض این طرح مخصوص مردان بی‌خانمان و کودکان کار پسر بیان کرد و گفت: انشاالله با گسترش کار و همکاری بیشتر دستگاه ها در سال آینده این طرح را برای بانوان و دختران هم خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه ۱۲ ارگان در این طرح باید همکاری کنند تا هر چه بهتر بتوانیم این خدمت به محرومبچین را انجام دهیم گفت:
تا این لحظه به اورگان های مربوطه مانند بهزیستی، شهرداری، معاونت فرهنگی اجتماعی استانداری،  دادستانی، نیروانتظامی، کمیته امدادو … اطلاع رسانی کردیم اما تنها  یک اتوبوس از شهرداری  در اختیار ما قرار گرفته‌است.
حجت الاسلام فیاض در ادامه به حواشی و صحبت های مطرح شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: بعضی ادعا کردند که این کارها با قصد و نیت خاصی و برای تضعیف امام‌جمعه دیگری و اهداف سیاسی خاص صورت می‌گیرد، اما این مرکز هیچ کارزاری تشکیل نداده و در این مسائل ورود نخواهیم کرد و به شدت تمام حواشی را تکذیب می‌کنیم و این حرف و حواشی هیچ ارتباطی با این طرح ندارد.
وی در پایان با بیان اینکه به ازای هر نفر در هرشب ۲۰۰ هزارتومان هزینه می شود از خیرین و علاقه مندان به کمک به پیشرفت این طرح در خدمت رسانی به محرومین جامعه به معرفی شماره حساب ۶۰ ۳۷۹۹۷۹۵۰۳۰۹۲۹۵ به نام خیریه امر امیر، دفتر امام جمعه شمال شهر اصفهان پرداخت و گفت علاوه بر آن به صورت حضوری نیز می توانند کمک های نقدی خود را به دست ما برسانند.
خبرنگار: الهام خانی