تاریخ ما همیشه از پهلوانی‌ها یاد می‌کند / ورزشکاران ارزش‌ها را در ورزش نهادینه کنند معاون فرهنگی سازمان بسیج ورزشکاران گفت: باید یادمان باشد که در ورزش تنها قهرمانی مهم نیست بلکه اخلاق مهم است. این موضوع همیشه مانا و ماندگار بوده است و در تاریخ ورزش از آن یاد می‌شود. به گزارش خبرنگار پایگاه […]

تاریخ ما همیشه از پهلوانی‌ها یاد می‌کند / ورزشکاران ارزش‌ها را در ورزش نهادینه کنند

معاون فرهنگی سازمان بسیج ورزشکاران گفت: باید یادمان باشد که در ورزش تنها قهرمانی مهم نیست بلکه اخلاق مهم است. این موضوع همیشه مانا و ماندگار بوده است و در تاریخ ورزش از آن یاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، عباس کاشی‌پز همزمان با هجدهم اردیبهشت‌ماه که به روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای نام‌گذاری شده است، اظهار کرد: هفدهم شوال که سالروز نبرد قهرمانانه مولای متقیان حضرت علی (ع) با عمر بن عبدود، پهلوان نامی عرب در جنگ خندق است که هر ساله این روز در تقویم ما به نام فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای و روز بسیج ورزشکاران نام‌گذاری شده است.

وی افزود: در جنگ خندق زمانی که عمر بن عبدود به سپاه پیامبر اکرم (ص) به تنهایی حمله‌ور شد و از خندق‌ها گذر کرد، مبارز طلب می‌کند. یکی از کسانی که هر بار پس از ندای “هل من مبارز” عبدود برای جنگ با وی اعلام آمادگی کرد، حضرت علی (ع) بود. به روایت تاریخ بار سوم پیامبر (ص) می‌پذیرد علی (ع) به جنگ عبدود برود. زمانی که جنگ جانانه‌ای بین دو فرد شکل می‌گیرد، حضرت علی (ع) دشمن را به زمین می‌اندازد و قصد کشتن عبدود را دارد که دشمن ناجوانمردی می‌کند. حضرت علی (ع) چند قدمی در میدان قدم می‌زند و پس از فروکش کردن عصبانیت ناشی از این بی‌احترامی عبدود را به درک واصل می‌کند. اکنون پس از سال‌ها این منش سینه به سینه به ما رسیده است و این فرو بردن خشم به عنوان نماد پهلوانی در فرهنگ ما شناخته می‌شود.

تاریخ ما همیشه از پهلوانی‌ها یاد می‌کند/ ورزشکاران ارزش‌ها را در ورزش نهادینه کنند

معاونت فرهنگی سازمان بسیج ورزشکاران تصریح کرد: ورزشکاران ما نیز به تاسی از مولای متقیان و با توجه به سخن مقام معظم رهبری که فرمودند “ورزشکاران ما باید به علی (ع) اقتدا کنند” باید این مهم را سرلوحه قرار دهند. درواقع سیره عملی حضرت علی (ع)، در تمام میادین ورزشی باید مورد توجه باشد تا اخلاق و منش پهلوانی بیش از پیش گسترش پیدا کند. باید یادمان باشد که در ورزش تنها قهرمانی مهم نیست بلکه اخلاق مهم است. این موضوع همیشه مانا و ماندگار است و در تاریخ ورزش از آن یاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: جا دارد یک بار دیگر روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای همچنین روز بسیج ورزشکاران را به ورزشکاران به‌ویژه بسیجیان ورزشکار تبریک بگویم. امیدوارم ورزشکاران ما در تمام میادین با اخلاق و منش پهلوانی سعی در نهادینه کردن ارزش‌ها در ورزش داشته باشند.