«جهاد تبیین» و «غیرت دینی» دو راهبرد کلان فرهنگی و تبلیغی معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی گفت: «جهاد تبیین» و «غیرت دینی» دو راهبرد و نقشه کلان برای امر فرهنگی و تبلیغی است که می شود از آنها الگو گرفت و مبلغان باید نقش و سهم خود را در تحقق این دو مطالبه رهبری […]

«جهاد تبیین» و «غیرت دینی» دو راهبرد کلان فرهنگی و تبلیغی

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی گفت: «جهاد تبیین» و «غیرت دینی» دو راهبرد و نقشه کلان برای امر فرهنگی و تبلیغی است که می شود از آنها الگو گرفت و مبلغان باید نقش و سهم خود را در تحقق این دو مطالبه رهبری مشخص کنند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، حجت الاسلام سعید روستاآزاد در همایش تجلیل از مبلغان خواهر با تبریک ایام ولادت حضرت زهرا سلام الله علیه، روز زن و مادر اظهار داشت: به سهم خود از خواهران مبلغه ای که طی این سال ها زحمت کشیدند تشکر می کنم، گرچه تشکر اصلی به دست حضرت حق است و اوست که خیرالشاکرین است.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری، دو راهبرد کلان را در سال های اخیر و به ویژه در ملاقات تصویری اخیر مردم قم در ۱۹ دی بیان کردند و آن «جهاد تبیین» و «غیرت دینی» است.

 راهبرد غیرت دینی
حجت الاسلام روستاآزاد آیه ۳۹ سوره احزاب را برای تبیین «غیرت دینی» بیان کرد و گفت: آیه «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَکَفَى بِاللَّهِ حَسِیبًا» توصیف پیامبران است و همانطور که آیه قبل نیز درباره پیامبران الهی است که یکی از ویژگی های پیامبران را تبلیغ رسالت های الهی بیان می کند که همگی آنها یک ویژگی شاخص دارند و آن خوف و خشیت فقط از خداوند متعال است.

وی افزود: در آیه ۲۸ سوره فاطر نیز می خوانیم إ«ِنَّمَا یخْشَی اللّه مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ»، که فقط یک دسته برابر خدا خشیت دارند و آن هم علما هستند که به نظر می رسد نسبتی بین علم و خشیت وجود دارد و اگر این آیه را به آیه ۳۹ سوره احزاب ضمیمه کنیم، نتیجه ای که به دست می آید این است که تنها مبلغین هستند که خشیت دارند و این مطلب هم به دست می آید که از علما آن دسته ای که مبلغ هستند به مقام خشیت می رسند و شاید این نتیجه را بتوان گرفت که اساساً عالم تراز و مورد تأیید قرآن کریم، عالمی است که مبلغ باشد.

 معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی تأکید کرد: تأکید قرآن کریم به بحث خشیت، تبلیغ و شأن تبلیغی به دلیل نقطه تلاقی و درگیری است و اینجاست که پیامبران و مبلغان خود را با زورمندان، زرمندان و قائلین به تحرف و… درگیر می کنند.

 وی با بیان این که «غیرت دینی» مبتنی بر بسیاری از آیات قرآن کریم  است، افزود: «غیرت دینی» برخاسته از علم، معرفت و باور دینی است که این یک راهبرد کلان ماست در تبلیغ، سخنرانی، مشورت و… در زمانه ای که خیلی ها تلاش می کنند غیرت دینی از بین برود.

 راهبرد جهاد تبیین
حجت الاسلام روستاآزاد با اشاره به «جهاد تبیین» گفت: اولین بار، مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۵ بر اساس آیه ۵۲ سوره فرقان «جهاد تبیین» را مطرح کردند که در قرآن کریم می خوانیم، «فَلَا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا» ای پیامبر از کفار اطاعت نکن و با آنها مجاهده کن و به وسیله قرآن با آنها جهاد کبیر  راه بینداز.

 وی افزود: روایاتی داریم که پیامبر اکرم(ص) می فرمایند جهاد با دشمنان، جهاد اصغر است و جهاد اکبر در درون خودتان است و این آیه قرآن کریم بیان می کند که جهاد مقابله با کفار جهاد کبیر است، پس ما سه نوع جهاد داریم جهاد اصغر، جهاد اکبر و بین آنها جهاد کبیر و احتمال دارد منظور این باشد که دو جهاد اصغر و کبیر مبتنی بر جهاد اکبر است و کسی که خودسازی نکند و بین خود و خدای خودش اصلاح نکند، طبعاً نمی تواند دست به جهاد کبیر و جهاد اصغر بزند.

 معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی تصریح کرد: شهید حاج قاسم سلیمانی، شهید میثمی، شهید ردانی پور قله های جهاد کبیر و تبیین و سرآمدان غیرت دینی هستند که مطالعه کتاب هایی درباره این شهیدان باعث پیشران تبلیغ و شتاب دهنده تبلیغ خواهد شد.

 وی با اشاره به آیه ۵۲ سوره فرقان، گفت: مقام معظم رهبری در سال ۹۵ آیه را چنین تفسیر کردند که ضمیر «وَجَاهِدْهُمْ بِهِ» به قرآن بر می گردد و معنا به این صورت خواهد شد که ای پیامبر از کفار اطاعت نکن و به وسیله قرآن با آنها جهاد کن، ایشان در جلسه دیگری بیان کردند که به ذهنم رسید که این ضمیر بر می گردد به مفاد «فَلَا تُطِعِ الْکَافِرِینَ» به این معنا که ای پیامبر مجاهده کن به وسیله عدم اطاعت و تبعیت از کفار، یعنی با مقاومت، ایستادگی و جهاد تبیین نه صرفاً با آیات قرآن کریم.

حجت الاسلام روستاآزاد با بیان اینکه «جهاد تبیین» در زمان فعلی کار سختی است، گفت: هجمه های سنگینی که به مکتب اهل بیت علیهم السلام و باورهای دینی مردم وارد می شود، باعث شده است که در چند سال اخیر مقام معظم رهبری در کمتر سخنرانی بحث «جهاد تبیین» را مطرح نکنند.

حضرت زهرا سلام الله علیها سرآمد و قله جهاد تبیین

وی تصریح کرد: این دو کلان راهبر «غیرت دینی» و «جهاد تبیین» هر دو ریشه در باورهای دینی و آیات قرآن دارند و می توانند به عنوان دو راهبرد کلان تبلیغی تعریف شوند و باید نسبت خودمان را نسبت به آنها مشخص کنیم که وظیفه ما چیست و چه سهمی داریم؟ و مخصوصا خواهران گرامی با داشتن الگویی مانند حضرت زهرا سلام الله علیها که سرآمد جهاد تبیین بودند.

 معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی افزود: اگر نبود تبیین حضرت زهرا سلام الله علیها، شاید بسیاری از اتفاقات مثبت در زمان اهل بیت علیهم السلام، اتفاق نمی افتاد، جهاد بزرگی که ایشان با خطبه فدکیه و سخنرانی هایی که داشتند و برکات آن را هنوز قابل حس است و سر سفره جهاد تبیین حضرت زهرا سلام الله علیها هستیم و حضرت زهرا سلام الله علیها سرآمد و قله جهاد تبیین بودند.

وی در پایان گفت: دو راهبردی که مقام معظم رهبری مشخص فرمودند در کنار دیگر راهبردهای کلان می تواند برای ما رهنما و افق گشا باشد تا دین خود را به امام(ره) و شهدا ادا کنیم و هرآنچه وظیفه ما هست انجام دهیم و نتیجه به دست خداوند است.

لازم به ذکر است در پایان این همایش به مناسبت ایام دهه فجر و چهل و سومین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران از ۴۳ مبلغ خواهر دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان که در ۱۰ سال گذشته فعالیت تبلیغی چشمگیری به خصوص در ایام و محدودیت های کرونایی داشته اند تجلیل شد.
خبرنگار: الهام خانی