جلالی گفت: میزان صادرات صنایع دستی در سال ٢٠٢٢ فقط ۰/۰۰۵ درصد از سهم بازار جهانی است که عددی بیش از ٨٠٠ میلیارد دلار است. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، نشست خبری روز جهانی صنایع دستی با حضور مریم جلالی، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور و اصحاب رسانه صبح امروز ۱۷ […]

جلالی گفت: میزان صادرات صنایع دستی در سال ٢٠٢٢ فقط ۰/۰۰۵ درصد از سهم بازار جهانی است که عددی بیش از ٨٠٠ میلیارد دلار است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری شهید یاران، نشست خبری روز جهانی صنایع دستی با حضور مریم جلالی، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور و اصحاب رسانه صبح امروز ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در ابتدای این نشست گفت: تقارن هفته محیط زیست با روز جهانی صنایع دستی نشان از این دارد که صنایع دستی برخاسته از اقلیم است و می‌تواند در برنامه‌های توسعه و بهبود اقلیم کارا باشد و به نظام‌های برنامه‌ریزی چه در حوزه اجتماعی و چه در حوزه اقتصادی و فرهنگی متصل شود.

جلالی ادامه داد: در سال گذشته برنامه هفتم یک فرصت استثنایی برایمان ایجاد کرد و صنایع دستی و میراث فرهنگی که در هیاهوی اقتصاد نفتی گم شده بود در برنامه هفتم فصل مجزایی گرفت.

وی افزود: ما از مدیریت هزینه به مدیریت درآمد عزیمت کردیم توجه حوزه‌های سرمایه‌گذاری را به صنایع دستی جلب کردیم تا صنایع دستی در نظام اقتصادی کارآمد شود.

معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی و صنایع دستی اظهار کرد: ما فقط صنایع دستی را نداریم ما هنرهای سنتی را هم داریم. بدون توجه به ریشه‌های هنرهای سنتی صنایع دستی بدون ریشه خواهد بود. صنایع دستی نمود هویتی ماست و ابزار هویت ساز است و ما را از جهانی‌شدن دور می‌کند.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی گفت: میزان صادرات صنایع دستی در سال ٢٠٢٢ فقط ۵ هزارم درصد از سهم بازار جهانی است که عددی بیش از ٨٠٠ میلیارد دلار است.

او گفت: صنایع‌دستی امری فرابخشی است و همه دستگاه‌ها باید به آن توجه داشته باشند و تمامی کنشگران درون وزارتخانه و بیرون از وزارتخانه در حقیقت همگرا درحال فعالیت برای رونق و توسعه صنایع‌دستی هستند تا یک افق درخشان برای این حوزه تدوین شود. از مدیریت هزینه به مدیریت سرمایه عزیمت کردیم. عدد صنایع‌دستی روز به روز در حال بزرگ شدن است و خوشحالم که صنایع‌دستی این نقش‌آفرینی را در کارآمدی نظام اقتصادی انجام می‌دهد.

جلالی یادآور شد: این روزها صنایع‌دستی می‌تواند در سبک زندگی نقش‌آفرینی کند و همه دیدیم که در نوروز امسال روسری گلونی نقش مهمی را در سبک زندگی ما ایفا کرد و فضای زیبایی را به وجود آورد.

جلالی  اضافه کرد: صنایع‌دستی از ادبیات توسعه جدا بود و نگاه جدی به آن نشده بود و در رونق اقتصادی این حوزه دیده نشده بود. خوشبختانه فعالیت‌های خوبی انجام شده است رفع پیمان‌سپاری ارزی یکی نمونه از این فعالیت‌هاست. صنایع‌دستی باید جزو صنایع‌ زیستی باشد تا در زندگی مردم جای خود را به خوبی باز کند.با توجه به ایجاد وزارت بازرگانی تلاش‌هایی از سوی وزارت میراث‌فرهنگی در حال انجام است که بتوانیم در موضوع تولید و صادرات فرش با سایر دستگاه‌ها از جمله وزارت صمت همکاری‌ها تقویت شود.

جلالی گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع‌دستی بسیار کم است اما بسیار امیدوار هستیم که این حوزه با یک جهش خوب به جلو رود کما این که در برنامه هفتم توسعه شاهد این هستیم که یک فصل جدید در صنایع‌دستی آغاز شده است.

معاون صنایع‌دستی کشور اظهار کرد: عمده کشورهایی که صادرات انجام می‌شود عراق، ترکیه، کشورهای آسیایی میانه و تعدادی از کشورهای اروپایی هستند.

جلالی درباره خانه‌های خلاق افزود: جایی که ما محل آن را به عنوان خانه خلاق تعیین کرده‌ایم یکی در تهران است و یکی در اصفهان. ما به سایر خانه‌های خلاق متصل شدیم به‌عنوان مثال هر بنای تاریخی که توسط صندوق احیا به بخش خصوصی واگذار می‌شود موظف هستند تا در حوزه صنایع‌دستی فعالیت داشته باشند. این در حالی است که پارک‌های فناوری درحوزه صنایع‌دستی نیز فعالیت‌های خوبی دارند.

معاون صنایع‌دستی همچنین در ادامه این نشست خبری درباره فضاهای فروش صنایع‌دستی گفت: با همراه اول وارد گفت و گو شدیم تا یک برنامه‌ای در قالب یک کیف پول طراحی شود تا خرید و فردش صنایع‌دستی از طریق فضای مجازی تقویت شود. در حال حاضر پلتفرم‌های بسیار خوبی در این باره وجود دارد. دیجیتال‌سازی در حوزه فروش صنایع‌دستی نیاز به به یک بلوغ رسانه‌ای دارد. اکنون شاهد این هستیم که در فضاهای مجازی فعالان صنایع دستی به خوبی فعالیت دارند.

جلالی درباره تامین مواد اولیه برخی از رشته‌های صنایع‌دستی از تالاب‌ها افزود: تضاد بین توسعه پایدار و توسعه صنعتی یک تضاد جهانی است ما در این طناب‌کشی باید مدام مبارزه کنیم. به طور حتم اقلیم ما مهم است و باید به حفظ آن توجه داشته باشیم و ما در جبهه جنگ در توسعه صنایع، صدای  ما بلند است.  حتی با سازمان انرژی اتمی انجام داده‌ایم که متناسب با فعالیت‌های صنعتی گام‌هایی را برای توسعه صنایع زیستی برداریم.

او درباره مشکلات صادرکنندگان صنایع‌دستی نیز گفت: یک نشست خوب صادرکنندگان صنایع‌دستی با وزیر میراث‌فرهنگی داشتند و راه‌کارهای خوبی در این حوزه ارائه شد و مهندس ضرغامی در دولت به دنبال پیگیری و اجرای این راه‌کارها است که یکی از آن‌ها بازگشت ارز حاصل از صادرات است. در همین رابطه دو کارگروه تشکیل دادیم و راه‌کارهای مورد نظر در حال برسی است.

معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درباره تشکیل جلسه با کمیسیون صنایع مجلس، یادآور شد: جلسات متعددی با کمیسیون‌ صنایع‌ در مجلس داشتیم. نمایندگان مجلس از جمله رئیس و اعضای کمیسیون صنایع عزم‌شان جزم است تا در حوزه صنایع‌دستی اقدامات تاثیرگذاری انجام شود. این در حالی است که با کمیسیون فرهنگی و نیز کمیسیون اقتصادی مجلس نیز برگزار شده و در حال حاضر تعاملات بسیار خوبی با نمایندگان مجلس داریم و تاکید ما و مجلس بر اقتصاد هویت‌بنیان است. در کنار تعامل با نمایندگان مجلس، خوشبختانه با دستگاه‌های مختلف از جمله پست تعاملات خوبی داریم.